آخرین خبرها

چپاول طلا از معدن زرشوران تیکان تپه(تکاب)به شش تن در سال رسید

۱۴۰۰.۰۷.۲۸, ۰۷:۳۶
 چپاول طلا از معدن زرشوران تیکان تپه(تکاب)به شش تن در سال رسید

Gunaz.tv

گوناز تی وی: افزایش محرومیت منطقه و بیکاری جوانان تیکان تپه در حالی است که مردم آن بر روی دهها تن طلا نشسته اند. حکومت ایران با قدرت هر چه تمام اقدام به غارت طلای آذربایجان جنوبی از معادن طلای آغ دره و زرشوران می کند.

به گزارش گوناز تی وی؛ فاز نخست کارخانه طلای زرشوران تیکان تپه آذربایجان غربی قابلیت تولید سه تن طلا در سال را دارد. طمع حکومت ایران به غارت ثروت آذربایجان جنوبی باعث شده که طرح فاز دوم را نیز به سرعت پیش ببرد تا استخراج را به مقدار 6 تن در سال برساند.

کارخانه استحصال و فرآوری طلای زرشوران در 40 کیلومتری تیکان تپه و 15 کیلومتری مجموعه تاریخی تخت سلیمان قرار دارد. معدن طلای زرشوران بزرگترین معدن طلای خاورمیانه بوده و مهمترین و اصلی ترین ذخیره معدنی وغنی ترین نقطه طلاخیز جغرافیای موسوم ایران به شمار می رود.

فرماندار تیکان تپه در این مورد گفته که ظرفیت تولید این کارخانه در فاز نخست سه تن طلا در سال بود که این مقدار در فاز دوم به شش تن طلا در سال افزایش می یابد. بر طبق گفته محمد علی داعی روز دوشنبه مورخه 8 اردبیبهشت 1393 ، کارخانه تولید طلای زرشوران از طرحهای سازمان توسعه صنایع است که هم اکنون از 94 درصد پیشرفت فیزیکی برخوردار است.

معدن طلای آغ دره هم که بیش از هشت سال است که حککومت ایران سالانه 2.2 تن طلای 24 عیار را از آن استخراج می کند. این معدن نیز در 30 کیلومتری شهرستان تیکان تپه است.

تیکان تپه(تکاب) آذربایجان غربی تبدیل به قطب اکتشاف و استخراج طلا شده است ولی این امر به ایجاد اشتغال پایدار مستقیم و غیر مستقیم برای جوانان و بیکاران منطقه صورت نگرفته است.

وجود دو کارخانه بزرگ طلا به نامهای آغ دره و زرشوران در تیکان تپه تاکنون به اشتغال در این شهر کمک شایانی نکرده وبیشتر کارگران این دو کارخانه غیر بومی و از مناطق فارس نشین و اکراد استخدام شده اند.

شهرستان تیکان تپه (تکاب)در جنوب شرقی آذربایجان غربی می باشد. شهرستانی بسیار محروم در کنار معادن غنی طلا. مردم محروم تیکان تپه به رغم برخورداری از معادن غنی و عظیم طلا نه تنها سودی از آن نمی برند، بلکه مشکلات این معادن نیز گریبانگیر و بلای جان آنان شده است. آلودگی های زیست محیطی و تخریب منابع طبیعی و زیبای منطقه سهم مردم منطقه شده است.

این استثمار و غارت به حدی بوده که حتی صدای بعضی از مسئولان حکومتی نیز درآمد. نائب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در تاریخ دی ماه 1392 گفت: "تاکنون 150 هزار میلیارد تومان طلا از معدن طلای آق دره این شهرستان استحصال شده که سهم این شهرستان از این مبلغ تنها 30 میلیون تومان است."

روزنانه حدود 10 تا 15 کیلوگرم طلا از تنها از معدن آغ دره بدست می آید که از درآمد این میزان طلا، مردم این منطقه هیچ سودی نمی برند و تنها نصیب آنها زباله های صنعتی، آلودگی محیط زیست، تخریب راه های منطقه بویژه راههای روستایی و ... است.

علاوه بر معدن های طلا در تیکان تپه( تکاب) تعداد 49 معدن سنگ نیز وجود دارد که حکومت ایران از آن بهره برداری می کند. روزانه بیش از یک هزار و 500 تن انواع مواد معدنی شامل سنگ، خاک و دیگر مواد معدنی از این شهر به صورت خام خارج شده و به مناطق فارس نشین ترانزیت می شود. این درحالی است که از نیروهای آذربایجانی نیز در این معادن استفاده نمی شود.

گوناز تی وی

B.Y

اخبار منتخب

Most Read