آخرین خبرها

فساد مالی جدید در رژیم اسلامی: این بار 400 میلیارد تومان در بخش نفت!

۱۴۰۰.۰۷.۲۸, ۰۷:۳۶
فساد مالی جدید در رژیم اسلامی: این بار 400 میلیارد تومان در بخش نفت!

Gunaz.tv

گوناز تی وی: رژیم اسلامی ایران به همراه چند کشور فقیر آفریقایی که حکومت های شبه دیکتاتوری دارند، از نظر فساد مالی و اداری در صدر کشورهای فاسد جهان قرار دارد. بسیاری از اعضای خانواده و نزدیکان رهبران این رژیم حلقه های مافیایی قدرتمندی را تشکیل داده و با رانت خواری های چند صد و چند هزار میلیاردی به ثروت های افسانه ای رسیده اند. در صدر این سیستم فاسد خود سید علی خامنه ای قرار دارد که بیش از 95 میلیارد دلار در سال های اخیر ثروت اندوزی کرده است. مجتبی خامنه ای نیز سر حلقه اصلی باند بابک زنجانی است. تکلیف خانواده های لاریجانی و رفسنجانی نیز معلوم است و نیازی به توضیح درباره مافیای مالی قدرتمند آنها نمی باشد. سپاه پاسداران نیز با ایجاد تشکیلات قوی و بهره مندی از رانت های ویژه در 10 سال گذشته توانسته به عنوان یکی از ارکان اصلی این گونه فساد ها مطرح شود. دولت احمدی نژاد نیز چنان در دام فساد مالی افتاده بود که یکی از نمایندگان مجلس به درستی اصطلاح "فساد سیستماتیک" را درباره دولت احمدی نژاد و کلیت رژیم اسلامی مطرح نمود. وزرای روحانی نیز هنوز جای خود را بر صندلی های ریاست خود گرم نکرده، شروع به فعالیت های پنهان اقتصادی و رانت خواری های دولتی نموده اند. این عوامل همگی سبب شده تا بعضا رژیم اسلامی برای سرپوش گذاشتن به حجم بالای فساد موجود در این رژیم به افشای برخی از این فسادها و فریب افکار عمومی اقدام نماید. جدیدترین این موارد، فساد 400 میلیارد تومانی در یک شرکت نفتی است.

به گزارش گوناز تی وی، شرکت های ایرانی که در بخش نفت و پتروشیمی به فعالیت می پردازند بدون استثنا به باندهای فوق تعلق دارند. بخش مذکور چنان سود هنگفتی را نصیب فعالان آن حوزه می کند که افشای رانت خواری های 400 میلیارد تومانی مبلغ بسیار ناچیزی در این باره به شمار می آید. بر طبق گزارشی که اخیرا ازسوی برخی رسانه ها منتشر شده و کلیات آن نیز به رئیس قوه قضائیه (که خود یکی از ارکان اصلی مافیای اقتصادی و فساد مالی در ایران به شمار می رود!) ارائه شده "در زمان مدیریت ف.ف بر یک شرکت نفتی که زیر مجموعه یک نهاد عمومی غیر دولتی یعنی صندوق بازنشستگی صنعت نفت محسوب می‌شود قریب به 400 میلیارد تومان پرونده فساد اقتصادی در نهادهای نظارتی مختلف از جمله سازمان بازرسی کل کشور و نیروی انتظامی و همچنین ده‌ها پرونده در مراجع قضایی برای وی و عوامل مرتبط با وی تشکیل شده است." بر اساس این گزارش فرد یاد شده پیش از این مدیرعامل شرکت «س» بوده است که در این شرکت نیز پرونده کلانی درباره سوءاستفاده وی در نهادهای نظارتی تشکیل شده است. "پس از گذشت دو ماه از بازداشت ف.ف دادگستری استان اصفهان فردی به نام «الف» در ارتباط با این پرونده بازداشت کرد. شنیده شده نامبرده با کمک فرزندش که تحت تعقیب قضایی است در این پرونده فساد اقتصادی دست داشته اند. «الف» و فرزندش دارای پرونده فساد 70 میلیارد تومانی هستند." "جزئیات جدیدی که از این پرونده فساد کلان به دست آمده از نقش یکی از بدهکاران بزرگ بانکی و مفسدان قدرتمند اقتصادی در پشت پرده این فساد 400 میلیارد تومانی حکایت دارد." گفته می‌شود این مفسد مشهور اقتصادی 2 هزار میلیارد تومان بدهی بانکی دارد و یکی از شبکه‌های قدرتمند قاچاق کالا در ایران را اداره می‌کند. "بر اساس این گزارش یکی از روسای ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز وی را بازداشت کرد اما بازداشت وی بیش از دو روز ادامه نیافت و در مقابل پس از آزادی وی رئیس مشهور ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز برکنار شد."

