آخرین خبرها

اوج محرومیت در آذربایجان جنوبی: عدم وجود خودروی آتش نشانی در برخی شهرها!

۱۴۰۰.۰۷.۲۸, ۰۷:۳۶
اوج محرومیت در آذربایجان جنوبی: عدم وجود خودروی آتش نشانی در برخی شهرها!

Gunaz.tv

گوناز تی وی: شهرهای مختلف آذربایجان جنوبی در زمینه های گوناگون از محرومیت های فراوانی رنج می برند. تاکنون در گزارشات متعدد به بخشی از این محرومیت ها اشاره کرده ایم که عمدتا در نقاط مختلف مشترک بوده و دلیل اصلی آن نیز کمبود اعتبارات اختصاص یافته از سوی دولت مرکزی می باشد. اگر چه پیش از این در رابطه با مشکلات مراکز درمانی، صنایع، مراکز آموزشی، زیرساخت های شهری، مشکلات اقتصادی، بخش توریسم، کشاورزی و ... به ارائه گزارش های انتقادی پرداختیم، اما یکی از مسائل مهمی که تاکنون از آن غفلت کرده بودیم بحث ایمنی و خرمات مربوط به آتش نشانی بود. اخیرا یکی از مقامات محلی اعلام کرده که برخی شهرهای آذربایجان جنوبی حتی یک ماشین آتش نشانی هم ندارند!

به گزارش گوناز تی وی، شاید مهمترین معضل سازمان های آتش نشانی در شهرهایی مثل اصفهان و کرمان کمبود نردبان های مربوط به ساختمان های بلندمرتبه باشد، اما مشکل اصلی این بخش در برخی شهرهای آذربایجان جنوبی نبود حتی یک ماشین آتش نشانی است! این تفاوت در توزیع امکانات موجب شده تا در بسیاری از سوانح مربوط به آتش سوزی در آذربایجان جنوبی، به دلیل نبود این گونه امکانات اولیه میزان مرگ و میرها بسیار بالا باشد.

در این رابطه معاون عمرانی استاندار آذربایجان شرقی گفته: "برخی از شهرهای استان به رغم داشتن جمعیت بالای 50 هزار نفر فاقد خودرو آتش نشانی است!"

محمدصادق پورمهدی امروز پنج شنبه 11 اردیبهست ماه، در دیدار آتش نشانان و مدیرعامل این سازمان اظهار کرد: "براساس استانداردهای جهانی برای هر 50 هزار نفر باید یک ایستگاه آتش نشانی وجود داشته باشد که متاسفانه در برخی از شهرهای استان حتی خودرو آتش نشانی نیز وجود ندارد."

وی افزود: "درتبریز نیز که بیش از یک میلیون و 600 هزار نفر جمعیت دارد، 20 ایستگاه ساخته شده که بر اساس استانداردهای جهانی باید به 35 ایستگاه افزایش یابد."

معاون عمرانی استاندار آذربایجان شرقی اضافه کرد: "این درصورتی است که آتش نشانی تبریز در برخی از موارد، در شهرهای اقماری و حتی برخی شهرستان های اطراف نیز به ارایه خدمات ایمنی می پردازد."

آذر ماه سال نود نیز مدیر کل امور شهری و شوراهای استانداری آذربایجان شرقی در رابطه با مشکلات آتش نشانی تبریز گفته بود: "توجه به آتش‌نشانی‌ها و نیز رسیدن به حد استاندارد مورد توجه است که باید برای هر 50 هزار نفر یک آتش‌نشانی باشد."

موحد نیا ادامه داد: "در حال حاضر 72 ایستگاه آتش‌نشانی در استان وجود دارد که تا رسیدن به حد استاندارد فاصله داریم. "

وی گفت: ‌"شهرهای زیر 25 هزار نفر از نظر وجود ساختمان آتش‌نشانی دارای مشکل هستند که در این راستا احداث ساختمان کوچک با تعیین محل مناسب و نیز انتخاب نفرات و نیروی انسانی لازم است."

