آخرین خبرها

اعترافات تکان دهنده یک مقام محلی درباره تاراج معادن غرب آذربایجان

۱۴۰۰.۰۷.۲۸, ۰۷:۳۶
اعترافات تکان دهنده یک مقام محلی درباره تاراج معادن غرب آذربایجان

Gunaz.tv

گوناز تی وی: غرب آذربایجان یکی از بزرگترین مراکز معدنی در سطح خاورمیانه به حساب می آید. اما با این وجود رژیم اسلامی ایران هیچ سرمایه گذاری در ایجاد صنایع فرآوری در نزدیکی این معادن انجام نمی دهد. رژیم اسلامی ایران تنها به تاراج این معادن و انتقال ذخایر آنها به مناطق مرکزی و فارس نشین اقدام می کند و در ضمن آن محیط زیست این منطقه را نیز به طور کلی تخریب نموده است. میزان بیکاری در غرب آذربایجان چنان بالاست که حتی صدای مقامات محلی را نیز در آورده است. امروز یکی از نمایندگان این استان سخنان تکان دهنده ای در رابطه با تاراج معادن این استان بیان کرده که عمق سیاست های استعماری رژیم اسلامی بر علیه آذربایجان جنوبی را نشان می دهد.

به گزارش گوناز تی وی،  وضعیت اقتصادی استان آذربایجان غربی به ویژه در بخش تولید با رکود اساسی روبه رو است. بیش از 80 درصد واحدهای فعال زیر 30 درصد ظرفیت اسمی خود کار می کنند و 23 درصد واحدها تعطیل گردیده است. این امر در سایه تاراج معادن آذربایجان غربی توسط رژیم اسلامی رخ داده است. در این رابطه نماینده مردم خوی و چایپاره در مجلس شورای اسلامی گفته: "نبود صنایع فرآوری معدنی در آذربایجان غربی، ارزش افزوده بخش معدن را به خارج از استان سوق می دهد."

موید حسینی صدر امروز سه شنبه 23 اردیبهشت ماه در گفتگو با خبرنگاران افزود: "متاسفانه در حال حاضر به دلیل نبود صنایع فرآوری سنگ‌های تزیینی و معدنی، مواد استحصال شده از معادن استان به استان های اصفهان و تهران حمل شده و پس از فرآوری و برش دوباره به آذربایجان غربی بازگردانده می‌شوند."

وی ادامه داد:" ظرفیت بخش معدن در آذربایجان غربی بسیار بیشتر از سایر بخش ها است ولی مغفول ماندن آن در حوزه سرمایه گذاری سبب شده، آنطور که باید از این پتانسیل بهره برداری نشود."

حسینی صدر با انتقاد از وضعیت سرمایه گذاری و حمایت از سرمایه گذاران بخش معدن، تشریح کرد: "مبالغی که به عنوان حقوق مالکانه از معدن کاران اخذ می شود، باید سریع‌تر از گذشته به آن ها پس گردانده شود."

پیشتر نادر قاضی پور نماینده مردم اورمیه با اعتراض به سیاست های ناعادلانه رژیم اسلامی ایران در تخصیص بودجه اعلام کرده بود: "دولت ایران مسبب اصلی عقب ماندگی استان آذربایجان غربی است."

وی این ادعا را با استناد به آمارهای رسمی دولتی بزبان آورده و گفته بود: "آذربایجان غربی در میان 31 استان، رتبه 26 را در میزان درآمد خانوارهای شهری دارد."

این در حالی است که این استان از مراکز مهم معدنی در خاورمیانه به شمار می رود. به عنوان مثال، سال گذشته  یکی از بزرگترین معادن مس جهان در شهرستان ماکو کشف گردید. این معدن که بزرگتر و غنی تر از معدن مس سونگون می باشد دارای محدوده ای به وسعت 29 کیلومتر مربع و ذخایری به میزان 600 هزار تن می باشد. همچنین عیار این معدن از سوی کارشناسان 1.5 درضد تخمین زده شده است. این معدن که از سوی بخش خصوصی و با هزینه 30 میلیارد ریالی کشف گردیده، در صورت ایجاد کارخانجات فراوری می تواند زمینه اشتغال هزاران تن از جوانان آذربایجان جنوبی را فراهم آورد.

اما نه تنها سرمایه گذاری در این زمینه صورت نمی گیرد، بلکه رژیم اسلامی تنها به تاراج این معادن مبادرت می ورزد.

به عنوان نمونه در رابطه با تاراج معادن طلای غرب آذربایجان روز چهارشنبه 18 دی ماه، روح الله بیگی نماینده مردم قوشاچای، سایین قالا و تیکان تپه در مجلس درباره چپاول معادن طلای تیکان تپه به خبرنگاران گفت: "اکنون 150 هزار میلیارد تومان طلا از معدن طلای آق دره این شهرستان استحصال شده که سهم این شهرستان از این مبلغ تنها 30 میلیون تومان است."

وی با انتقاد از وزارت صنعت، معدن و تجارت در عدم تخصیص بخشی از درآمدهای این معادن به آبادانی این شهرستان افزود: "روزانه حدود 10 تا 15 کیلوگرم طلا از این معدن بدست می آید که از درآمد این میزان طلا، مردم این منطقه هیچ سودی نمی برند.

بیگی با بیان اینکه علاوه بر معادن طلا در این شهرستان هم اکنون 49 معدن سنگ فعال و قابل بهره برداری وجود دارد اعلام کرد: "بیشتر این معادن توسط افرادی به ثبت رسیده و از آن بهره برداری می کنند که از اهالی این منطقه نیستند."

وی با گلایه از خروج مواد معدنی به صورت خام از این شهرستان گفت: "روزانه بیش از یک هزار و 500 تن انواع مواد معدنی شامل سنگ، خاک و دیگر مواد معدنی از این شهر به صورت خام خارج می شود و این درحالی است که صاحبان آنها حتی از پرداخت مالیات و ارزش افزوده آن نیز خودداری می کنند."

این بی عدالتی گسترده باعث شده تا مناطق مختلف غرب آذربایجان با معضل بزرگ بیکاری مواجه شوند. در این رابطه

روز دوشنبه 15 اردیبهشت ماه، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی گفته بود: "بیکاری اصلی ترین مشکل مردم اورمیه محسوب می شود که متاسفانه دولت در زمینه رفع بیکاری و اشتغالزایی در این منطقه کوتاهی کرده و برنامه ریزی مناسبی انجام نداده است."

این نماینده مجلس با بیان اینکه یکی از مشکلات عمده که مردم اورمیه با آن دست و پنجه نرم می کنند، مشکل اشتغال است، گفت: "متاسفانه ما هر روز شاهد این هستیم که عده ای از فارق التحصیلان به دفتر نمایندگان خودشان در مجلس شورای اسلامی مراجعه و تقاضای شغل می کنند."

نماینده مردم اورمیه در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دولت در زمینه اشتغالزایی و کاهش بیکاری در این منطقه کوتاهی کرده است، ادامه داد:  "متاسفانه دولت در زمینه کاهش بیکاری نتوانسته عملکرد موفقی داشته باشد و این امر مشکلات بسیار زیادی برای مردم ایجاد کرده است."

شایان ذکر است بر اساس پیش بینی قانون بودجه سال جاری ایران این استان در ردیف بیست و سوم سرانه درآمدهای جغرافیای ایران قرار گرفته است. بودجه عمرانی این استان نیز از 306 میلیارد تومان در سال 92 به 218 میلیارد تومان در سال جاری کاهش یافته است.

گوناز تی وی

R.C

اخبار منتخب

Most Read