آخرین خبرها

معاون سازمان استاندارد: تنها راه نجات دریاچه اورمیه تخریب سدها است

۱۴۰۰.۰۷.۲۸, ۰۷:۳۶
معاون سازمان استاندارد: تنها راه نجات دریاچه اورمیه تخریب سدها است

Gunaz.tv

گوناز تی وی: در حالی که فعالین مدنی آذربایجان جنوبی به دلیل اعتراض به ساخت سدهای غیر استاندارد و خشکاندن تعمدی دریاچه اورمیه، دسته دسته بازداشت و مورد ضرب و شتم قرار گرفته اند و رژیم اسلامی ایران همواره مدعی شده که عوامل طبیعی و خشکسالی مهمترین دلیل خشکیدن دریاچه است، اما این بار یک مقام رسمی این رژیم اعتراف کرد که سدسازی های غیر استاندارد تنها عامل این فاجعه بوده و هیچ راهی نیز به جز انتقال آب سد ها به دریاچه و یا تخریب آن ها برای احیای رگ حیاتی آذربایجان جنوبی وجود ندارد.

به گزارش گوناز تی وی، در حالی که عموم اقشار ملت تورک آذربایجان جنوبی با حضور در خیابان ها و اعتراضات بدون خشونت بارها فریاد زده اند: "سدلری سیندیرین اورمو گؤلون دولدورون"، و هربار نیز با واکنش منفی نهادهای امنیتی انتظامی رژیم اسلامی و ضرب و شتم و بازداشت های گروهی مواجه شده و بسیاری از فعالین مدنی نیز در این رابطه به حبس های چندین ماهه محکوم شده اند، یک مقام مسئول رژیم اسلامی با اظهارات خود بر حقانیت خواسته های ملتمان صحه گذاشت.

معاون نظارت بر اجرای استاندارد سازمان ملی استاندارد ایران گفت: "مشکل دریاچه اورمیه ناشی از ایجاد سد در بالا دست آن بدون رعایت استاندارهای زیست محیطی است."

وحید مرندی مقدم امروز چهارشنبه 20 فروردین ماه در آیین معارفه مدیرکل استاندارد خراسان شمالی در بجنورد اظهار کرد: "از سویی کشاورزی در ارومیه دیگر به حاشیه دریاچه رسیده بود و در همه این کارها استاندارد زیست محیطی رعایت نشده است". وی اضافه کرد: "امروز معضل ناشی از خشک شدن دریاچه ارومیه نه تنها بر آذربایجان غربی که برای آذربایجان شرقی نیز مشکلات زیست محیطی ایجاد کرده است." سرپرست امور استان های سازمان ملی استاندارد ایران افزود: "اگر در ابتدای کار سدسازی به استانداردهای زیست محیطی نیز همانند به کارگیری مصالح ساختمانی استاندارد توجه می شد، شاید اکنون شاهد معضل عقب نشستن آب این دریاچه نبودیم." مرندی مقدم اظهار کرد: "در شرایط فعلی دو راهکاربرای نجات دریاچه ارومیه وجود دارد، یکی اینکه سدها را باز کنند تا تمام آب سدها به داخل دریاچه ارومیه بریزد و یا اینکه تمام سدهای بالادست را تخریب کنند." وی افزود: اگر در ابتدای کار استاندارد زیست محیطی رعایت می شد؛ امروز مجبور نبودیم تا سدهایی که با هزینه بالایی برای توسعه کشاورزی ایجاد شده را تخریب کنیم و یا آب پشت سد را تماما برای دریاچه استفاده کنیم.

این در حالی است که امروز همچنین رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی در گفتگو با خبرنگاران گفته:" خشک شدن دریاچه ارومیه باعث به مخاطره افتادن زیست محیط بشری در آذربایجان شرقی و استان های همجوار شده و به اذعان کارشناسان تا شعاع 300 کیلومتر در حدود اربعه اثرات زیانبار خواهد داشت".

وی ادامه داده:"نجات دریاچه ارومیه فقط با کاهش و استفاده بهینه از منابع آبی در آب شرب شهری و آب کشاورزی و صنعتی امکان پذیر است و سایر امورات و نکات فنی در این راستاست".

این امر خود به خود تبعات فراوانی را در پی خواهد داشت که این پیامدها اکنون به وضوح از سوی کارشناسان مورد شناسایی قرار گرفته است. یکی از محققان اخیرا در باره کاهش میزان تولیدات کشاورزی آذربایجانی ها در 12.500 هکتار باغ و مزرعه هم اعلام کرده:  "نه‌ تنها 50 درصد از تولید سالانه محصولات زراعی و باغی در سطح 7.500 هکتار کاهش یافته، بلکه 900 هکتار باغ و 4.000 هزار هکتار از اراضی زراعی برای همیشه به دلیل ترکیبی از خشک و شور شدن، از حیز انتفاع خارج شده است." 

بدون شک تداوم این وضع خسارات فراوانی بر تمام هستی و حیات ملت تورک آذربایجان جنوبی برجای خواهد گذارد. رژیم اسلامی ایران و دولت روحانی نیز با تعلل در اقدام عاجل برای نجات این دریاچه به تشدید این تبعات دامن می زنند.

گوناز تی وی                   

R.C

اخبار منتخب

Most Read