آخرین خبرها

ورود زنان به دانشگاهها محدودتر میشود

۱۴۰۰.۰۷.۲۸, ۰۷:۳۶
ورود زنان به دانشگاهها محدودتر میشود

Gunaz.tv

گوناز تی وی: حکومت ایران پس از انقلاب همواره با تفکرات تندرو خود تبعیضهای بسیاری را نسبت به زنان روا داشته است. این تبعیضها به حدی رسیده است که می توان گفت نوعی تبعیض سیستماتیک و قانونی شده علیه زنان در جامعه ایران وجود دارد. در این راستا اخیرا حکومت ایران سعی دارد ورود زنان را به دانشگاهها محدودتر سازد.

به گزارش گوناز تی وی؛ طرح سهمیه بندی جنسیتی در دانشگاه‌ها طرحی است که در مجلس هفتم شورای اسلامی ارائه شد و طبق آن سازمان سنجش با سهمیه بندی جنسیتی در کنکور سراسری باید محدودیت‌هایی را برای ورود دختران به دانشگاه اعمال می کرد.

این طرح با شعار «حفظ قداست خانواده» و «ایجاد تناسب بین راهیابی دختران و پسران به دانشگاه» ارائه شد؛ این در حالی است که بر اساس برخی آمارها دختران ایرانی اکنون دست کم ۶۵ درصد دانشجویان دانشگاه‌های ایران را تشکیل می‌دهند که این موضوع  سبب نگرانی برخی محافل در کشور است، آنان معتقدند که با محدود کردن ورود دختران به دانشگاه ها می توانند مشکل ازدواج سخت و جدایی های زودرس یا بیکاری پسران را حل کنند!  در واقع عاملین این برنامه  دو دلیل عمده را برای اعمال سهمیه بندی های جنسیتی ارائه می دهند، حفظ ثبات خانواده و کار آفرینی برای مردان به جای زنان.

در سال 1379 سمینارهایی برگزار شد تحت عنوان "سمینار حوزه های علمیه خواهران"  که در این سمینارها مخالفان تحصیل دانشگاهی دختران هشدار دادند:"رشد ورود دختران به دانشگاه خلاف وظایف مادری و همسری زن" است.

آنان همچنین اعلام کردند که ورود هر زن به دانشگاه و پس از آن بازار کار، عاملی است برای"بیکار شدن تعداد بیشتری از مردان که از نظر اسلام نان آور خانواده اند".

به هر صورت سهمیه بندی ها از  سال  1382 شروع شد. .در کنکور سال 85 بدون تصویب قانونی در این خصوص سهمیه بندی جنسیتی علیه دختران در رشته های علوم پزشکی در 30 دانشگاه  بدون اعلام رسمی به اجرا در آمد.

وزرات بهداشت، درمان و آموزش پزشکی جمهوری اسلامی فارسی  ایران؛ اعلام کرده که قصد دارد ورود دختران به رشته‌های پزشکی را محدود کند. وزارت دلیل این تصمیم را "ناممکن بودن" اعزام پزشکان زن به مناطق دوردست و کمبود پزشک در این مناطق ا اعلام نموده است.

امیرمحسن ضیایی، معاون آموزشی وزیر بهداشت  خبرر محدود شدن پذیرش دانشجویان دختر در رشته‌های پزشکی را اعلام کرده و

افزایش دختران در رشته های پزشکی را مشکل ساز توصیف کرد.

با اینکه طبق آمار ورود زنان به دانشگاهها نسبت به گذشته افزایش یافته است ولی این افزایش منجر به افزایش حضور آنان در موقعیت‌های شغلی، اجتماعی و اقتصادی بالاتر  نشده است

بر اساس آخرین تحقیقات، در حال حاضر تنها 20 درصد اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها را زنان تشکیل می‌دهند و سهم زنان از کرسی های  دانشگاهی تمام وقت و پاره‌وقت دانشگاه‌ها  فقط یک ‌سوم مردان است.

گفتنی است پیش از این شهیندخت مولاوئردی، معاون حسن روحانی  در امور زنان و خانواده گفته بود "حذف سهمیه بندی جنسیتی در دانشگاه‌ها" یکی از برنامه‌های مورد توجه دولت است ولی هنوز چند ماه نگذشته که اعمال  سهمیه بندی جنسیتی توسط همین دولت اعلام شد.

گوناز تی وی

اخبار منتخب

Most Read