آخرین خبرها

به دلیل نبود زیرساخت ها، اردبیل دفع کننده سرمایه گذاران شده است

۱۴۰۰.۰۷.۲۸, ۰۷:۳۶
به دلیل نبود زیرساخت ها، اردبیل دفع کننده سرمایه گذاران شده است

Gunaz.tv

گوناز تی وی: وجود زیرساخت های قوی همچون راه های ارتباطی، مراکز خدماتی، آموزشی، درمانی، موسسات مالی قدرتمند  و... از جمله پشتوانه های اساسی برای جذب سرمایه گذاری محسوب می شود. با نبود این زیرساخت ها، سرمایه گذاران چندان تمایلی برای ایجاد مراکز صنعتی و یا خدماتی در منطقه مذکور نداشته و بدین ترتیب این منطقه با عدم رشد و توسعه مطلوب روبرو خواهد شد. ایجاد این گونه زیرساخت ها نیز متضمن سرمایه گذاری های کلان دولتی است و بدون توجه دولت مرکزی این زیرساخت ها در حد ضعیفی باقی خواهند ماند. اکنون اردبیل نیز به دلیل عدم توجه دولت به بهبود این زیر ساخت ها با معضل بزرگی به نام دفع سرمایه گذاران روبرو شده است. مساله ای که در نهایت به بروز بیکاری گسترده در بین جمعیت فعال اردبیل منجر شده است.

به گزارش گوناز تی وی، سرمایه گذاری های کلان حکومت های پهلوی و اسلامی در مناطق فارس نشینی همچون اصفهان و کرمان،  چنان زیرساخت های این مناطق را توسعه داده است که این مناطق تبدیل به مناطق جاذب جمعیت شده و با داشتن انواع فرصت های شغلی، حتی جوانان جویای کار آذربایجان جنوبی را نیز از بهشت آذربایجان به کویرهای مناطق مرکزی کشانده اند.

اما عدم سرمایه گذاری در زیرساخت ها از سوی حکومت ها مرکزی مذکور، باعث افزایش انواع محرومیت ها در آذربایجان جنوبی شده است. در این رابطه رئیس کمیسیون سرمایه‌گذاری شورای شهر اردبیل گفت:‌ "استان اردبیل به جای آنکه جذب‌کننده سرمایه‌گذاران باشد همیشه در جایگاه دفع‌کننده آنها قرار گرفته و به همین دلیل رغبتی برای سرمایه‌گذاری در این استان مشاهده نمی‌شود."

علی هدایتی صبح امروز شنبه 13 اردیبهشت ماه در جلسه شورای شهر اردبیل اظهار داشت:‌ "یکی از جلوه‌های مکدری که همواره ما را به تامل وامی‌دارد اینکه ورودی شهرهایی همچون اصفهان و تبریز پر از کارخانجات و واحدهای صنعتی متنوع است اما ورودی شهر اردبیل پر از قهوه‌خانه‌ها و مراکز پذیرایی است که گاه هیچ فایده و ثمری را نیز ندارد."

رئیس کمیسیون سرمایه‌گذاری شورای شهر اردبیل یکی از نارسایی‌ها در این زمینه را مهیا نبودن زیر‌ساخت‌های ریلی، هوایی و زمینی بیان کرد و یادآور شد: "وقتی ما در فرودگاهمان پرواز اول صبح نداریم تا سرمایه‌گذار ساعت 8 صبح وارد اردبیل شده و آخر شب نیز برگردد ما چه انتظاری داریم که سرمایه‌گذار با لغو پرواز مجبور باشد به تبریز سفر کرده و از آنجا به اردبیل بیاید که با این وضعیت هیچ سرمایه‌گذاری راغب نیست در این استان حضور پیدا کند."

هدایتی تصریح کرد: "با این شرایط و وضعیت در‌آمدی شهرداری، شورا کار شاقی انجام نمی‌دهد و اصلاً احساس نمی‌شود نیازی به 13 نفر نیست که بخواهند برای 100 میلیارد تومان برنامه‌ریزی کنند."

