آخرین خبرها

زنجان:آغاز به کار 13 واحد صنعتی پلمپ شده و تداوم آلودگی های صنعتی

۱۴۰۰.۰۷.۲۸, ۰۷:۳۶
زنجان:آغاز به کار 13 واحد صنعتی پلمپ شده و تداوم آلودگی های صنعتی

Gunaz.tv

گوناز تی وی: در استان زنجان آذربایجان جنوبی سال گذشته 13 واحد از شهرک تخصصی روی به دلیل عدم رعایت قوانین محیط زیست پلمپ شده بودند که به گفته مسئولین پس از رفع آلودگی دوباره فعالیت خود را شروع کردند اما گزارش های دریافتی آلودگی های شدید در سطح شهر زنجان را تایید میکند.

به گزارش گوناز تی وی، امیر مهدویانی در گفت و گو با خبرگزاری های دولتی ایران،با اشاره به اینکه در سه ماهه چهارم سال گذشته 22 واحد به عنوان واحدهای آلاینده استان معرفی شدند، خاطرنشان کرد:"این واحدها مکلف هستند یک درصد از درآمدهای خود را به عنوان عوارض آلایندگی به خزانه کشور ایران منتقل کنند که در صورت ادامه تخلف به دستگاه های قضایی معرفی می شوند".

وی در بخش دیگری از سخنان خود به اقدامات انجام شده در زمینه شرکت سرب و روی زنجان اشاره کرد و با یادآوری اینکه پسماندهای این شرکت به یک محل 11 هکتاری منتقل می شود، افزود:" سال گذشته 13 واحد از شهرک تخصصی روی به دلیل عدم رعایت قوانین محیط زیست پلمپ شدند که پس از رفع آلودگی بازگشایی شد!! .

گفته میشود این واحدهای صنعتی تنها پس از چند هفته تعطیلی دوباره بازگشایی شده اند که هیچ گونه تاثیری در کاهش آلودگی در زنجان نداشته اند .

همچنین کارخانه سرب روی زنجان نیز با تعطیلی چند هفته ای دوباره فعالیت خود را شروع کرد.اعتراضاتی از سوی کارگران این کارخانه نیز مبنی بر تعطیلی این کارخانه و بیکاری آنان انجام شده بود .

  پسامند ها و دود ناشی از شرکت سرب و روی زنجان به دلیل مکان گزینی نامناسب این واحد تولیدی سلامت شهروندان زنجانی را در معرض خطر قرار داده بود. با اعتراضات خیابانی مردم زنجان، استانداری مجبور به پلمپ این واحد صنعتی شد که بعد از آن 400 کارگر این کارخانه بیکار مانده و نسبت به این امر معترض شده بودند .

لازم به ذکر است که شرکت سرب و روی زنجان با استخراج کانی های سرب و روی، سودهای میلیاردی را نصیب سپاه پاسداران کرده است، اما به دلیل عدم رعایت استانداردهای لازم در امر استخراج، پسماندهای حاصله باعث ایجاد آلودگی های گسترده در زمین های کشاورزی اطراف و حتی برخی مناطق شهری زنجان شده بود. گزارش های گوناگونی از این آلودگیهای خطرناک در رسانه ها منتشر شده بود. با شدت گرفتن اعتراضات مردمی، 20 تیر92 با هماهنگی فعالین مدنی زنجانی، خیل عظیم معترضین دربرابر استانداری تجمع نموده و خواستار توقف فوری فعالیت های این کارخانه شده بودند که این کارخانه نیز بعد از چند هفته تعطیلی دوباره فعالیت خود را شروع کرده است .

گفتنی است طبق گزارشات رسمی دولت ایران میزان آلودگی های صنعتی در زنجان همچنان بسیار بالاست و تعطیلی چند هفته ای چند واحد صنعتی هیچ فرقی به حال آلودگی هوای این استان نکرده است زیرا احدهای پلمپ شده با همان روش آلوده کننده قبلی و در همان منطقه و مکان قبلی فعالیت های خود را آغاز کرده اند .

گوناز تی وی

H.M

اخبار منتخب

Most Read