آخرین خبرها

برای دفعات متوالی صورت گرفت: تجمع مالباختگان موسسه شفامهر مرند

۱۴۰۰.۰۷.۲۸, ۰۷:۳۶
 برای دفعات متوالی صورت گرفت: تجمع مالباختگان موسسه شفامهر مرند

Gunaz.tv

گوناز تی وی: رکود اقتصادی شدید و عدم امنیت در سرمایه گذاری در بخش های تولیدی و تجاری باعث شده تا بسیاری از مردم سراسر جغرافیای ایران اندوخته های خود را در بانک ها و موسسات مالی به صورت سپرده های طولانی مدت سرمایه گذاری کرده و از سوی بالای بانکی در این باره بهره مند شوند. این امر اگرچه باعث افزایش رکود اقتصادی می شود، اما با توجه به این که اکثریت بانک های خصوصی و موسسات مالی فعال در این زمینه وابسته به سپاه پاسداران می باشند و از طریق سپرده های مرمی به سودهای کلان دست می یابند، نه تنها نهادهای اقتصادی این مساله را کنترل نمی کنند بلکه با اعطای امتیازات مالی گوناگون نیز همواره از آنها پشتیبانی می کنند. در این بین برخی از این موسسات پس از آنکه به سودهای کلانی دست می یابند، با تاخیر در پرداخت سودهای بانکی و یا اصل مبلغ سپرده گذاری شده، ضررهای فراوانی به مردم می زنند. یکی از این موسسات موسسه شفامهر مرند می باشد که صدها تن از سپرده گذاران آن طی ماه های اخیر بدون رسیدن به حتی یک ریال از سرمایه خود، همچنان بلاتکلیف مانده اند و تجمعات اعتراضی آنها نیز در این رابطه بی ثمر بوده است.

به گزارش گوناز تی وی، تکلیف این موسسه از ماهها پیش بواسطه عدم توانایی در پرداخت وام سپرده گذاران و حتی بازپرداخت سپرده های خود مردم  مشخص نیست و در مقاطع مختلف خبرهایی مبنی بر ادغام این موسسه با بانک رسالت و موسسه مالی اعتباری افضل توس منتشر شده، اما هر بار بنابه دلایل نامشخصی این موضوع محقق نشده است. آخرین اظهارات مسئولین این موسسه حکایت از ادغام آن با صندوق مهر رضا دارد. اما این سخنان تا به امروز عملی نشده است و هیچ فرقی در وضعیت رسیدگی به سپرده های بر باد رفته مشتریان این موسسه بوجود نیامده است.

بدین سبب در هفته اول اردیبهشت ماه، جمعی از سپرده گذاران موسسه شفامهر در مقابل ساختمان فرمانداری مرند به مدت دو روز متوالی تجمع نمودند. در این تجمعات، دهها نفر از سپرده گذاران این موسسه خواستار ملاقات با فرماندار و رسیدگی به مشکلات خود شدند.  در این تجمعات همچنین نماینده جمع و سپرده گذاران شفامهر با فرماندار دیدار و گفتگو نمودند. این گفتگوها تاکنون بی نتیجه بوده اند و احتمال می رود در روزهای آتی تجمعات دیگری نیز از سوی مردم معترض این بار در تبریز و مقابل استانداری صورت بگیرد.

سپرده گذاران مرندی سال گذشته به دفعات متعددی برای رسیدن به مطالبات خود در تبریز و مرند تجمع کردند که این اعتراضات تاکنون هیچ ثمری برای آنها نداشته است.

