آخرین خبرها

جان کری: ایران در صورت از سرگیری غنی سازی با پاسخ مستقیم واشنگتن مواجه خواهد شد

۱۴۰۰.۰۷.۲۸, ۰۷:۳۶
 جان کری: ایران در صورت از سرگیری غنی سازی با پاسخ مستقیم واشنگتن مواجه خواهد شد

Gunaz.tv

گوناز تی وی: تلاش ایران برای دستیابی به بمب اتم میلیاردها دلار از بیت المال مردم را به هدر داده است. این در حالی است که بسیاری از کارشناسان معتقدتد انرژی هسته ای برای تامین سوخت در ایران کاری بیهوده است و مقامات حکومتی صرفا به دنبال بمب اتم هستند. تلاش ایران برای دستیابی به اتم تا کنون باعث فقر مردم شده است. روحانی با سیاست فریب قصد دارد در ظاهر جامعه جهانی را اقناع کند که ایران به دنبال بمب اتم نیست و به همین دلیل دست به مذاکرات با غرب زده است. توافق 6 ماهه ژنو موجب شد ایران در برابر غرب سر تعظیم فرود آورد. غربیها نیز همواره بیان داشته اند ایران باید در عمل نشان دهد که از بمب اتم صرف نظر کرده است و همواره اظهار داشته اند در صورت عدم پایبندی ایران به تعهداتش گزینه نظامی و حمله به ایران تنها راه خواهد بود. در آخرین مورد جان کری وزیر امور خارجه آمریکا تهدید کرده است که اگر ایران برای دستیابی به بمب اتم تلاش کند با پاسخ مستقیم واشنگتن مواجه خواهد شد.

به گزارش گوناز تی وی؛ جان کری وزیر امور خارجه آمریکا می‌گوید ایران در صورت از سر گیری غنی سازی اورانیوم می‌تواند ظرف دو ماه مواد لازم برای ساخت جنگ افزار اتمی را به دست آورد. او تاکید کرد که در این صورت، تهران با "پاسخ مستقیم" واشینگتن مواجه خواهد شد.  کری که سه شنبه 8 آوریل در مجلس سنای آمریکا سخن می‌گفت، اظهار داشت: "همه می‌دانند که ما بر روی دو ماهی کار می‌کنیم که آن را مدت زمان لازم برای ایران به منظور دستیابی به جنگ افزار اتمی می‌دانیم". او ادامه داد: "این توانایی به این معنی است که اگر ایرانی‌ها تصمیم بگیرند از توافق صورت گرفته تخلف کنند و اورانیوم غنی سازی کنند، می‌توانند ظرف این مدت مواد لازم برای ساخت جنگ افزار اتمی را به دست آورند"  او خاطرنشان کرد: "این بدان معنی نیست که ایران کلاهک اتمی به دست خواهد آورد بلکه در این صورت مواد لازم برای ساخت بمب را به دست می‌آورند و نه توانایی برای استفاده از آن".  قدرت‌های جهانی و ایران روز سه شنبه دور تازه‌ای از مذاکرات اتمی را برای دستیابی به توافقی هسته‌ای دائمی در وین آغاز کردند. این سومین باری است که دو طرف از نوامبر گذشته پای میز مذاکرات می‌نشینند.  ایران و گروه 5+1 ماه نوامبر گذشته به توافق اتمی موقت شش ماهه‌ای دست یافتند که بر پایه آن تهران متعهد به تعلیق بخشی از فعالیت‌های هسته‌ای خود شد.

جان کری، مذاکرات وین را جدی، عمیق و مفصل توصیف کرد. او در عین حال هشدار داد: "اگر ایرانی‌ها توافق را نقض کنند و غنی سازی را از سر گرفتند، با عواقب وخیمی روبرو خواهند شد و فورا با واکنش ما مواجه خواهند شد"

گفتنی است ادامه غنی سازی اورانیوم از طرف ایران می تواند موجب حمله نظامی غرب به ایران شود. ترس از این حمله بود که ایران را به پای میز مذاکره کشاند. عده ای از تندروها در ایران که وابسته به بیت رهبری هستند از عقب نشینی ایران در مذاکرات ناراضی بوده و خواستار ادامه غنی سازی هستند لکن در حقیقت بسیاری معتقدند که مذاکرات و توافقات حاصل شده با دستور مستقیم شخص خامنه ای انجام شده است.

گوناز تی وی

اخبار منتخب

Most Read