آخرین خبرها

پارساباد: معضل جدیدی به نام کمبود آرد و نان!

۱۴۰۰.۰۷.۲۸, ۰۷:۳۶
پارساباد: معضل جدیدی به نام کمبود آرد و نان!

Gunaz.tv

گوناز تی وی: هنوز بحث افزایش نرخ نان به مرحله اجرا در نیامده که بسیاری از نانوایی های منطقه مغان و به خصوص شهرستان پارساباد با تعطیل و یا نیمه تعطیل کردن فعالیت های خود، باعث به وجود آمدن صف های طولانی نان و نیز  فروش نان در بازار آزاد با قیمت بالاتر نموده اند. این امر باعث شده تامردم این شهرستان با مشکلات عدیده ای مواجه شوند. نانواییها دلیل این مساله را کمبود آرد سهمیه خود عنوان کرده اند. این در حالی است که منطقه مغان از دیرباز به عنوان انبار غله آذربایجان مطرح بوده و حال معلوم نیست چه بر سر گندم تولیدی این منطقه آمده است. مقامات محلی نیز تنها فرافنکی مشغول بوده و از ارائه پاسخ روشن در این باره خود داری می کنند.

به گزارش گوناز تی وی، هنوز چند روزی از اعلام خبر گران شدن نان از نیمه اول اردیبهشت ماه سپری نشده که کمبود نان و گرانی های خودسرانه شهروندان آذربایجان جنوبی را در منطقه مغان و شهرستان پارساباد دچار مشکلات فراوانی نموده است.

تشکیل صف های طولانی در جلوی نانوایی ها که گاه به بیش از 30 نفر می رسد باعث شده تا بسیاری از مردم قید قوت لایموت خود را زده و از خرید معمول ترین کالای سبد غذایی خود، خودداری نمایند.   

بدین سبب عده ای از شهروندان پارس آبادی برای اینکه صدایشان به گوش مسئولین برسد، با ابراز گلایه از این موضوع، خواستار پاسخگویی مسئولین درباره علت کمبود نان در این شهرستان شدند.

یک نانوا در این زمینه به خبرنگاران محلی گفت: "سهمیه آرد ما چند روزی است که کاهش یافته و مجبوریم میزان پخت نان را نصف کنیم تا بتوانیم سهمیه آرد را بین روزهای هفته تقسیم کنیم."

وی با بیان اینکه همین عامل موجب زودتر تعطیل شدن نانوایی و سردرگمی مردم برای خرید نان شده است از مسئولان امر خواست، نسیت به تامین سهمیه لازم نانوایی ها فکری کرده و این مشکل را حل کنند.

این نانوا ادامه داد: "از آنجا که قیمت هر کیسه 40 کیلویی آرد آزاد از مبلغ 25 هزار تومان به 45 هزار افزایش داشته است لذا تولید نان با این قیمت برای خبازان مقرون به صرفه نیست."

وی تنها راه برون رفت از این کمبود را اختصاص سهمیه بیشتر و بر اساس جمعیت واقعی این شهرستان عنوان کرد.

یکی از شهروندان پارسابادی نیز در این باره اظهار داشت: "از ظهر امروز چندین بار به نانوایی ها و سوپرمارکتهای فروشنده نان مراجعه کردم اما بیشتر نانوایی ها زودتر از همیشه کار پخت نان را تمام کرده و نانوایی خود را تعطیل کرده بودند و بیشتر سوپرماکتها که روزانه در کنار فروشندگی اقدام به فروش نان هم می کردند، از یک بسته نان در جلوی آنها هم خبری نبود."

وی افزود: "در حال حاضر عمده مشکلات مردم این شهر کمبود نان است و نان پخت شده در نانوایی های شهر جواب گوی نیاز شهروندان نیست."

این در حالی است که مسئولان محلی نیز از پاسخگویی در این زمینه طفره رفته و خود را به بی خبری زده اند؛ طوری که "ولی کریمی" فرماندار پارساباد، در پاسخ به سوال خبرنگاران در این باره تنها اعلام کرده که "هم اکنون 323 واحد نانوایی در این شهرستان مرزی فعال است که در این زمینه به مردم خدمت رسانی می کنند." و از ارائه توضیحات بیشتر در باره علل این معضل طفره رفته است.

شایان ذکر است پیشتر برخی از گزارش ها حاکی از افزایش 150 درصدی قیمت نان بود. بنابر این گزارش ها بعد از "آزادسازی"، قیمت نان سنگک از 600 تومان به 1400 تا 1500 تومان افزایش خواهد یافت! رئیس اتحادیه نانوایان تهران نیز در این باره گفته بود: "این موضوع هم به نفع نانوایان و هم به نفع مردم است"!  این گرانی ها علاوه بر فشارهای اقتصادی و روانی، بر سلامت عمومی جامعه و به خصوص مستمندان نیز تاثیر منفی بسزایی خواهد داشت. چرا که اکنون گوشت، میوه و بسیاری از مواد غذایی مورد نیاز از سفره فقرا و کارگران حذف شده و این امر در میان مدت بر سلامتی این قشر تاثیر منفی شدیدی خواهد گذاشت.

گوناز تی وی

R.C

اخبار منتخب

Most Read