آخرین خبرها

یک عضو هیات مدیره سازمان نظام پزشکی اورمیه: کمبود پزشک معضلی بزرگ در آذربایجان غربی

۱۴۰۰.۰۷.۲۸, ۰۷:۳۶
 یک عضو هیات مدیره سازمان نظام پزشکی اورمیه: کمبود پزشک معضلی بزرگ در آذربایجان غربی

Gunaz.tv

گوناز تی وی: یکی از مشکلاتی که ملت آذربایجان جنوبی با آن دست و پنجه نرم میکنند، مشکلات مربوط به حوزه درمان است. فقدان بیمه مناسب درمانی، نبود داروهای لازم، گرانی خدمات پزشکی و فقدان بیمارستانهای مجهز از جمله ی این مشکلات است. مشکلاتی که بی شک وضعیت سلامت مردم را به خطر انداخته و عواقب منفی ای را در پی دارد. یکی دیگر از مشکلات اساسی حوزه درمان، کمبود پزشک در آذربایجان جنوبی میباشد. این امر به دلیل عدم حمایت دولت از پزشکان بومی میباشد. پزشکان آذربایجان جنوبی به دلیل نبود شرایط مناسب به مناطق فارس نشین مراجعت کرده و مشغول به کار میشوند. در این رابطه یکی از اعضای هیات مدیره نظام پزشکی اورمیه، کمبود پزشک در آذربایجان غربی را یک معضل بزرگ دانسته است.

به گزارش گوناز تی وی؛ پیام نوزاد عضو هیئت مدیره سازمان نظام پزشکی اورمیه: امروز جمعه در گفت‌وگو با خبرنگار ان در اورمیه از کمبود پزشک در آذربایجان غربی و تحمیل حجم زیاد کاری به پزشکان موجود انتقاد کرده است.

وی در این مورد اظهار داشت: "دغدغه اصلی جامعه پزشکی حجم‌کاری است که به آنها تحمیل می‌شود، زیرا بیش از توانایی آنها است."

نورزاد با اشاره به اینکه پزشکان عمومی به دلیل کثرت مراجعه در پاسخگویی به بیماران دچار مشکل می‌شوند، ادامه داد: "هر پزشک باید حداقل 10 دقیقه برای ویزیت بیمار اختصاص دهد که البته 15 یا 20 دقیقه نیز مطرح می‌شود."

به گفته وی "پزشک در یک ساعت باید حداکثر هشت نفر ویزیت کند، اگر هشت ساعت بدون وقفه کار کند 48 نفر می‌تواند ویزیت کند، ولی با توجه به اینکه با معضل کثرت بیمار روبه‌رو می‌شوند، بیماران بیشتری معاینه می‌کنند."

عضو هیئت مدیره سازمان نظام پزشکی ارومیه اضافه کرد: "زمانی که پزشک با ازدحام جمعیت در مطب خود، با کودکان تب‌دار، افراد کهنسال و ناتوان روبه‌رو می‌شود به زیر پا گذاشتن قاعده « 10 دقیقه هر بیمار» مجبور شده و همه مراجعان را به حضور می‌پذیرند."

وی با اذعان به اینکه گاه مجبور شده‌ام در هر شیفت کاری 80 نفر را ویزیت کنم، ادامه داد: "برای اینکه امکان پاسخگویی به همه فراهم شود چاره‌ای جز این نیست، زمان کمتری را برای دیگران اختصاص دهیم، ولی در این صورت امکان مداوا فراهم نمی‌شود، زیرا پزشک دارونویس نبوده و مسئولیت او درمان است."

این پزشک خاطرنشان کرد: "در صورت اختصاص زمان کافی می‌توان اطلاعات جامعی را از بیمار، علائم و حالات او به دست آورد و در زمان کمتری برای سلامت فرد کمک کرد."

وی رفع معضل کمبود پزشک را خواستار شد و گفت: "دانشگاه علوم پزشکی، سازمان نظام پزشکی و ... برای تامین پزشک مورد نیاز استان به ویژه ارومیه همت کنند که این کمبود در روستاها بارزتر است."

این در حالی است که آذربایجانیان بسیاری در رشته های مختلف پزشکی فارغ التحصیل شده اند لکن همانگونه که اشاره شد سیاستهای تبعیض آمیز حکومت ایران نسبت به آذربایجان جنوبی باعث شده است که پزشکان آذربایجانی برای اشتغال به مناطق فارس نشین مهاجرت کنند.

پیشتر نیز این عضو هیئت مدیره سازمان نظام پزشکی اورمیه در گفت و گویی با خبرنگاران درباره مشکل کمبود پزشک در اورمیه گفته بود: "معضل کمبود پزشک تعدادی از مراکز درمانی و بهداشتی استان به ویژه اورمیه را دچار مشکل کرده و آنها را به تعطیلی می‌کشاند."

پیام نوزاد روز شنبه 26 بهمن ماه در گفت‌وگو با خبرنگاران محلی اظهار داشته بود: "با معضل کمبود پزشک در مناطق مختلف استان به طور خاص در اورمیه و روستاهای اطراف روبه‌ رو‌ هستیم."

این پزشک با اشاره به اینکه محل خدمت پزشکان طرحی در تهران تعیین و تقسیم‌بندی می‌شود، افزود: "به همین دلیل تعدادی از پزشکان عمومی آذربایجان غربی در استان‌های همجوار خدمت می‌کنند."

قابل ذکر است مشکلات حوزه درمان به آذربایجان غربی ختم نشده و بسیاری از شهرهای آذربایجان جنوبی با مشکلاتی از جمله کمبود بیمارستان و پزشک مواجه هستند.

از جمله چندی پیش معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی تبریز با تایید فرسوده بودن بیمارستان های تبریز و لزوم بازسازی آنها گفته بود: "بیمارستان های مراغه، میانه، مرند، بناب و اهر مثل تبریز فرسوده هستند و برای بازسازی و یا تعویض این بیمارستان ها با بیمارستان های دیگر نیاز به بودجه ی سنگین است."

در این میان شهرستان خوی که از بزرگترین و قدیمی ترین شهرهای آذربایجان جنوبی محسوب می شود، حکایتی جالب در باره ساخت بیمارستان دارد!کار اخذ مجوز و سپس احداث بیمارستانی خیریه بنام آیت الله خویی از اردیبهشت ماه 72 در خوی آغاز شده و با گذشت 20 سال هنوز ناتمام مانده است.!!!

 این در حالی است که رژیم اسلامی ایران با استفاده از درآمدهای سرشار نفتی خود بیمارستان ها و مراکز درمانی فراوانی را در سوریه، عراق لبنان و سایر کشورهای منطقه در جهت اهداف خود ساخته اما از احداث چنین مراکزی در مناطق غیر فارس به خصوص آذربایجان جنوبی خودداری می کند.

گوناز تی وی

اخبار منتخب

Most Read