آخرین خبرها

اردبیل: اعتراف مقامات محلی به فرسوده بودن فضاهای درمانی

۱۴۰۰.۰۷.۲۸, ۰۷:۳۶
 اردبیل: اعتراف مقامات محلی به فرسوده بودن فضاهای درمانی

Gunaz.tv

گوناز تی وی: عدم تخصیص عادلانه اعتبارات از سوی دولت مرکزی باعث شده تا نقاط مختلف آذربایجان جنوبی در رمینه های گوناگون دچار محرومیت های فراوانی شوند. این محرومیت ها از عدم سرمایه گذاری کلان در بخش صنعت تا مواردی همچون خدمات آموزشی، درمانی، ورزشی و ... را شامل می شود. مشکلات بخش درمان از جمله این موارد است که معضلات فراوانی را برای بسیاری از شهروندان آذربایجان جنوبی به خصوص در اردبیل فراهم آورده است. این در حالی است که اردبیل به دلیل برخورداری از منابع آب گرم معدنی و برخورداری از پتانسیل های مربوط به بخش توریسم درمانی باید دارای مراکر درمانی مجهز و پیشرفته برای خدمات دهی به خیل توریستهای درمانی باشد.

به گزارش گوناز تی وی، مشکل عدم تامین اعتبار باعث شده تا مراکز درمانی اردبیل نه تنها از بابت تامین تجهیزات مدرن و روز پزشکی عاجز بمانند، بلکه از عدم داشتن فضاهای مناسب و بهینه نیز رنج برند. در این رابطه امروز دوشنبه 8 اردیبهشت ماه، حسن قبادی معاون درمان علوم پزشکی استان اردبیل گفت: "اکثر فضاهای درمانی اردبیل فرسوده است." 

وی در سخنان خود هیچ اشاره ای به چگونگی برطرف نمودن این مشکل اساسی ننموده و تنها به ارائه آمار و ارقام خوشبین کننده پرداخته است. اما واقعیت این است که مشکلات تامین اعتبار، بخش درمان اردبیل را به مرحله بحران رسانده است. هفته گذشته نیز رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان اردبیل در گفتگو با خبرنگاران گفته بود:"تامین اعتبار خدمات هتلینگ بیمارستان های استان را به ورشکستگی کشانده است".

این مسئول اعلام کرده بود که بیمارستان های استان به خودی خود بسیاری از هزینه های بیماران را به دوش کشیده اند و دولت و بیمه های تامین اجتماعی و درمانی چندان همکاری با بیمارستان ها در این موضوع ندارند .

به گفته پورفرضی مشکلات موجود نه تنها بیمارستان ها را با مضیقه مالی مواجه کرده است، بلکه در کیفیت خدمات هتلینگ تاثیر منفی داشته است.

وی افزوده بود که هزینه های دریافتی از بیماران نیز زیاد است و بیمه های درمانی باید در تامین هزینه های کمک های بیشتری را بکنند.

عدم تامین اعتبار لازم همچنین باعث نیمه کاره ماندن بسیاری از پروژه های درمانی اردبیل شده است. به عنوان نمونه تکمیل پروژه بیمارستان 120 تختخوابی 'ترومای' اردبیل با 70 درصد پیشرفت فیزیکی به دلیل مشکل به وجود آمده در تخصیص اعتبار متوقف شده است. طبق توافقات داخل استانی قرار بود برای افزایش تخت‌های بیمارستان از اعتبارات داخلی استان استفاده شود که به دلیل کمبود اعتبار تکمیل آن دچار وقفه شد.  برای تجهیز این بیمارستان نیز 15 میلیارد تومان اعتبار لازم است که 3.5 تومان آن دریافت و برای خرید تجهیزات صرف شده است. اما هنوز خبری از تامین مابقی مبلغ مورد نظر نیست.

 مشکل تامین اعتبار و بودجه برای یکی دیگر از بیمارستان های اردبیل نیز وجود دارد. زمستان سال گذشته مدير کل سازمان اوقاف و امور خيريه استان اردبيل عدم آغاز عمليات احداث بيمارستان "باتمان قلينج" را مشکل تامين بودجه و عدم اختصاص اعتبارات دولتي بيان کرد. این مقام مسئول در کارگاه آموزشي متوليان بقاع استان اظهار داشت: "اعتبار بيمارستان باتماقلينج بايد از محل اعتبارات دولتي، مشارکت مردمي و موقوفات مرحوم باتماقلينج در تهران تامين مي شد اما تاکنون اعتبارات دولتي و مردمي محقق نشده است است." مشکلات حوزه بهداشت و درمان در اردبیل تنها محدود به عدم تجهیز و تکمیل بیمارستان ها نمی شود. یکی دیگر از مشکلات آن، گران بودن برخی از اقلام دارویی است.

مسئول فنی آزمایشگاه ژنتیک پزشکی مرکز درمان ناباروری قفقاز اردبیل در باره این مشکل، تیر ماه سال گذشته به خبرنگاران گفته بود: "قیمت بالای دارو و نایاب شدن آنها به همراه حمایت نکردن بیمه از زوج‌های نابارور مشکلات عدیده‌ای را برای مراجعان به مرکز درمان ناباروری قفقاز به وجود آورده است."

از سوی دیگر رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و  درمانی  اردبیل هم به دیگر مشکل حوزه سلامت در اردبیل اشاره کرده و گفته بود: "کمبود پرستاران مرد مشکل عمده حوزه پرستاری در این استان میباشد" دکتر علیرضا محمدیان ، در آیین گرامی داشت روز پرستار افزوده بود: ‪ 70 درصد از پرستاران این استان را زنان و بقیه را مردان تشکیل میدهند این موضوع سبب ایجاد مشکلاتی در بعضی از بخش‌های اختصاصی  درمانی  از جمله بخش اورولوژی مردان شده است

مهرماه سال جاری نیز اظهارات جالب توجهی درباره موضوع فوق از سوی یکی از نمایندگان اردبیل در رسانه ها منتضر شد.

مصطفی افضلی‌فرد در این‌باره به خبرنگاران گفت: "بنا به گزارش رییس دانشگاه علوم پزشکی اردبیل، به علت عدم معرفی پزشک فوق تخصص در برخی رشته‌ها و نیز اتمام تعهدات قانونی پزشکان، هم‌اکنون در رشته‌های فوق تخصص جراحی اطفال، عروق و شبکیه فاقد پزشک است."

افضلی‌فرد ادامه داد: "در رشته‌های تخصصی رادیولوژی، جراحی چشم و جراحی مغز و اعصاب در مرکز استان و شهرستان‌های تابعه کمبود پزشک وجود دارد، بنابراین برطرف کردن مشکلات مذکور و جلوگیری از مراجعه و یا اعزام بیماران استان به استان‌های دیگر، از خواسته‌های ما از وزیر بهداشت است."

همچنین نحوه پذیرش در اورژانس، برخورد نامناسب کادر بیمارستانی و درمانی، خودداری از پذیرش بیمار قبل از پرداخت هزینه و تشکیل پرونده، ویزیت دیرهنگام و بی برنامه از بیماران، ویزیت انترن و پرستار به جای پزشک متخصص، بهداشت محیط بیمارستان ها و خدمات دهی به بیمار و همراهان از جمله مهمترین مواردی است که برطرف نمودن آن نیازمند سرمایه گذاری در زیرساخت ها و امور فرهنگی می باشد.

گوناز تی وی

R.C

اخبار منتخب

Most Read