آخرین خبرها

اردبیل: رشد منفی اشتغال و نرخ بیکاری بالاتر از متوسط کشوری

۱۴۰۰.۰۷.۲۸, ۰۷:۳۶
 اردبیل: رشد منفی اشتغال و نرخ بیکاری بالاتر از متوسط کشوری

Gunaz.tv

گوناز تی وی: سیاست تبعیض حکومت ایران در قبال آذربایجان جنوبی باعث شده است که این منطقه نسبت به دیگر مناطق در جغرافیای موسوم به ایران از معضلات بیشتری رنج ببرد. در حالی که آذربایجان جنوبی از لحاظ آب و هوایی و حاصلخیزی وضعیت مطلوبی داشته و از طرف دیگر از قدیم محل تجارت و داد و ستد بوده است اما اکنون در تمامی شهرهای آن بیکاری به مشکلی حل نشدنی تبدیل شده است. به طوری که این وضعیت جوانان آذربایجانی را برای یافتن شغل راهی مناطق فارس نشین میکند. شهرستان اردبیل مانند دیگر مناطق آذربایجان جنوبی دچار معضل بیکاری شده است به صورتی که نرخ بیکاری در اردبیل بسیار بالاتر از متوسط نرخ بیکاری در ایران است.

به گزارش گوناز تی وی؛ بر اساس آمار منتشره از طرف مقامات دولتی ایران نرخ بیکاری در استان اردبیل 2.3 درصد از متوسط کشوری بالاتر است و اشتغال در این استان رشد منفی داشته است.

دبیر خانه کارگر استان اردبیل در این باره امروز 9 اردیبهشت به خبرنگاران گفت:"اشتغال در استان اردبیل نه تنها جهشی نداشته بلکه از سال 84 با رشد منفی روبه‌رو بوده به طوری که بر تعداد بیکاران افزوده شده است."

مرتضی مقدم پیش از ظهر امروز در دیدار اعضای خانه کارگر اردبیل با استاندار اردبیل اظهار داشت: "در سال 84 در استان اردبیل 450 هزار نفر بیکار داشتیم که تا سال 91 به این تعداد 395 هزار نفر افزوده شده است به طوری که در این هشت سال نه تنها شغل جدیدی برقرار نشده بلکه بسیاری از شاغلان نیز کار خود را از دست داده‌اند."

وی آمار بیکاری در استان اردبیل را بالاتر از میانگین کشوری اعلام کرد و افزود: "در حالی که در کشور میانگین بیکاری 10.3 درصد است در این استان این رقم 12.6 درصد است که 2.3 درصد آمار ما از میانگین کشوری بالاتر است به طوری که رتبه هشتم کشور را از این بابت داریم."

مقدم در بخش دیگری از سخنان خود کارگران استان اردبیل را شریف‌ترین و نجیب‌ترین کارگران معرفی کرد و افزود:‌ "ما امروز با کمترین تنش کارگری علی‌رغم بی‌مهری‌ها به این قشر و پرداخت نشدن چندین ماه حقوق و معوقات به آنها روبه‌رو هستیم به طوری که کارگران با وجود دریافت نکردن حقوق چهار ماهه سر موقع در محل کار حاضر شده و حتی سه شیفت کار می‌کنند."

وی تاکید کرد: "کارگران زحمتکش ذوب‌آهن اردبیل هر چند پنج تا 6 ماه است که حقوق نگرفته‌اند اما با کمترین اعتراض همچنان بر سر کار حاضر می شوند"

مقدم در ادامه افزود:‌ "مهمترین مشکل ما در استان اردبیل نبود کارخانه‌های مادر و مولد است که یکی از درخواست‌های ما از استاندار اردبیل این است نسبت به جذب سرمایه‌گذار در این حوزه اقدام شود چرا که در هشت سال گذشته کارخانه‌ای که قرار بود 10 هزار نفر کارگر جذب کند با بنای ناصحیح و تشویق به واردات کالاهای چینی تحلیل رفته و حتی قادر نیست برای 900 نفر اشتغال ایجاد کند."

این سخنان کاملا نشانگر این است که اکثریت نیروی فعال در اردبیل بیکار بوده و کارگران مشغول هم استثمار می شوند به طوری که حقوق برخی از آنها بیش از 6 ماه است که پرداخت نشده است.

گفتنی است تعریف بیکاری در ایران با کشورهای دیگر بسیار متفاوت است. بدین صورت که مقامات حکومت ایران برای پوشاندن بل لیاقتی و ناکارآمدی خود برای اینکه نرخ بیکاری را کم نشان داده و از این طریق مردم را بفریبد، بسیاری از کسانی را که در اصل بیکار میباشند را با تعریفهای کذایی وارد آمار شاغلان نموده است. لذا چنانچه این امر در نظر گرفته شود بدون شک میتوان گفت نیمی از نیروی کار در آذربایجان جنوبی بیکار هستند.

قابل ذکر است حکومت ایران درآمدهای هنگفت نفتی را صرف گسترش تروریزم در منطقه می کند و برای بقای بشار اسد میلیاردها دلار پول مردم را هزینه می نماید. از طرف دیگر در راستای سیاست نژادپرستانه خود سعی دارد مناطق کویری فارس نشین را آیاد و منطقه سرسبز آذربایجان جنوبی را تبدیل به مخروبه نماید.

 

گوناز تی وی

اخبار منتخب

Most Read