آخرین خبرها

طرح تقسیم ایران به چند منطقه در دستور کار است

۱۴۰۰.۰۷.۲۸, ۰۷:۳۶
 طرح تقسیم ایران به چند منطقه در دستور کار است

Gunaz.tv

گوناز تی وی: وزیر کشور ایران عصر شنبه در سومین همایش مدیریت شوراها و مدیریت محلی که در تالار ایوان شمس تهران برگزار شداز منطقه بندی جدید ایران با مولفه های فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و امنیتی خبر داده است.

به گزارش گوناز تی وی،وزیر کشور ایران ضمن تایید خبر تقسیم بندی ایران به چند منطقه،از عدم منحل شدن تقسیم بندی های کنونی خبر داده است .

وزیر کشور ایران در این باره گفت:" ما در قالب همین تقسیم بندی فعلی به دنبال آن هستیم که آیا می توانیم یک منطقه بندی جدید در کشور ایجاد کنیم که قطعا امکانپذیر است و می توانیم بخشی از اختیارات دولت را به مناطق واگذار کنیم".

طرح مذکور در گذشته توسط چهرهای همچون محسن رضایی نیز مطرح شده است که تاکنون مورد استقبال قرار نگرفته بود .

وزیر کشور ایران اضافه کرد:" اگر ما به جای یک استاندار، پنج یا شش استاندار در یک منطقه و یک رییس منطقه داشته باشیم، رییس منطقه می تواند در سطوح ملی اظهارنظر و در جلسات ملی نیز حضور یابد".

رحمانی فضلی گفت:"همچنین با منطقه بندی کردن کشور به جای اینکه وزیر کشور نماینده ۳۱ استاندار در دولت باشد می تواند نماینده شش منطقه باشد".

رحمانی فضلی همچنین افزود:"اگر ریشه مدیریت را در ۱۰۰ سال اخیر بررسی کنیم می بینیم که یک نظام استبدادی در راس کار بوده و مردم جایگاهی در تصمیم گیری نداشتند".

رحمانی فضلی ادامه داد:" ما در حوزه های مختلف به گونه ای اداره می شویم که نتیجه عینی و ملموس آن اداره، عدم توازن و تعادل منطقه ای است که ایجاد کلانشهرها و تهرانی با ۱۰ میلیون جمعیت، تمرکز بیش از ۷۵ درصد ثروت و شرایط زیستی نامناسب را به دنبال داشته است".

وزیر کشور ایران با بیان اینکه بسیاری از ظرفیت ها و پتانسیل هایی که در مناطق وجود دارد بلااستفاده مانده است، گفت:"به عنوان مثال در سیستان و بلوچستان با بهره برداری از بندر چابهار، کشیدن گاز به منطقه برای ایجاد پتروشیمی و پالایشگاه و ساخت راه آهن جنوب به شمال، می توان منطقه را دگرگون کرد و با این اتفاق ما دیگر شاهد ناامنی در منطقه نخواهیم بود".

وی افزود:"هر یک از استان های ایران توانایی و پتانسیل اداره خود را دارند اما وقتی عملکرد آن را بررسی می کنیم می بینیم تمام آن ها به بودجه ملی وابسته هستند و سر منشاء بودجه ملی نفت است".

رحمانی فضلی ادامه داد: "در تحریم چند سال اخیر اثر وابستگی را در استان ها لمس کردیم چرا که تمام فعالیت های عمرانی متوقف شده، بیکاری فراوان و تورم بالا رفته است و باید این درس را بگیریم که استان ها را مامور کنیم که هر کدام از آن ها با تکیه بر منابع داخلی خود برای اداره خود برنامه ریزی کنند".

گفتنی است بحث منطقه ای کردن ایران چیزی نزدیک به همان مسئله فدرالیسم ایرانی می باشد که نوع دیگری از حرکات مرموز ایران به شمار می رود و دولت توتالیتر جمهوری اسلامی ایران مطمعنا" بحث منطقه ای اختصاصی دارد که با تمامی چیزهایی که از منطقه بندی در جهان شنیده میشود مغایرت خواهد داشت .

گوناز تی وی

H.M

اخبار منتخب

Most Read