این در حالی است که مقامات دولت روحانی سعی دارند این گونه فسادها و رانت خواری ها را به دولت احمدی نژاد منتسب کنند و خود را از هرگونه فساد مالی مبری جلوه دهند!

به عنوان نمونه، اکبر ترکان، مشاور حسن روحانی، در مصاحبه‌ای که بهمن ماه منتشر شد ضمن ابراز نومیدی از قطع زنجیره فساد و ویژه‌خواری وعده افشای فسادی «ده‌ها هزار میلیاردی» در آینده نزدیک را داده بود .

ترکان در مصاحبه‌ای با روزنامه آرمان که روز شنبه، 26 بهمن، منتشر شد به طور تلويحی گفته بود که اين فساد ده‌ها هزار ميلياردی در دولت محمود احمدی‌نژاد رخ داده و فساد 9 هزار ميلياردی که اخيرا بارها به آن اشاره شده تنها «بخش کوچکی» از آن بوده است.

اما واقعیت این است که دولت روحانی نیز خود از همین ابتدا بساط رانت خواری و ویژه خواری نزدیکان دولت را گسترانده است.

در این رابطه  الیاس نادران نماینده مجلس گفته برخی از وزرای دولت حسن روحانی بین 800 میلیارد تا هزار میلیارد تومان ثروت دارند. نادران این اظهارات را در برنامه‌ای تلویزیونی و در واکنش به تبلیغات دولتی برای تشویق مردم به انصراف از دریافت یارانه و ارائه اطلاعات اقتصادی خود مطرح کرده است.

به عنوان نمونه نگاهی به شرکت های خصوصی که محمدرضا نعمت‌زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت عضو هیات مدیره آن‌ها بوده است، بیانگر آن است که او دارای ثروتی افسانه‌ای و در زمره ثروتمندان کابینه دولت حسن روحانی است.

همچنین الیاس نادران در این برنامه تلویزیونی الیاس افزوده بود: "آیا وزرا حاضر هستند دارایی‌های‌شان را اعلام کنند؟ اگر خیر، پس چرا توقع انصراف مردم از دریافت یارانه و ارائه اطلاعات اقتصادی خود را دارند".

این نماینده مجلس افزوده بود که شفافیت اطلاعاتی ابتدا باید از بدنه دولت اجرا شده و سپس از مردم "انتظار ارائه اطلاعات" کنند.

 قابل ذکر است دوشنبه 19 اسفند ماه سال گذشته، احمد توکلی یکی از نمایندگان مجلس گفته بود: "ما به مرحله فساد سیستماتیک رسیده‌ایم، فساد سیستماتیک به مرحله‌ای از فساد اطلاق می‌شود که نهادهای مسئول مبارزه با فساد خودشان به درجاتی از فساد مبتلا هستند.

در خصوص فساد مالی، ایران در حالی که در سال 2007 در رتبه 131، در سال 2006 در رتبه 113 و در سال 2005 در رتبه 93 قرار داشته است در سال 2008 با 10 رتبه سقوط نسبت به سال قبل از آن در رتبه 141 در میان 180 کشور جهان قرار گرفت؛ این روند دهشتناک تاکنون ادامه داشته و باعث گردیده ایران در بین فاسدترین کشورهای جهان قرار گیردطبق برآورد سازمان شفافیت بین المللی تنها در  سال2011  فسادمالی 34 میلیارد دلار برای اقتصاد ایران هزینه داشته که 31 میلیارد از کاهش بهره‌وری و 3 میلیارد با راندمان سرمایه‌گذاری خارجی رخ داده است

شایان ذکر است سازمان «شفافیت بین‌المللی» در آلمان، در تازه‌ترین گزارش خود که دوازدهم آذرماه سال گذشته منتشر شد، ایران را از میان 177 کشور با 25 امتیاز (از صد امتیاز) در رتبه 144 جهان از نظر فساد اداری قرار داد که نشان دهنده 11 پله سقوط در مقایسه با سال 2012 میلادی است.

همچنین بر پایه گزارش سالانه «شفافیت بین‌المللی» در سال 2012، ایران با کسب 28 امتیاز، در میان 176 کشوری که تحقیقات در آنها انجام شده بود، در جایگاه 133 قرار گرفته بود.

گوناز تی وی

R.C

اخبار منتخب

Most Read