همچنین میانگین سنی آتشنشانان در جهان 27 سال می باشد که این میانگین در تبریز 35 سال است. این مساله نیز بر کیفیت خدمات ارائه شده تاثیر منفی گذاشته است.

با وجود آن که اولین مرکز آتش نشانی جغرافیای ایران در تبریز احداث شده است، اما متاسفانه امروزه ایمنی شهر بسیار پایین است. بر اساس استانداردها، تبریز از یک سوم استاندارد ایمنی شهری بهره مند است. یکی از مهمترین عوامل این امر امدادرسانی دیرهنگام و نامناسب به اشخاص حادثه دیده و نیازمند در سطح شهر تبریز است.  مسوولان مرکز فوریت‌های پزشکی آذربایجان شرقی، علت این امر را کمبود پایگاه و امکانات مورد نیاز در سطح شهر بویژه بافت متراکم مرکز شهر عنوان می‌کنند.

به گفته این مسوولان مشکل کمبود زمین برای ایجاد پایگاه بخصوص در هسته مرکزی کلانشهر تبریز، یکی از مشکلات عمده این مرکز است و آنچه باعث تشدید این مشکل شده، عدم همکاری سایر دستگاه‌ها و سازمان‌ها با این مرکز است که باعث پیدایش این مشکل و امدادرسانی دیرهنگام ماموران به حادثه دیدگان شده است.

این در حالی است که رژیم اسلامی با صرف بودجه های میلیاردی یکی از بزرگترین مصلی های سراسر جغرافیای ایران را در بخش مرکزی شهر تبریز و در جنب "ارک قالاسی" ساخته است. این امر که با صرف میلیاردها تومان از محل بودجه های عمومی صورت پذیرفته خسارات فراوانی نیز به این بنای تاریخی زده است. با این وجود مدیران شهر هنوز هم از کمبود زمین در بخش مرکزی شهر سخن می گویند! آتش سوزی هایی که در 3 سال گذشته در بازار تاریخی تبریز و برخی پاساژهای جنب آن رخ داد به وضوح عدم کارایی آتش نشانی و اورژانس تبریز را نشان داد.

این مشکلات در دیگر نقاط آذربایجان جنوبی نیز وجود دارد.

اردیبهشت ماه سال گذشته، مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اردبیل گفت : "طبق استانداردهای موجود و با در نظر گرفتن شرایطی مانند موقعیت جغرافیایی، وضعیت شهری، ترافیک و نوع بافت شهری با کمبود نیرو و تجهیزات مواجه هستیم."

ابراهیمی افزود: "شاخص های مطلوب در این زمینه هم اکنون وجود یک ایستگاه آتش نشانی به ازای هر 50 هزار و یک آتش نشان حرفه ای و کارآزموده در برابر هر 2 هزار و500 نفر است، اما با نقطه مطلوب هنوز فاصله داریم."

آذر ماه سال 91 نیز صدیف بدری شهردار اردبیل گفته بود: "برای استانداردسازی حوزه آتش‌نشانی ما در شهر اردبیل به احداث پنج ایستگاه آتش‌نشانی جدید نیاز داریم."

بدری خاطر نشان کرد: "برای تحقق استاندارد جهانی و احداث 10 ایستگاه آتش‌نشانی در اردبیل محدودیت‌های اعتباری داریم که اگر در این زمینه بودجه‌ای خاص اختصاص یابد، می‌توان با در نظر گرفتن زمین مورد نیاز به احداث آن اقدام کرد."

این مسئول اضافه کرد: "هم اکنون کمبود فضای فیزیکی و تعداد ایستگاه‌ها یکی از مهم‌ترین مشکلات آتش‌نشانی اردبیل است و ضرورت دارد از ردیف حوادث بودجه‌ای نیز برای شهرداری در نظر گرفته شود تا بتوانیم در این باب موفق عمل کنیم."

اما با وجود گذشت دو سال و نیم از این موضوع، هنوز اعتباری بدین منظور در نظر گرفته نشده است و عدم ایمنی شهری مناسب جان شهروندان اردبیلی را تهدید می کند.

گوناز تی وی

R.C

اخبار منتخب

Most Read