روزپنجشنبه 22 اسفندماه، جمعی از سپرده گذاران این موسسه در اعتراض به عدم توجه مسئولین به حل مشکلات این موسسه و عودت سپرده های خود  در مقابل ساختمان موسسه شفا مهر در نصف راه تبریز تمجع نمودند. معترضین خواستار رسیدگی مسئولان ارشد استانی به مشکلات خود شدند. علی رغم تجمع آرام و صرفا اعتراضی مردم مال باخته، بواسطه تصمیم برخی از تجمع کنندگان یک مسیر خیابان راه اهن در محدوده نصف راه توسط معترضین مسدود شد که با حضور یکی از مسئولان ارشد این موسسه مردم به داخل شعبه هدایت شدند. پس از این تجمع اعتراضی، دادستان عمومی و انقلاب تبریز موسی خلیل اللهی در گفتگویی با خبرنگاران پیرامون این موسسه گفت: "در سال 92 صندوقهایی با مشکل و بحران مواجه بودند که این بحران می‌توانست وارد جامعه شده و موجب از بین رفتن دارایی مردم شود؛ با این رویکرد برای ساماندهی این موسسات تلاش کردیم و به شکل موفقی، ادغام با صندوقهای معتبر دیگر و دارای مجوز بانک مرکزی انجام شد."

وی ادامه داد: "به جز یک مورد «صندوق شفامهر» که مراحل کارشناسی انجام شده، در مرحله توافقات اولیه برای ادغام است و طی هفته جاری با مجموعه دیگر زیر نظر بانک مرکزی ادغام می‌شود."

شنبه 26 بهمن ماه نیز ساختمان استانداری شاهد تجمعات اعتراضی سپرده گذاران موسسه مالی و اعتباری شفامهر و دیگر معترضین  بود و در این روز نیز جمعی از سپرده گذاران موسسه شفامهر در اعتراض به عدم توجه مسئولین به حل مشکلات این موسسه در مقابل ساختمان استانداری آذربایجان شرقی جمع کردند. معترضین خواستار رسیدگی مسئولان ارشد استانی به مشکلات خود شدند.

هفتم دی ماه نیز بعداز تجمع سپرده گذارن در مقابل موسسه قرض الحسنه شفا مهر و تعاونی فرهنگیان مرند نمایندگان تجمع کنندگان به همران فرمانده نیروی انتظامی شهرستان مرند در فرمانداری تشکیل جلسه دادند.

سرهنگ نوروزی فرمانده نیروی انتظامی که در جمع تجمع کنندگان در مقابل تعاونی فرهنگیان مرند حضور داشت از سپرده گذاران خواست تا این مشکل را از طریق مراجع قانونی پیگیری کنند و از اقدامات خود سرانه و غیر معقول خودداری نمایند.

معاون استاندار در جمع نمایندگان سپرده گذاران اذعان داشت: "کار ادغام تمام شده و در حال رایزنی با هیئت مدیره بانک مهر ایران برای تحویل هستیم که البته مسئولین بانک مهر ایران تقاضاهای غیر معقول دارند و ما در پی آن هستیم تا حقی از مردم در این میان ضایع نشود."

شایان ذکر است  سپاه پاسداران با ورود گسترده به بحث های مالی و به خصوص امر بانکداری، آسیب های فراوانی به اقشار کم درآمد جامعه زده است این گروه تروریستی با ایجاد موسسات مالی و اعتباری گوناگون بدون این که نهادی جرات نظارت به فعالیتهای آنها را داشته باشد، توانسته به سودهای کلان برسد. یکی از این موسسلت که تخلفات مالی فراوانی داشته، موسسه قرض الحسنه شفا مهر می باشد.

این موسسه در سال 1389 فعالیت رسمی خود را آغاز کرده و در سال 1390 موفق به اخذ مجوز از بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران گردیده و در شهرستان مرند دارای چهار شعبه بوده که براساس تصمیم شهرستانی سه شعبه آن جمع آوری شده ولی یکی از شعبات با مجوز بانک مرکزی به عنوان باجه به فعالیت خود ادامه داده است که متاسفانه تخلفات مدیر عامل موجب بروز مشکلات برای بسیاری از شهروندان مرندی شده است.

گوناز تی وی

R.C

اخبار منتخب

Most Read