آخرین خبرها

تجمع اعتراضی کشاورزان یادیگارلو سولدوز مقابل فرمانداری

۱۴۰۰.۰۷.۲۸, ۰۷:۳۶
تجمع اعتراضی کشاورزان یادیگارلو سولدوز مقابل فرمانداری

Gunaz.tv

گوناز تی وی: رئیس جهاد کشاورزی و امور آب با کارشکنی و بی توجهی به مشکلات کشاورزان منطقه، باعث خسارات میلیاردی آنان می شوند که برای مردم منطقه بسیار سنگین و جبران ناپذیر است.

به گزارش گوناز تی وی؛ کارشکنیهای مسئولین حکومتی سولدوز به حدی است که این بار کشاورزان روستای یادیگارلو مقابل فرمانداری سولدوز جهت اعتراض تجمع کردند. دلیل اعتراض نیز عدم خدمات دهی تعمدی به کشاورزان منطقه است.

کشاورزان روستای یادیگارلو دیروز مورخه 9 اردیبهشت 1393 در مقابل جهاد کشاورزی و فرمانداری سولدوز به تجمع اعتراضی دست زدند. این عده از کشاورزان به علت اینکه آبیاری زمینهای کشاورزی آنان کارشکنی تعمدی صورت می گیرد، متضرر شده اند.

آنان ابتدا در مقابل جهاد کشاورزی تجمع کردند اما پس از آنکه رئیس این اداره توجهی به درخواستهای آنان نکرد، ناچارا به سمت فرمانداری حرکت کردند.

کشاورزان به این معترض بودند که مسئولین حکومتی هرسال همین وضعیت را تکرار می کنند، ولی امسال شریط را سخت تر کرده اند. آنان نگران نحوه آبیاری محصولاتشان هستند و دیگر امیدی به وعده و وعیدها ندارند.

سخت گیری امور آب باعث شده که آبیاری به صورت سیستم نوبت بندی صورت پذیرد. همین امر دلیل درگیری کشاورزان با یکدیگر برای نجات محصولات خود شده است.

فقط خسارتی که امسال بر آنان وارد شده 7 میلیارد تومان بر آورد شده است. در این میان هم نه رئیس کشاورزی و نه امور آب و نه اداره بیمه اهمیتی به مشکلات کشاورزان می دهد.

فرامرزی، فرماندار سولدوز نیز مثل همیشه فرافکنی کرده و به امور آب دستور داده که از ساعت 12 ظهر دیروز آب به سمت زمینهای کشاورزی یادیگارلو هدایت شود، که این امر باز به ضرر کشاورزان می باشد و فقط قصد فرماندار حل صورت مسئله بود.

چرا که نحوه محاسبه آب بها بصورت آب مازاد، برای آنان محاسبه می شود که هزنه های بسیار سنگینتری برای آنان ایجاد می کند و امور آب بخاطر همین مشکل ، کشاورزان منطقه را تحت فشار می گذارد.

برای کشاورزان منطقه هر دفعه مشکل تازه ای را بهانه می شود، به بهانه های مختلف مانند مشکلات فنی، بدهی کشاورزان و ... آب به زمینها نمیرسد. هر سال هم قیمت آب بیش از دو برابر می شود. یعنی علاوه بر آب بها و پول پمپاژ آب باید هزینه های جاری را هم پرداخت کنند که واقعا این هزینه های برای آنان طاقت فرسا است.

برای مثال یکی از کشاورزان می گوید که سال گذشته 350 میلیون تومان برای همین موارد هزینه شده، اما مسئولین حکومتی ادعا دارند که باید 250 میلیون تومان پول آب مازاد را هم باید پرداخت شود، در حالیکه اصلا به آنان آب مازادی تعلق نگرفته است.

مشکلات کشاورزان منطقه زمانی بحرانی تر می شود که بیمه هم از محصولات کشاورزانی که به این طریق دچار خسارت شده اند حمایت نمی کند.

مثل اینکه تمام دستگاه های حکومتی دست به دست هم داده اند تا زندگی را برای ساکنان روستاهای سولدوز جهنم کنند تا آنان مهاجرت به مناطق فارس نشین را به زندگی در روستاهای منطقه ترجیه دهند.

سیاست حکومت ایران مبنی بر تحریم نقاط استراتژیک آذرباجان جنوبی، سالهاست که تداوم خود را به شدت ادامه می دهد. سولدوز یکی از این نقاط است که در طول تاریخ مورد حملات بارز حکومت ایران و اکراد قرار گرفته است.

فشار دولت بر روستائیان آذربایجانی جهت تخلیه و اسکان دادن آنان در مناطق فارس نشین و اسکان اکراد مهاجر به جای آنان، تنها یکی از سیاستهای فاشیستی حکومت ایران بر علیه آذربایجان جنوبی است.

گوناز تی وی

B.Y

اخبار منتخب

Most Read