آخرین خبرها

وحشت حکومت ایران از روز جهانی کارگر

۱۴۰۰.۰۷.۲۸, ۰۷:۳۶
وحشت حکومت ایران از روز جهانی کارگر

Gunaz.tv

گوناز تی وی: حکومت ایران در مخالفت با راهپیمایی کارگران در روز جهانی کارگر، مجوز راهپیمایی کارگران را صادر نکرد.

به گزارش گوناز تی وی؛ وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی حکومت ایران روز دوشنبه مورخه 8 اردبیبهشت 1393 گفت مراسم روز جهانی کارگر، 11 اردیبهشت ماه در سالن سر پوشیده برگزار خواهد شد. علی ربیعی دلیل برگزار نشدن راهپیمایی روز جهانی کارگر را حضور روحانی برای سخنرانی در این مراسم اعلام کرد.

اولین اعتراض از طرف دبیر کل خانه کارگر بود. علیرضا محبوب از صادر نشدن مجوز راهپیمایی در روز جهانی کارگر شدیدا انتقاد کرد. وی گفت: اتهام اخلال در مبانی اسلام به جامعه کارگری نمی چسبد و تنها سلاح کارگران کارشان است. بنابراین اقدام دولت در مجوز ندادن به کارگران برای راهپیمایی روز جهانی کارگر توجیهی ندارد.

بر اساس اصل 27 قانون اساسی حکومت ایران، تشکیل اجتماعات و راهپیمایی ها، بدون حمل سلاح، به شرط آن که مخل به مبانی اسلام نباشد، آزاد است. در قانون برنامه پنجم توسعه نیز، حق اعتراض کارگران به رسمیت شناخته شده است.

درخواست صدور مجوز راهپیمایی در روز جهانی کارگر توسط خانه کارگر، در آذر ماه سال گذشته به وزارت کشور تحویل داده شده بود. ولی این درخواست روز شنبه به طور کتبی با مخالفت روبرو شد.

حکومت ایران که با سیاستهای خود همیشه این قشر از مردم را در تبعیض و فشار قرار داده است، توان دیدن راهپیمایی و حتی اعتراض مدنی آنها را ندارد و تلاش می کنند که جمعیت کارگری همیشه در سکوت مطلق بمانند تا مبادا جامعه جهانی از ظلم و ستمی که در حق آنان می شود، اطلاع پیدا کنند.

رژیم ایران در هشت سال گذشته نیز با برگزاری راهپیمایی روز جهانی کارگر مخالفت کرده بود و این اقدام همیشه مورد انتقاد تشکل های کارگری بود.

حال که انتقادات تشکلهای کارگری زیاد شده است، مسئولین حکومتی با فرافکنی وقت کشی کرده و آن را به بازیهایی سیاسی می کشند.

به طور مثال معاون سیاسی انتظامی فرماندار تهران اعلام کرد که از این درخواست اطلاعی ندارد. علی اصغر ناصربخت گفته نگاه حکومت نسبت به چنین رویکردهایی مثبت است.

حسین هاشمی، استاندار تهران نیزهیچ توضیحی درباره درخواست راهپیمایی نداده می گوید با این که کارگران در روز کارگر مثلا در یک ورزشگاه جمع شوند، مشکلی نداریم.

دبیر کانون هماهنگی شوراهای کار استان تهران، از عملکرد وزارتخانه تعاون، کار و رفاه اجتماعی در مورد برگزاری روز جهانی کارگر انتقاد کرد. حسین حبیبی اظهار کرد: در هشت سال گذشته مانع راهپیمایی از سوی کارگران می شدند و حال وزارتخانه ابتکار عمل را به دست گرفته است و می خواهد مجری برگزاری هفته کارگر باشد.

در این میان و در حالی که با درخواست راهپیمایی خانه کارگر مخالفت شده است، اتحادیه آزاد کارگران فراخوانی برای برگزاری یک تجمع در این روز را منتشر کرده است. این تشکل کارگر با اعلام اینکه حکومت فرصت برگزاری آزادنه و مستقل مراسم این روز را از کارگران سلب کرده است، اعلام کرده؛ باید در روز جهانی کارگر مانند کارگران سایر کشورها در خیابان ها خواستار تجدید نظر فوری در حداقل دستمزد و حق برپایی تشکل های مستقل کارگری شویم.

این در حالی است که مشکلات کارگری در آذربایجان جنوبی بیشتر نگران کننده است. تا جایی که در اکثر مناطق آذربایجان جنوبی با قراردادهای یک ماهه مشغول به کار می شوند و خیلی راحت از کار اخراج می گردند. مثلا اداره کل راه و شهرسازی آذربایجان غربی خیلی راحت به بسیاری از کارکنان خود اعلام کرده که سر کار حاضر نشوند و به قولی اخراج هستند. تعویق در پرداخت حقوق و مزایا نیز یکی دیگر مشکل اصلی کارگران می باشد که گاهی حتی تا چند ماه نیز طول می کشد. برای همین آمار بیکاری آذربایجان جنوبی بسیار بیشتر از مناطق فارس نشین گردیده است.

مثلا نرخ بیکاری استان آذربایجان شرقی 12.7 درصد و یا استان اردبیل 12.6 درصد و درمقابل نرخ بیکاری اصفهان با 9 درصد، خراسان رضوی با 7.9 درصد، سمنان با 9.8 درصد، کرمان با 6.6 درصد، مازندران با 9.4 درصد، یزد با 7.2 درصد و .... است که کاملا نشانگر وضعیت وخیم و عدم امنیت شغلی کارگران آذربایجان جنوبی نسبت به مناطق فارس نشین می باشد.

گوناز تی وی

B.Y

اخبار منتخب

Most Read