آخرین خبرها

هشدار سازمان محیط زیست ایران: بنزینهای تولید شده در ایران سرطان زاست

۱۴۰۰.۰۷.۲۸, ۰۷:۳۶
 هشدار سازمان محیط زیست ایران: بنزینهای تولید شده در ایران سرطان زاست

Gunaz.tv

گوناز تی وی: بی لیاقتی و نا کارآمدی مقامات حکومت ایران باعث شده است که مردم با معضلات بسیار جدی مواجه شوند. یکی از این معضلات افزایش بیماریها است. ایران در در صدر لیست آمار بیماران سرطانی قرار دارد به طوری که بیشترین بیماران سرطانی در ایران وجود دارند. تغذیه ناسالم، فشارهای اقتصادی و آلودگی محیط زیست اصلی ترین دلیل این پدیده است. سوختهای غیر استاندارد و خطرناک باعث شده است که بیماریهای تنفسی و سرطان در سالهای اخیر در ایران رشد فزاینده ای داشته باشد. این رشد به جایی رسیده است که هم اکنون مقامات ایرانی خود اذعان دارند که سوختهایی از جمله بنزین که در ایران تولید می شود سرطان زا و خطرناک است. در اینجا نکته قابل ذکر این است که مقامات فعلی ایران در راستای سیاست تبرئه نظام و انداختن تقصیرها به گردن احمدی نژاد با فرافکنی قصد دارد از مسوولیت این بنزینهای خطرناک شانه خالی کند.

به گزارش گوناز تی وی؛ سازمان حفاظت محیط‌ زیست ایران با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد بنزین تولیدشده در پالایشگاه‌های پتروشیمی‌های این کشورسرطان‌زا است.

این اطلاعیه که در تاریخ 11 اردیبهشت منتشر شده است بیان میدارد:

"چنانچه هموطنان عزیز اطلاع دارند، دولت دهم برای خنثی‌کردن تحریم‌ها و تامین بنزین مورد نیاز کشور در حرکتی ضربتی و بدون برنامه‌ریزی بلندمدت اقدام به تولید بنزین پتروشیمی کرد. در این خصوص با توجه به اظهار نظرات و نامه‌های سرگشاده منتشرشده در روزهای اخیر، ذکر مطالب زیر ضروری است: 1-با مراجعه به منابع اطلاعاتی نظیر کتب مرجع مرتبط با صنایع نفت و گاز و پتروشیمی، به‌راحتی قابل درک است که صنایع پتروشیمی، حلال‌های بنزن، اولئون و زایلن تولید می‌کنند. این ترکیبات بعضا خواص احتراقی (نظیر عدد اکتان) بهتری نسبت به بنزین تولیدی پالایشگاه‌ها دارند اما سرطان‌زایی آنها اثبات شده است. بنابراین در هیچ نقطه‌ای از دنیا از حلال‌های تولیدی پتروشیمی به دلیل سرطان‌زایی آن به عنوان سوخت استفاده نمی‌کنند. همچنین در داخل کشور نیز هیچ‌کدام از موسسات علمی مرتبط با نفت و گاز و پتروشیمی چنین راه میانبر، رافع مسوولیت و مضر بر سلامتی جامعه به خصوص کودکان را توصیه نمی‌کنند. 2- در ترکیب بنزین استاندارد یورو4 که مورد نظر سازمان حفاظت محیط‌زیست بوده، میزان بنزن یک درصد و میزان ترکیبات آروماتیک 35درصد است. در حالی که در بنزین پتروشیمی، بنزن و آروماتیک‌ها بخش اصلی ترکیب بنزین را تشکیل می‌دهند و میزان آن بسیار فراتر از استانداردهای مورد نظر است. بر اساس نمونه‌های مستقیم برداشت‌شده از واحدهای توزیع بنزین شهر تهران و آنالیزهای انجام‌شده در کشور آلمان، میزان آروماتیک‌ها در بنزین پتروشیمی 6/48درصد گزارش شده است. 3- به استناد نمونه‌برداری انجام‌شده در مرکز آزمایشگاهی سازمان محیط‌زیست نیز نتایج به‌دست‌آمده حاکی از بالابودن میزان آروماتیک‌ها به مقدار 72/63 و میزان بنزن 6/98 درصد بوده است. مراکز دانشگاهی مستقلی نیز این آمار را تایید کرده‌اند. 4- بر اساس طبقه‌بندی آژانس تحقیقات سرطان (IARC) که در سال2010 انجام پذیرفته، بنزن در گروه مواد سرطان‌زا قرار داشته و در سایر مجامع علمی این امر نیز به اثبات رسیده است. با توجه به مستندات بالا، عدم‌رعایت استانداردهای فنی و زیست‌محیطی استفاده از بنزین تولیدشده در واحدهای پتروشیمی، اثرات نامطلوبی را بر سلامت شهروندان داشته است و می‌توان افزایش نرخ برخی از بیماری‌های صعب‌العلاج مانند سرطان را به این موضوع نسبت داد."

