آخرین خبرها

ترمینال بزرگ تبریز بعد از 24 سال هنوز نیمه تمام به حال خود رها شده است!

۱۴۰۰.۰۷.۲۸, ۰۷:۳۶
ترمینال بزرگ تبریز بعد از 24 سال هنوز نیمه تمام به حال خود رها شده است!

Gunaz.tv

گوناز تی وی: ترمینال ها و ورودی های هر شهری نشانگر میزان پیشرفت و توسعه یافتگی آن شهر می باشد. در بسیاری از شهرهای مرکزی و کوچک فارس نشین که جمعیتی کمتر از 250 هزار نفر دارند، حکومت مرکزی با اختصاص بودجه های کلان چنان زیبایی هایی در ورودی و همچنین ترمینال مرکزی این شهرها بوجود آورده که مسافران در ابتدای ورود به آن شهر جذب آن شده و تمایل بیشتری برای ماندن و گذران اوقات فراغت خود در آن ها پیدا می کنند. این امر مستلزم هزینه گزافی است و شهرداری ها به تنهایی نمی توانند از پس هزینه آن برآیند. با این حال شهرهای بزرگ و بالای 500 هزار نفری آذربایجان جنوبی از داشتن ترمینال ها و نیز ورودی های چشم نواز و کارا محروم بوده و این امر خود در صنعت توریسم از نکات بسیار منفی به حساب می آید. شهر تبریز با وجود این که زیبایی های منحصر به فرد خود را دارد، اما 24 سال است منتظر تکمیل پروژه ترمینال مرکزی خود است! ترمینالی که با عدم تخصیص اعتبار از سوی حکومت مرکزی و عدم توانایی مالی شهرداری تبریز، تبدیل به یکی از حسرت های شهروندان تبریزی شده است!

به گزارش گوناز تی وی، سیاست های ضد آذربایجانی رژیم اسلامی حتی گریبان شهرسازی و طراحی شهری شهرهای مختلف آذربایجان جنوبی من جمله تبریز را هم گرفته است. ترمینال مرکزی تبریز که 24 سال از آغاز احداث آن می گذرد، از جمله پروژه هایی است که به دلیل عدم تخصیص اعتبار به صفحات تاریخ پیوسته است!

ترمینال تبریز مهم‌ ترین و بزرگ ‌ترین ترمینال مسافر بری در کلانشهر تبریز و آذربایجان جنوبی است که در انتهای بلوار مشروطه و در ضلع شمالی بزرگراه شهید کسایی واقع شده‌ است که از 24 سال قبل به دلیل نداشتن ظرفیت کافی و جوابگو نبودن به شرکت های مسافربری وضعیت نامساعدی دارد.

در این رابطه حتی اخیرا نایب رییس شورای شهر تبریز نیز بر لزوم تسریع در روند تکمیل ترمینال مسافربری تبریز تاکید کرده است. سعید محدث دیروز پنج شنبه 21 فروردین ماه در گفت و گويي  با خبرنگاران محلی گفت: "با گذشت 20 سال از ساخت و افتتاح فاز اول ترمینال مسافربری تبریز، تکمیل ساختمان مرکزی این طرح هنوز محقق نشده است."

وی افزود: "با توجه به وجود ظرفیت های مختلف گردشگری و حضور مردم سایر شهرهای کشور در قالب مسافران و میهمانان، تقویت زیرساخت های مسافربری بین شهری ضروری است."

اگرچه وی تاریخ 20 ساله را زمان آغاز احداث این پروژه مطرح کرده، اما بررسی ها نشان می دهد 24 سال است که از زمان کلنگ زنی این پروژه حیاتی گذشته است و این طرح همچنان به طور نیمه تمام به حال خود رها گردیده است.

