آخرین خبرها

آخرین اخبار از فعالین دربند آذربایجانی/ پنجشنبه 25 اردیبهشت ماه

۱۴۰۰.۰۷.۲۸, ۰۷:۳۶
 آخرین اخبار از فعالین دربند آذربایجانی/ پنجشنبه 25 اردیبهشت ماه

Gunaz.tv

گوناز تی وی: سال 1393 در حالی در آذربایجان جنوبی آغاز شده که فشارهای نهادهای قضایی و امنیتی رژیم اسلامی ایران بر علیه فعالین مدنی تورک افزایش بی سابقه ای یافته است. اگرچه حسن روحانی در شعارهای انتخاباتی خود بارها از تاسیس فرهنگستان زبان تورکی آذربایجانی و یا نجات دریاچه اورمیه سخن گفته بود، اما در عمل و با روی کارآمدن دولت وی فشارها بر فعالین مدنی در زمینه های مزبور افزایش یافته است.

به گزارش گوناز تی وی، چهارشنبه 24 اردیبهشت ماه،  بهنام شیخی فعال ملی مدنی دربند آذربایجانی شامگاه روز چهارشنبه 24 اردیبهشت ماه با تودیع وثیقه سنگین سیصد میلیون تومانی از زندان اوین آزاد شد.

 چهارشنبه 24 اردیبهشت ماه، علی خیر جو از فعالین مدنی آذربایجانی به قید آزادی مشروط از زندان اردبیل آزاد شد.  وی شهریور ماه سال 90 در اردبیل و در تجمعی اعتراضی نسبت به خشکاندن دریاچه اورمیه بازداشت شده بود.

 چهارشنبه 24 اردیبهشت ماه، بنا به اخبار منتشره، در هفته دوم اردیبهشت ماه : سعید ابراهیم زاده از فعالین مدنی ساکن تبریز پس از دریافت احضاریه و حضور در دادگاه، به دستور مسئولین قضایی بازداشت و به زندان مرکزی تبریز منتقل گردیده است.وی اکنون بلاتکلیف در بند 12 محکومین این زندان به سر می برد.

سه شنبه 23 اردیبهشت ماه، جمعی از فعالین ملی و مدنی آذربایجان که عموما از مناطق قره داغ و خوی بودند با استاد حسن دمیرچی به مناسبت آزاد شدن ایشان از زندان با وی دیدار کردند.

سه شنبه 23 اردیبهشت ماه، بنا به اخبار منتشره در رسانه ها، برای اکبر آزاد   فعال سرشناس آذربایجانی که در بند 350 زندان اوین بسر می برد، قرار وثیقه یکصد و پنجاه میلیون تومانی صادر شده است.

سه شنبه 23 اردیبهشت ماه، قاضی بازپرس رجبی از صدور قرار وثیقه برای محمود اجاقلو از فعالین دربند آذربایجانی ممانعت کرد. وی به همراه حمید منافی در حمایت از بهنام شیخی اقدام به اعتصاب غذا نموده بود. "رجبی" این مساله را دلیل مخالفت خود عنوان نموده است.

سه شنبه 23 اردیبهشت ماه، بنا به اخبار منتشره در رسانه ها، آیت مهرعلی بیگلو فعال مدنی دربند آذربایجانی که در زندان مرکزی تبریز اقدام به اعتصاب غذا نموده در بیست و هشتمین روز اعتصاب غذا از وضعیت جسمانی نامناسب رنج می برد. وی دچار ناراحتی شدید گوارشی و درد در ناحیه کمر شده است.

دوشنبه 22 اردیبهشت ماه، بهنام شیخی و حمید منافی  دو تن از فعالین ملی-مدنی آذربایجان جنوبی که در بند مالی زندان اوین در بازداشت به سر می بردند به مکان نامعلومی انتقال یافتند.

شنبه 20 اردیبهشت ماه،  دادگاه انقلاب اسلامشهر برای " حمید منافی و محمود اجاقلو " دو تن از فعالین سیاسی آذربایجانی قرار وثیقه یکصد میلیون تومانی صادر کرد .

 شنبه 20 اردیبهشت ماه، مسئولین زندان مهاباد با درخواست مرخصی علی هدایتی از فعالین دربند آذربایجانی مخالف نمودند. وی درخواست خود را چندی پیش به مقامات مربوطه ارائه نموده بود.

جمعه 19 اردیبهشت ماه، بنا به اخبار منتشره، بهنام شیخی از فعالین دربند آذربایجانی که در زندان اوین اقدام به اعتصاب غذا کرده، از وضعیت جشمانی مناسبی برخوردار نمی باشد. برادر وی در ارتباط با وضعیت این فعال مدنی گفته است: "در ملاقات اندك زمانشان با وی، بهنام یک کاموا تنش بود و لباس زندان بر تن نداشته سرش را كچل و ريشش را زده بودند صورتش زرد رنك و خيلي لاغر و كبود شده بود لب هايش سياه، چشمانش معصوم وآثار شكنجه کاملا در صورت و نگاه بهنام واضح بود به زور حرف ميزد در حدود 30 كيلو گرم وزن کم کرده بود اثری از گوشت بر تنش نبود گوشت و چربي در قسمت ران، صورت، بازوها، كتف در هيچ جايش اصلا نبود شبيه جنازه بود ما نشناختيمش خودش امد پشت شيشه، با انگشتان نازكش گفت بیایید رديف 52 از پشت شيشه حرف بزنيم".

پنجشنبه 18 اردیبهشت ماه ،دو تن از فعالین ملی-مدنی آذربایجان به اسامی محمد تمدن و یاسر اکبری در حاشیه مسابقات بین المللی کاراته توسط نیروهای امنیتی بازداشت و با دستبند از سالن غدیر اورمیه به اداره اطلاعات نیروی انتظامی منتقل شدند. این دو فعال مدنی یک روز بعد و با قرار وثیقه از بازداشتگاه 9 پله اورمیه آزاد شدند.

 پنج شنبه 18 اردیبهشت ماه، محمود فضلی از فعالین ملی و مدنی  دربند آذربایجانی  که در زندان مرکزی تبریز به سر می برد به قید وثیقه سنگین 450 میلیون تومانی به مرخصی دو روزه اعزام شد. مرخصی وی بعدا 4 روز دیگر نیز تمدید گردید.

پنجشنبه 18 اردیبهشت ماه، حمید منافی و محمود اوجاقلو در حمایت از بهنام شیخی اقدام به اعتصاب غذا نمودند.

پنجشنبه 18 اردیبهشت ماه، حمید منافی یکی از فعالین ملی مدنی آذربایجان جنوبی پس از دو ماه بازجویی در بند 209 زندان اوین به بند مالی این زندان منتقل شد.

پنجشنبه 18 اردیبهشت ماه، بنا به گزارش های منتشره، بهنام شیخی از فعالین دربند آذربایجانی که در اعتصاب غذا به سر می برد، در اثر شکنجه با باتوم برقی توسط ماموران زندان اوین، دچار ناراحتی های جسمانی شدیدی شده است.

چهارشنبه 17 اردیبهشت ماه،  شهرام رادمهر از فعالین مدنی آذربایجانی که به 9 سال حبس محکوم شده و در زندان مرکزی تبریز به سر می برد، از وضعیت جسمانی مناسبی برخوردار نیست.  وی  به دلیل تورم مففصل هر دو زانوی خود لنگ لنگان در ملاقات حضوری حاضر می شود.

گوناز تی وی

R.C

اخبار منتخب

Most Read