به روشنی از مفاد اطلاعیه پیداست که بنزین تولید شده در ایران خطرناک و سرطان زاست اما جای تامل اینکه چرا حکومت ایران با این وجود تاکنون هیچ اقدامی انجام نداده است!!؟

پیشتر نیز تحقيقات انجام‌ شده در دانشگاه صنعتي شريف حاكي از آن بود كه ميزان گوگرد موجود در بنزين و ديزل نمونه‌برداري شده از 10 جايگاه سوخت‌رساني در تهران كه شامل بنزين و ديزل معمولي و نيز سوخت معرفي‌شده تحت عنوان يورو 4 است به شدت با استانداردهاي تعريف‌ شده فاصله دارد. اين ميزان در بنزين معمولي و يورو 4 تا 20 برابر و در ديزل تا بيش از 800 برابر ميزان استاندارد بوده است.

دكتر وحيد حسيني، سرپرست اين تحقيق گفته بود: گوگرد موجود در سوخت‌ها در اين سطح بالا علاوه بر آلايندگي بسيار شديد هوا، موجب آسيب جدي به تجهيزات كنترل و كاهش آلايندگي در موتورهاي بنزيني نيز مي‌شود. وجود اين ميزان گوگرد در سوخت، موجب كاهش عمر مبدل‌هاي آلايندگي كه عمدتاً داراي مواد كاتاليستي حساس به گوگرد هستند، مي‌شود.

در تحقیقات دانشگاه صنعتی شریف، نمونه‌های بنزین و دیزل توزیع‌شده در 10 جایگاه شهر تهران از میانه سال 1390 تا دی ماه سال 1392 بررسی شده است. نتایج نشان می‌دهد در نمونه‌های سال 1390 میزان گوگرد سوخت دیزل به بیش از 8000 قسمت در میلیون (ppm) می‌رسد که بسیار بالاتر از حد استاندارد دیزل پاک 10 میلیون در قسمت است. این روند در سال گذشته تغییری نکرده است. همچنین بررسی نمونه‌های بنزین سال 1390 سطح گوگرد بنزین را در حدود 180 قسمت در میلیون نشان می‌دهد. این میزان نیز از حد استاندارد که 10 قسمت در میلیون به شمار می آید، بسیار فراتر رفته است. جالب آنکه میزان گوگرد در بنزین‌های سوپر، یورو 4 و معمولی در سال 90 تفاوت چندانی با یکدیگر نمی‌کنند؛ اما در سال جاری با بهبود کیفیت بنزین یورو 4 و سوپر، سطح گوگرد در آن‌ها به کمی بیشتر از 20 قسمت در میلیون می‌رسد که البته این میزان نیز حداقل 2 برابر میزان استاندارد است.

گفتنی است زمستان سال گذشته مدیرکل توسعه پایدار سازمان محیط زیست آخرین رتبه ایران در شاخص عملکرد زیست محیط را از میان 132 کشور رتبه 114 عنوان کرد و گفت: "تهران، اهواز و اصفهان از جمله 10 شهر آلوده جهان هستند."

بر اساس گزارش شاخص پایداری محیط زیست نیز ایران در سال های گذشته از میان 146 کشور رتبه 132 را دارا بوده است. ایران از نظر شاخص پایداری محیط زیست در سال 2005 در منطقه خاورمیانه در ردیف چهاردهم قرار گرفته است و تنها چند کشور بعد از ایران قرار دارندهمچنین باید عنوان نمود که ایران در حال حاضر جزو 10 كشور اول تخريب‌كننده محيط زيست در جهان است

گوناز تی وی

 

اخبار منتخب

Most Read