 

در این باره تاکنون دیگر مقامات مختلف محلی نیز اظهارات جالبی داشته اند. مدیر عامل سازمان ترمینال های شهری شهرداری تبریز با بیان اینکه هم اکنون بصورت نیمه تمام از این ترمینال بهره برداری می شود گفته: "هنوز فاز اول آن در 7 هکتار به بـهره برداری کامل نرسیده اسـت و طرح اصلی سالن های ترمینال 40 درصد پیشرفت دارد" مهندس ایوب اسماعیلی با بیان اینکه اجرای این طرح تا سال90 به حال خود رها شده بود می افزاید : "شهرداری تبریز بدلیل سودآور نبودن به آن توجه کافی نمی کرد ولی از سال90 شورای اسلامی تبریز و شهردار وقت تبریز اهتمام جدی برای تکمیل این پروژه را آغاز کردند که پیشرفت 15 درصد آن تا سال 90 ، امروز به بالای 45 درصد می رسد." مدیر کل حمل و نقل و ترمینال های آذربایجان شرقی هم می گوید : "متاسفانه طی سالهای گذشته درباره مکان یابی و احداث ترمینالهای متمرکز و دروازه ای و حتی ترمینالهای روستایی و پارک سوارهای کلانشهر تبریز کار کارشناسی چندانی صورت نگرفته است." وی می افزاید : "این عناصر بعنوان مهمترین عناصر خدمات شهری در طرحهای جامع و تفصیلی مورد بی مهری متولیان شهری قرار گرفته و فقدان ترمینال مرکزی و ترمینال های دروازه ای و پارک سوارها در نقاط مناطق شهر بزرگ تبریز موجب مشکلات عدیده ای برای شهروندان و مسافــران داخـلی و خارجی شده است" هدایتی می گوید: "در سال 91 حدود2 میلیون و15 هزار نفر مسافر داخلی و خارجی از ترمینالهای شهر تبریز به سایر شهرها و یا کشورهای جهان تردد کرده اند که 668 هزار نفر آن تـنـها از طریــق30 هزار دستگاه اتوبوس از تبریز به تهران رفته اند" رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای اسلامی کلانشهر تبریز نیز در این باره می گویـد : "شهر تبریز باید از سـالهای پیش صاحـب یک ترمینال مرکزی بزرگی می شد ولی مسئولان شهرداری و استــانداری وقت ترمینال قدیمی تبریز را در جوار بــاغ گلستان که مشرف به نقاط مرکزی شهر بود به بهانه شـکل گیری ترافیک در خیابانهای اطراف آن و فرسوده بودن تاسیسات جانبی آن تخریب کردند و ترمینــال جدید حدود 24 سال پیش به جوار اتوبان شهید کسایی انتقال یافت"

جعفر مدبر می افزاید: "متاسفانه پس از گذشت 20 سال این ترمینال همچنان فاقد زیر ساخت های لازم بعنوان یک ترمینال مرکزی شهر بزرگ تبریز است با این حال جلسات متعددی درکمیسیون حمل و نقل شورای اسلامی کلانشهر تبریزبا حضوردست اندرکاران و صاحب نظران برگزار شده است و به این جمع بندی رسیده ایم که از سال 90 سالانه بودجه های خوبــی را برای تکمیل زیر ساخت های این ترمینال اختصاص بدهیم ولی واقعیت است که احداث و تکمیل این پروژه بزرگ شهرداری تبریز به کندی پیش می رود و از سرعت لازم و کافی برخوردار نیست "وی می گوید: "وقتی مسافران خارجی و داخلی وارداین ترمینال می شوند از امکانات رفاهی و خدماتی آن گله مند هستند و علاوه بر آن بدلیل شکل نگرفتن زیربناها و زیر ساخت ها هنوز تمامی آژانس های فروش بلیط های داخلی و خارجی در این ترمینال مرکزی جمع نشده اند و مسافران خارجــی آسیای میانه ، ترکیه ، اروپا و عراق معمولا بلیط خود را از آژانس های مسافربری داخل شهر می گیرنــد و در کاروانسراها و جایگاه های غیر استاندارد سوار اتوبوس می شوند"

 از دیگر مشکلات این ترمینال می توان یه این مساله اشاره کرد که ورودی و خروجی های آن بسیار نامناسب است، طوری که عرض خیابان طوری کم است که فقط یک اتوبوس می تواند در عرض راه باشد. همچنین وضعیت سرویس های بهداشتی و آبخوری های محوطه قابل تعریف نیست و در سرما اکثر شیرهای آبخوری یخ می زند.

گوناز تی وی

R.C

اخبار منتخب

Most Read