آخرین خبرها

250 روستای بیله سوار با مشکل بی آبی مواجه هستند

۱۴۰۰.۰۷.۲۸, ۰۷:۳۶
 250 روستای بیله سوار با مشکل بی آبی مواجه هستند

Gunaz.tv

گوناز تی وی:در حالی که مناطق آذربایجان جنوبی در دهه های گذشته برخلاف کویرهای بی آب فارس نشین،پرآب ترین مناطق جغرافیای ایران محسوب می شدند،با گذر زمان آذربایجان جنوبی به سمت فاجعه ای به نام بی آبی حرکت می کند که در 5 سال اخیر با روند خشک شدن دریاچه اورمیه سرعت گرفته است .

به گزارش گوناز تی وی به نقل از خبرگزاری ها محلی، آرام حلیم در دیدار با مدیرکل آب و فاضلاب روستائی استان اردبیل در محل فرمانداری این شهرستان اظهار کرد:"وضعیت حاصله از خشکسالی امسال در منطقه به ویژه در بخش آب  شهرستان بیله سوار بسیار ناراحت کننده است و تامین آب شرب و بهداشتی اهالی به برنامه عملیاتی و اورژانسی استان نیاز دارد".

وی تصریح کرد:"بیش از 250 روستا و قشلاق شهرستان با کمبود آب شرب مواجه شده  و اهالی از نبود آب رنج می برند و در این راستا خواهان بسیج تمامی امکانات موجود در اداره کل استان  هستیم".

حلیم با تاکید بر کثرت روستا و قشلاق و مناطق عشایری نشین  و گستردگی بخش ها در منطقه  از مدیرکل آب وفاضلاب روستایی استان خواست تا کامیون های آب رسان شهرستان که در استان مستقر هستند سریع به شهرستان عودت داده شود و ظرف مدت چند روز نسبت به تامین آب از طریق تانکرهای آبرسانی شهرستان و استان  اقدام شود.

مدیرکل آب و فاضلاب روستایی استان اردبیل نیز در این دیدار با قبول وضع موجود که اهالی را با مشکل آب رو به رو کرده برای تامین آب روستائیان و قشلاقات و عشایر منطقه قول مساعد داد و گفت: از  تمامی امکانات استانی  استفاده می شود تا این مشکل در شهرستان بیله سوار برطرف شود.

فتح الله نوخواه در مورد مشکل آب روستاهای روحکندی و خانباباکندی بیان کرد:"در این باره انشعاب غیر مجاز و استفاده گسترده توسط عده ای از خانواده های این روستاها که در حیاط خلوت خودشان به کشت محلی پرداخته اند سبب ایجاد مشکلاتی شده است".

قبلا" همچنین در برخی مناطق دیگر آذربایجان جنوبی همچون زنجان، نماینده این استان با اشاره به بی آبی شدید و تبعات گسترده آن در برخی مناطق استان زنجان افزوده بود: " در حال حاضر بیش از 180 روستا در سطح استان زنجان با مشکل تامین آب شرب مواجه هستند که بخش مهم و عمده این روستاها در شهرستان زنجان و طارم هستند متاسفانه در حال حاضر تعدادی از روستاها در زمینه آب شرب و آب کشاورزی با مشکل و چالش مواجه هستند و این روند موجب بوجود آمدن تبعات متعدد شده است".

گفتنی است اظهارات ضد و نقیض مسئولین در مورد بی توجهی وزارت نیرو و ریاست جمهوری ایران به این مشکل استان های آذربایجان جنوبی بیانگر تمامی حرکات و سیاست های ناعادلانه بر علیه آذربایجان می باشد که در تمامی بخش ها نیز دامن گیر ملت تورک آذربایجان شده است.

لازم به ذکر است در حالی که بی آبی در آذربایجان جنوبی در حال رشد  و دریاچه اورمیه در حال مرگ کامل می باشد، نژادپرستان فارس با هزینه های میلیاردی در تهران و برخی مناطق فارس نشین دیگر دریاچه مصنوعی احداث می کنند که یکی از این دریاچه های مصنوعی چند ماه قبل در تهران بهره برداری شد.

گوناز تی وی

H.M

اخبار منتخب

Most Read