آخرین خبرها

دولت روحانی کمک یک میلیون دلاری ژاپن برای نجات دریاچه اورمیه را حیف و میل می کند

۱۴۰۰.۰۷.۲۸, ۰۷:۳۶
دولت روحانی کمک یک میلیون دلاری ژاپن برای نجات دریاچه اورمیه را حیف و میل می کند

Gunaz.tv

گوناز تی وی: شرایط دریاچه اورمیه چنان وخیم است که توجه بسیاری از کشورهای توسعه یافته جهان را نیز به خود جلب کرده است. در این رابطه حتی سازمان ملل نیز چند بار بودجه های ویژه ای برای احیاء این دریاچه اختصاص داده است. کشورهای آلمان و ژاپن نیز خود برای نجات دریاچه پیشقدم شده اند. اما نکته تاسف بار مساله این است که تاکنون بودجه ها و اعتباراتی از این قبیل به هیچ وجه از سوی رژیم اسلامی برای نجات دریاچه اختصاص نیافته و بالکل حیف و میل شده است.

به گزارش گوناز تی وی، دولت روحانی علی رغم وعده های فراوان خود نه تنها هیچ اقدامی برای نجات دریاچه اورمیه انجام نمی دهد، بلکه قصد دارد کمک یک میلیون دلاری کشور ژاپن برای احیای دریاچه اورمیه را نیز حیف و میل کند. بر اساس اخباری که در رسانه ها منتشر گردید  این کمک مالی ، حاصل دیدار روحانی با شینزو نخست وزیر ژاپن است که  در 27 اسفند ماه سال 92 مصادف با 18 مارس 2014 به بخش یو ان دی پی   : United Nations Development Programme سازمان ملل ارائه نموده است و باید طبق پروژه ابلاغی از سوی سازمان ملل تا پایان سال 93 در طول پیشرفت پروژه برای نجات برخی تالاب های درخطر من جمله دریاچه اورمیه هزینه شود.

اما دیروز سه شنبه 9 اردیبهشت ماه، مدیر ملی طرح حفاظت از تالاب های ایران طی گفتگویی با  خبرنگاران درباره نحوه هزینه کرد این کمک مالی به نکاتی اشاره کرد که بار دیگر عزم دولت روحانی را برای خشکاندن دریاچه اورمیه نشان می دهد.

محسن سلیمانی گفت: "دولت ژاپن مبلغ یک میلیون دلار برای کمک به دریاچه ارومیه اختصاص داده که این مبلغ در راستای اجرای برنامه مدیریت جامع حوضه آبریز دریاچه ارومیه و در محورهای استقرار کشاورزی پایدار، مدیریت و حفاظت از تنوع زیستی در معرض خطر و برنامه های آموزش و اطلاع رسانی هزینه خواهد شد"

 چنان که از سخنان این مقام مسئول بر می آید، این مبلغ به هیچ عنوان در راستای طرح های عملی برای نجات دریاچه همچچون انتقال آب حوضه ای و یا تخصیص حقابه سدها و تسطیح مسیر آبراه آن هزینه نخواهد شد. چنان که از مفاد این سخنان معلوم است، این مبلغ بار دیگر صرف همایش های تبلیغاتی دولت روحانی خواهد شد.

ابتدا قرار بود که این کمک مالی  بر اساس 4 پیشنهاد اصلی ژاپنی ها به کار گرفته شود. این 4 پیشنهاد اصلی ژاپنی ها عبارت بودند از :

اول ، شامل همه گروه های ذینفع در تخصیص منابع برنامه ریزی . دوم، تلاش برای ایجاد زمینه حق آبه تصفیه آب به عنوان یک منبع باز.  سوم، حفظ و حمایت از هر دو آب زیرزمینی و آب های سطحی. چهارم، استفاده از تکنولوژی بهتر برای استفاده از آب کارآمد تر. (جلوگیری از هدر دادن آب کشاورزی ومصرفی از رودخانه ها)

اما طبق اظهارات سلیمانی به هیچ کدام از موارد مذکور توجهی نشده و این مبلغ صرف اموری همچون کشاورزی پایدار و یا اطلاع رسانی و برنامه های آموزشی خواهد شد!

در رابطه با کمک های ژاپنی ها باید بیافزاییم که هادی بهادری معاون امور عمرانی استاندار آذربایجان غربی بهمن ماه سال گذشته گفته بود:‌ "موسسه جایکای ژاپن 5 میلیون دلار برای انجام کارهای مطالعاتی در خصوص دریاچه اورمیه سرمایه گذاری می کنند."

حال معلوم نیست این 5 میلیون دلار چگونه از سوی مقامات ایرانی در روزهای اخیر به 1 میلیون دلار کاهش پیدا کرده است!

نافرجامی وعده های مسئولان ایرانی نسبت به نجات دریاچه اورمیه تا اندازه ای است که زمستان گذشته، پروفسور احد رحمان زاده، سخنگوی گروه ناجیان دریاچه اورمیه از حمایت نمایندگان مجلس آلمانی برای نجات این دریاچه خبر داده و گفته بود با حل مشکل هسته ای ایران موسسات مختلف آلمانی مایل اند در پروژه های نجات دریاچه اورمیه شرکت کنند و بودجه ای نیز برای این کار تخصیص دهند.

وی یاد آور شده بود که حتی استادانی از دانشگاه ماربورگ و حدود 30 نماینده پیشین و فعلی مجلس آلمان با نوشتن نامه هایی به گروه ناجیان دریاچه اورمیه آمادگی خود را برای همکاری با طر ح های نجات دریاچه اورمیه اعلام کرده اند.

در سال 91 نیز ساطمان ملل مبلغ 135 میلیون دلار برای نجات دریاچه اختصاص داده بود که معلوم نشد این بودجه نه چندان اندک صرف چه اموری گردید!

گوناز تی وی

R.C

اخبار منتخب

Most Read