آخرین خبرها

قره باغ اشغالی: انفجار مین در "فضولی" 3 شهید و 6 زخمی بر جای گذاشت

۱۴۰۰.۰۷.۲۸, ۰۷:۳۶
قره باغ اشغالی: انفجار مین در "فضولی" 3 شهید و 6 زخمی بر جای گذاشت

Gunaz.tv

گوناز تی وی: بر اثر انفجار مین در منطقه "فضولی" سه تن از سربازان وطنمان شهید و 6 تن دیگر زخمی شدند. ارمنستان اشغالگر با حمایت های ایران و روسیه به اشغال قره باغ ادامه داده و با عدم تمکین در برابر قطعنامه های سازمان ملل، به نقض آتش بس در خط مقدم جبهه ادامه می دهد.

به گزارش گوناز تی وی، دو شنبه 18 فروردین ماه، مقارن ساعت 22:30 ، بر اثر انفجار شدید مین در منطقه فضولی، سه تن از سربازان وطنمان کشته و 9 تن دیگر زخمی شدند. اکنون وزیر دفاع جمهوری آذربایجان ژنرال ذاکیر حسنوف برای رسیدگی و بررسی دقیق تر در منطقه مذکور به سر می برد. تحقیقات دقیق تر پیرامون این انفجار هنوز ادامه دارد.

اسامی شهدای این حادثه به شرح زیر می باشد:

1 – کاپیتان جیحون اروج علی اف

2 – سرباز سیف الدین کریم اف

3 – سرباز نوروز عبدالله اف

اسامی زخمی شدگان این حادثه نیز بدین شرح می باشد:

1 – سرباز بهروز موسی اف

2 – سرباز علی میرزا اف

3- سرباز آذر ایسگندرزاده

4 – سرباز مورسل ذوالفقاراف

5 – سرباز صادیق جبرئیل اف

6 – سرباز امین طالیبوف

از بین زخمی شدگان، بهروز موسی اف و امین طالیبوف به دلیل جراحات بیشتر و وخامت اوضاع با هلیکوپتر های امداد به کلینیک تخصصی ارتش آذربایجان در باکو منتقل شده اند.

از سوی دیگر وزارت دفاع جمهوری آذربایجان از نقض مجدد ارتش اشغالگر ارمنستان در خط مقدم قره باغ اشغالی خبر داده است.

وزارت دفاع جمهوري آذربايجان دیشب از نقض مجدد آتش بس و تيراندازي نيروهاي مسلح ارمنستان در مناطق آغدام و تارتار خبر داد. بنا به اظهارات وزارت دفاع جمهوري آذربايجان نیروهای مسلح ارمنستان اشغالگر مناطق آغدام و تارتار را مورد تیراندازی قرار دادند. نيروهاي مسلح جمهوري آذربايجان نیز در پاسخ به حمله نيروهاي ارمنستان، به مواضع آن ها تيراندازي کردند.

شایان ذکر است در سال 2013 ارامنه اشغالگر بصورت مکرر 1796 بار آتش بس را در خاک های اشغالی آذربایجان نقض کرده اند؛همچنین در سالی که گذشت در پی این درگیری های ارتش ارامنه و آذربایجان در منطقه قزه باغ؛ 8 سرباز آذربایجان به درجه شهادت نائل شده است و 11 سرباز آذربایجانی دیگر نیز زخمی شده اند.

آمار نقض آتش بس در سال 2013 نسبت به سال 2012 با افزایشی بالغ بر  21.3% روبرو بوده است؛البته این آمار همچنین نسبت به سال 2011 با افزایش بسیار کمی روبرو بوده است.

در سال 2013 بیشترین آمار نقض آتش بس در ماه های ژوئن و سپتامبر  به ترتیب با 186 و 181 بار نقض آتش بس ثبت شده است.کمترین آمار نیز در ماه دسامبر با 96 بار نقض آتش بس  ثبت شده است.

آمار نقض آتش از طرف ارامنه در ماه های دیگر 127 بار در ژانویه؛154 بار در فوریه؛136 بار در مارس؛161 بار در آوریل ؛158 بار در می؛161 بار در آگوست؛142 بار در اکتبر و 116 با در نوامبر ثبت گردیده است .

همچنین در سالی که گذشت مناطق «فضولی» با 470 بار؛«آغدام» با 433 بار و «گورانبای» با 242 بارنقض آتش بیشترین آمار نقض آتش را شاهد بوده اند که 56% از کل درگیری ها در این سه منطقه اتفاق افتاده است .

این در حالی است که مناطق ترتار 188 بار؛خوجاوند 135 بار ؛قازاخ 126 بار ؛طووز 60 بار ؛جبارلی 57 بار ؛گئده به ی 42 بار ؛گؤی گؤل 25 بار ؛ داش کئسن 10 بار؛آغصتافا 4 بار و منطقه خودمختار نخجوان نیز 1 تعداد موارد نقض آتش بس را در خود جای داده اند .

لازم به ذکر است 84 درصد ازموارد نقض آتش بس در منطقه قره باغ اشغالی رخ داده است که طی این درگیری ها در سال گذشته بیش از 10 سرباز ارمنی به هلاکت رسیده اند .

یکی از کشته شدگان نیروهای مسلح ارمنستان «روس» بوده است که در منطقه آغدام با شلیک سرباز آذربایجانی به هلاکت رسیده است .

گوناز تی وی                   

R.C

اخبار منتخب

Most Read