آخرین خبرها

هشدار یک نماینده مجلس درباره وضعیت وخیم محیط زیست

۱۴۰۰.۰۷.۲۸, ۰۷:۳۶
 هشدار یک نماینده مجلس درباره وضعیت وخیم محیط زیست

Gunaz.tv

گوناز تی وی: چند روز پس از آن که نتایج یک تحقیق آکادمیک حاکی از آلایندگی 800 برابری گازوئیل تولید ایران نسبت به استانداردهای جهانی بود، یک نماینده مجلس که عضو هیات رئیسه فراکسیون محیط زیست می باشد نسبت به سقوط 70 پله ای ایران در شاخص های محیط زیستی هشدار داد. کارشناسان معتقدند مهمترین دلیل این سقوط خشکاندن تعمدی دریاچه اورمیه و تهدید حیات میلیون ها تورک آذربایجانی می باشد.

به گزارش گوناز تی وی، رژیم اسلامی ایران که در 35 سال گذشته تنها به دنبال توسعه نظامی و سرمایه گذاری صدها میلیارد دلاری برای رسیدن به سلاح های اتمی بوده است، با اعدم توجه به حفاظت از محیط زیست، شرایط خطناکی برای زندگی میلیون ها تن از ساکنین جغرافیای ایران بوجود آورده است.

در این رابطه، عضو هیات رئیسه فراکسیون محیط زیست مجلس امروز سه شنبه 19 فروردین ماه در گفتگو با خبرنگاران با اشاره به وضعیت بحرانی زیست محیطی اظهار داشت: "در حال حاضر در شرایط بحرانی قرار داریم در 7 سال اخیر بر اساس شاخص های بین المللی 70 پله سقوط کرده ایم که این موضوع یک هشدار جدی برای مسئولان در عرصه محیط زیست است." مهرداد بائوج لاهوتی افزود: "برای بحث مسایل زیست محیطی باید فکر جدی در زمینه ها بشود چرا که کشور دچار بحران است و آسیب های زیست محیطی کمتر از تحریم ها نیست."

وی خاطرنشان کرد: "وضعیت محیط زیست در کشور مطلوب نیست و در همین راستا آگاهی و انسجامی تشکیل شود که در این رابطه طرح ارزیابی محیط زیست تهیه شده تا بتواند تحرکی در مسیر رشد محیط زیست ایجاد کند."

پیشتر، معصومه ابتکار، رئیس سازمان محیط زیست ایران، بار دیگر نسبت به افزایش تولید گازهای گلخانه‌ای، گرم شدن هوا و سقوط شاخص‌های محیط زیست در کشور هشدار داده بود. وی روز پنج‌شنبه 19 دی، در گفتگو با خبرنگاران عنوان کرده بود که ایران هفتمین تولیدکننده گازهای گلخانه‌ای در جهان است که این مسئله دمای هوای این کشور را بین 1.5 تا 3 درجه افزایش داده است. وی عصر دوشنبه 25 آذرماه نیز در جلسه شوراي اداري یکی از استان های این کشور، با بيان اينكه جايگاه محيط زيست كشور متبوعش طي چند سال گذشته مناسب نبوده است از سقوط 63 پله ای ایران در جهان خبر داده بود.

وب‌سایت «ایران پرایمر» نیز در گزارشی که هفتم آبان‌ماه منتشر کرده بود، به وضعیت وخیم محیط زیست در ایران پرداخته و آن را «تهدیدی بزرگ‌تر» از دشمنان خارجی این کشور توصیف کرده بود.

اخیرا نیز تحقيقات انجام‌ شده در دانشگاه صنعتي شريف حاكي از آن است كه ميزان گوگرد موجود در بنزين و ديزل نمونه‌برداري شده از 10 جايگاه سوخت‌رساني در تهران كه شامل بنزين و ديزل معمولي و نيز سوخت معرفي‌شده تحت عنوان يورو 4 است به شدت با استانداردهاي تعريف‌ شده فاصله دارد. اين ميزان در بنزين معمولي و يورو 4 تا 20 برابر و در ديزل تا بيش از 800 برابر ميزان استاندارد بوده است.

دكتر وحيد حسيني، سرپرست اين تحقيق گفته: "از آنجا كه آلاينده بحراني هواي تهران عمدتاً ذرات معلق با اندازه كوچك‌تر از 5/2 ميكرون است، لازم است توجه ويژه‌اي به اين آلاينده معطوف شود. آلاينده ذرات معلق عمدتاً ناشي از احتراق ديزل، احتراق ناقص، واكنش‌هاي شيميايي اتمسفريك و نهايتاً منشأ طبيعي است كه بخش عمده‌اي از اين ذرات از احتراق ديزل حاصل مي‌شود."

گفتنی است در سال 2000 توسط بانک جهانی اعلام شد، آلودگی هوا در ایران سالانه جان 4500 نفر را می‌گیرد. همچنین بر اساس گزارش شاخص پایداری محیط زیست نیز ایران در سال های گذشته از میان 146 کشور رتبه 132 را دارا بوده است. ایران از نظر شاخص پایداری محیط زیست در سال 2005 در منطقه خاورمیانه در ردیف چهاردهم قرار گرفته است و تنها چند کشور بعد از ایران قرار دارند

گوناز تی وی

H.M

اخبار منتخب

Most Read