وی گفت:‌ "ما در منطقه شورابیل بسیاری از ظرفیت‌ها را نادیده گرفتیم و جهش اقتصادی در این منطقه را به فراموشی سپردیم در حالی که همین استان همجوار ما تبریز از یک دریاچه مصنوعی توانسته است بهترین فضای تفریحی، توریستی و گردشگری ایجاد کند ولی ما زمانی که می‌خواهیم سرمایه‌گذاری را نیز جذب کنیم با زدن انواع تهمت‌ها و مارک‌ها سعی می‌کنند ما را از کاری که انجام می‌دهیم خسته و دلزده کنند."

عضو شورای شهر اردبیل در پایان سخنان خود عامل عقب‌ماندگی اردبیل را نبود مدیران توانمند، وکلای با نفوذ و همچنین مسئولان فاقد دلسوزی خاص اعلام کرد.

اما واقعیت این است که " نبود مدیران توانمند، وکلای با نفوذ و همچنین مسئولان فاقد دلسوزی"، بیش از این که دلیل باشد، مدلول است. مدلول سیستم مرکزگرا و فارس محور رژیم اسلامی ایران و برنامه ریزی های کلان آن در راستای توسعه مناطق مرکزی با چپاول مناطق پیرامونی غیر فارس من جمه آذربایجان جنوبی.

این در حالی است که دولت مرکزی نه تنها با عدم توسعه زیر ساخت ها به عدم جذب سرمایه در اردبیل کمک کرده، بلکه خود نیز سرمایه گذاری در بخش صنعت اردبیل انجام نداده است. در این رابطه، پاییز سال گذشته کمال الدین پیرموذن نماینده استان اردبیل در خلال جلسه شورای اشتغال و سرمایه گذاری شهرستان نمین با اشاره به کمبود اعتبارات اعطایی دولت به استان اردبیل گفته بود: "بیشترین حد تخصیص اعتبارات دولتی برای پروژه های عمرانی در سال جاری 30درصد بوده است و ما امید داریک میزان تخصیص اعتبارات در سال آینده از طرف دولت بیشتر شود .

وی با اشاره به وضعیت تاسف بار اشتغال در این استان،میزان بیکاران واجد شرایط اشتغال در این استان را نیز 65 هزار نفر خواند.

عدم جذب سرمایه و عدم تخصیص اعتبارات به نوبه خود باعث شده تا فعالیت های تولیدی اردبیل با بحران مواجه شوند. مرتضی مقدم دبیر خانه کارگر اردبیل، خرداد ماه سال گذشته در گفتگو با خبرنگاران با اعلام این که بهره برداری از واحد‌های تولیدی در این استان به حداقل رسیده است، نسبت به افزایش ورشکستگی واحدهای تولیدی در این استان هشدار داده  و افزوده بود: " تعدیل نیرو و تعطیلی واحدهای اقتصادی از كارگاه‌های كوچك فراتر رفته و به مراكز مهم صنعتی استان اردبیل نیز سرایت کرده استواحدهای کوچک اقتصادی استان اردبیل در مقابل نرخ بالای تورم و هم‌زمان ورود کالاهای خارجی توان مقاومت ندارند، ركود تولید و تعدیل گسترده نیرو در این واحدها را حاصل تحریم‌های داخلی و خارجی دانست"

او با اشاره به نام چند واحد تولیدی بحران‌زده یا در آستانه بحران همچون کارخانه چرم مغان، شرکت فراوردهای سیب زمینی، نساجی اردبیل و... گفته بود: "در حال حاضر تولید این كارخانه‌ها به حداقل رسیده است.از کارخانه چرم مغان كه در گذشته رونق بسیاری داشت و محصولات آن به کشور ایتالیا و سایر کشورهای اروپایی صادر می‌شد، اكنون چیزی باقی نمانده است."

بحران در صنایع اردبیل باعث افزایش بیکاری و در نتیجه افزایش معضلات اجتماعی در این منطقه شده است. 22  بهمن ماه 92 ، مجید خدابخش استاندار اردبیل در مراسمی که در سالن فدک شهر اردبیل برگزار شد، با اعتراف به اوضاع نابسامان اجتماعی در استان اردبیل، افزود:" ما امروز با چالش ها و نگرانی های مختلف اخلاقی، رفتاری و اجتماعی در جامعه رو به رو هستیم که حل این معضلات به یک اصلاح نگاه تعلیم و تربیت آموزش مدارانه نیاز دارد تا به تدریج تفکرات جدیدی جایگزین تفکرات موهوم و خیالی شود". 

گوناز تی وی

R.C

اخبار منتخب

Most Read