آخرین خبرها

اولین اثرات منفی سیاست افزایش جمعیت در ایران بروز کرد:خرید و فروش کودک و افزایش تولد کودکان معلول

۱۴۰۰.۰۷.۲۸, ۰۷:۳۶
 اولین اثرات منفی سیاست افزایش جمعیت در ایران بروز کرد:خرید و فروش کودک و افزایش تولد کودکان معلول

Gunaz.tv

گوناز تی وی: با در پیش گرفتن سیاست افزایش جمعیت از طرف مقامات حکومتی ایران، بسیاری از خدمات پیشگیری از بارداری متوقف شده است. این سیاست که برخی ها معتقدند دارای اهداف ایدئولوژیک است بدون شک بدون توسعه اقتصادی و فرهنگی مغضلات عدیده ای را به دنبال خواهد داشت. افزایش سقط جنین زیر زمینی، بارداری زنان کارتن خواب، افزایش تولد کودکان معلول، افزایش کودکان خیابانی و کودکانی که به بهزیستی ارسال میشوند و رشد باندهای قاچاق کودکان تنها نمونه ای از این معظلات است. در این رابطه یک مقام مسوول هشدار داده است.

به گزارش گوناز تی وی؛ مدیرعامل جمعیت امام علی در این زمینه دیروز چهار شنبه 10 اردیبهشت گفت: "محدودیت در دسترسی به روشهای پیشگیری از بارداری سبب فرزند آوری زیاد میان زنان کارتن خواب و معتاد می‌شود و در نتیجه میزان کودکان بهزیستی و فروخته شده به باند‌های خلاف کار نیز افزایش می‌یابد." زهرا رحیمی در سخنرانی خود در یک همایش ادامه داد: "محدودیت‌های ایجاد شده برای جلو گیری از بارداری سبب شده است که این تعداد نوزادانی که به بهزیستی داده می‌شوند وبه باندهای خلاف فروخته می‌شوند افزایش پیدا کند." وی هشدار داد: "مادران معتاد نوزادان معتاد و بیمار به دنیا می‌اورند و نکته قابل تامل این است که زنان معتاد به شیشه تمایل زیادی به فرزند آوری دارند به طوری که ممکن است هر سال یک بچه به دنیا بیاورند."

مدیر عامل جمعیت امام علی در توضیح عوامل موثر در افزایش ازدواج دختران در سنین پایین و بارداری‌های زود هنگام در مناطق حاشیه‌ای گفت: "مشکلات نگرشی و فرهنگی و همچنین مشکلات اقتصادی و حقوقی از جمله دلایل این ازدواج‌ها است." وی ازدواج در سنین پایین را بر میزان فرار دختران از خانه تاثیر گذار دانست و افزود: "بسیاری از زنان کارتن خواب به دلیل همین نوع ازدواج‌ها از خانه فرار کرده‌اند و چون آموزشی ندیده‌اند، کمترین آگاهی از وضعیت جامعه ندارند." مدیرعامل جمعیت امام علی گفت: "بر اساس نظر کار‌شناسان از زمان فرار یک دختر از خانه تا زمانی که به دست باند‌های فساد بیفتند در تهران تنها ۴ ساعت طول می‌کشد." وی با اشاره به اینکه زنان باردار کارتن خواب و زنان مناطق محروم در وضعیت بحرانی قرار دارند گفت: "این افراد به دور از امکانات بهداشتی و پزشکی دوران بارداری و زایمان خود را طی می‌کنند و بسیاری آنان فرزندان معلولی به دنیا می‌آورند." در ادامه طراوت مظفریان، از اعضای جمعیت امام علی گفت: "طبق آماری که درباره اطلاعات مادران از روش‌های جلوگیری از بارداری به دست آمده است، اکثر آن‌ها به این روش‌ها دسترسی ندارند و راه حل پیش روی آن‌ها، فروختن یا اجاره دادن بچه‌های‌شان است."

گفتنی است تغییر سیاست‌های جمعیتی ایران، مسیری است که از سوی بالاترین مقام حکومتی تعیین شده است. رهبر ایران در سال‌های اخیر بارها از سیاست کنترل جمعیت کشور انتقاد کرده و گفته است ایران این قابلیت را دارد که ۱۵۰ میلیون نفر جمعیت داشته باشد. او معتقد به تغییر سیاست‌های کنترل جمعیت به افزایش جمعیت است.

علاوه بر رهبر ایران، محمود احمدی‌نژاد نیز در دوران ریاست جمهوری خود بر سیاست‌های افزایش جمعیت تاکید می‌کرد و نخستین تلاش‌ها برای اجرای سیاستهای علی خامنه ای در دولت او آغاز شد.

به این ترتیب، مجلس نهم قانون مصوب سال 1372 برای کنترل جمعیت را اصلاح و اعلام کرد که تمام قوانینی که در زمینه تعداد فرزندان محدودیت ایجاد می‌کنند، لغو می‌شوند. در ادامه طرح جمعیت و تعالی خانواده در راستای بازنگری سیاست‌های جمعیتی توسط 50 نماینده مجلس ایران تهیه شد.

طی دو سال گذشته، سیاست‌های افزایش جمعیت حکومت ایران با انتقادهای فراوان حقوقدانان، فعالان زنان و گروه‌های مختلف منتقدان روبه رو شده است. آنان معتقدند اجرای این طرح‌ها باعث به حاشیه‌رانده شدن زنان می‌شود.

به باور منتقدان، در شرایطی که پیش‌بینی‌های لازم برای تامین امکانات معیشتی، تحصیلی، آموزشی و فرهنگی برای جمعیتی که بی‌رویه رشد خواهد کرد، اندیشیده نشده، این طرح نقش زنان را به ماندن در چهارچوب خانه و وظیفه مادری و فرزندآوری محدود می‌کند و حق کنترل آنها بر بدن خویش را از آنها می‌گیرد. به علاوه آنها از امکان رشد و پیشرفت تحصیلی و شغلی بیش از پیش محروم خواهند شد.

قابل ذکر است برخی از تحلیلگران معتقدند هدف مقامات ایران از سیاست افزایش جمعیت، هدفی است ایدئولوژیک و در راستای افزایش جمعیت شیعیان.

گوناز تی وی

اخبار منتخب

Most Read