آخرین خبرها

گزارشی از وضعیت بحرانی بهداشت و درمان شهرستان نیر

۱۴۰۰.۰۷.۲۸, ۰۷:۳۶
 گزارشی از وضعیت بحرانی بهداشت و درمان شهرستان نیر

Gunaz.tv

گوناز تی وی: شهرستان محروم نیر در نزدیکی اردبیل قرار دارد. این شهرستان تنها دارای یک مرکز درمانی آن هم بدون تخت! می باشد که باید به ده ها هزار تن از اهالی این شهر و روستاهای اطراف خدمت رسانی کند. رژیم اسلامی ایران با در پیش گرفتن سیاست های ضد آذربایجانی و مرکزگرا از تخثیث بودجه مناسب به بخش درمان این شهر خوداری می ورزد. این امر تاکنون اعتراضات فراوان شهروندان نیری و همچنین مقامات محلی را نیز در پی داشته است؛ اما این اعتراضات تاکنون بی ثمر مانده اند.

به گزارش گوناز تی وی، تنها مرکز درمانی نیر فاقد تخت برای بستری بیمار است و 20 روزی است که دندانپزشک نداشته و  آزمایشگاه نیز در روزهای نوروز تعطیل بوده و یک پزشک عمومی روزانه بیش از 200 نفر مراجعه کننده دارد.

در شهرستان نیر تنها دو داروخانه وجود دارد که تنها یک مورد آن داروخانه شبانه روزی در داخل مرکز درمان بستر بوده و داروخانه دیگر تنها هنگام روز فعال بوده و به بیماران و مراجعه کنندگان خدمات ارائه می کند که با توجه به جمعیت شهرستان نیر جای سوال است که اگر در هنگام شب مشکلی برای شهروندی پیش آید و نیاز به خدمات دارویی داشته باشد، چه باید بکند.

در ماه های گذشته تعداد زیادی از مردم این شهرستان بارها با مراجعه به فرماندار شهرستان، امام جمعه، مسئولان شورای اسلامی شهر و خبرنگاران شهرستان از وضعیت نابسامان بهداشت و درمان به ویژه کمبود دندانپزشک، عدم حضور پزشکان متخصص و کمبود آمبولانس ها در شهرستان نیر گلایه کرده اند.

این مشکلات از طریق فرماندار شهرستان نیر، رئیس شورای شهر و خبرنگاران این دیار بارها به گوش مسئولان استان اردبیل ابلاغ شده که جمع زیادی از مردم دست نیاز و کمک به سوی رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان اردبیل دراز کرده و از وی عاجزانه درخواست رسیدگی داشته اند.

فرماندار شهرستان نیر روز چهارشنبه 28 اسفند ماه با اشاره به ضرورت احداث بیمارستان در شهرستان نیر گفته بود: "با پیگیری های نمایندگان مردم منطقه در مجلس شورای اسلامی، مجوز احداث بیمارستان 32 تختخوابی در این شهرستان اخذ شده و احداث آن منوط به مشخص شدن وضعیت زمین اهدایی است."

میرفخرالدین زاهد وی در ادامه از اعضای مجمع خیرین سلامت خواست تا با پیگیری های لازم زمینه تحویل زمین مورد نظر را فراهم آورند.

این درحالی است که در بسیاری دیگر از شهرهای آذربایجان جنوبی نیز تعدادی از خیرین مدرسه ساز و بیمارستان ساز، اقدامات ضد آذربایجانی و عدم تامین بودجه از سوی دولت مرکزی را با نیات انسانی خود جبران نموده اند.

در این رابطه منصور حقیقت پور نماینده مردم اردبیل،نیر، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی نیز در نشست خود با مردم شهرستان نیر با اشاره به توافق خود با دانشگاه علوم پزشکی اردبیل جهت احداث بیمارستان 32 تختخوابی در نیر، از اختصاص مبلغ ده میلیارد ریالی از محل بودجه جداگانه عمرانی زیر نظر نمایندگان مجلس خبر داد و گفت: "در صورت تحویل زمین مورد نظر برای احداث این بیمارستان به دانشگاه علوم پزشکی، عملیات اجرای آن به زودی شروع خواهد شد."

اما این گونه وعده ها تاکنون به هیچ وجه به احداث بیمارستان در نیز ختم نشده است. این امر حتی خشم نماینده خامنه ای را که خود نمادی از استعمار حکومت مرکزی در منطقه به حساب می آید را سبب شده و وی هفته گذشته بیان کرده بود: "این شهرستان نیاز مبرم به احداث بیمارستان دارد."

میکائیل مقدسی در جمع نمازگزاران این شهر افزوده بود: "نمایندگان مجلس ، مردم و مسوولان باید هر چه سریع تر برای احداث این بیمارستان تلاش کنند."

سال گذشته نیز فرماندار سابق شهرستان نير اذعان داشته بود: "مشكل عمده شهرستان نير كمبود امكانات بهداشتي ودرماني است.

سید"حمیدعباداللهی" فرماندار نير در جلسه بررسی مشکلات مرکز بهداشت و درمان نیر بر لزوم ارتقای مرکز درمان بستر نیر به یک واحد کوچک بیمارستانی تاکید کرده و با اشاره به برخی مشکلات درمان بستر نیر کمبود تجهیزات این مرکز را عمده مشکل شهرستان دانسته و گفته بود: "با توجه به این‌که شهرستان نیر در مدخل ورودی استان قرار گرفته و روزانه مسافران بسياري از این مسیر تردد می‌کنند تجهیزات درمان بستر نیر کفاف مراجعات مسافران و حتی همشهریان را هم نمی‌دهد."

علاوه بر نبود بیمارستان، کمبود پزشک نیز معضل بزرگی برای بیماران این شهر بوجود آورده است. در این شهرستان تنها دو مطب خصوصی با دو پزشک عمومی به مسائل و مشکلات بیماران در مواقع ضروری می پردازند و پرسنل کم تجربه و نا آشنا به وظیفه کاری و عدم نظارت مسئولان به مجموعه، ممکن است با خطایی کوچک باعث بازی با جان و زندگی مردم شوند.

امکانات درمانی در این شهرستان مشکل ساز شده به طوری که مراجعه کنندگان به مرکز درمان بستر به دلیل شلوغی، ساعت ها در نوبت ایستاده و در آخر نیز مجبور می شوند برای درمان کامل به مرکز استان مراجعه کنند.

عضو شورای اسلامی شهر نیر در این زمینه اظهار کرده: "کمبود پزشک و کمبود آمبولانس در این شهرستان مشکلی جدی است که باید پیگیری و برای رفع سریع آن اقدام شود."

جاوید قادری از مسئولان دانشگاه علوم پزشکی استان اردبیل خواست تا در این زمینه با در نظر گرفتن شرایط جغرافیایی منطقه و پراکندگی روستاها توجه ویژه به این شهرستان داشته باشند.

وی با بیان اینکه کمبود نیروهای متخصص از جمله مهم‌ترین مشکلات درمان بستر شهر نیر است، تصریح کرد: "نیاز به تجهیزات پزشکی مورد نیاز، کمبود شدید آمبولانس، پرستار، آزمایشگاه و دندان پزشک و نیاز به تجهیزات پزشکی مورد نیاز از عمده‌ترین مشکلات است."

عضو شورای شهر نیر بیان کرد: "در حالی که کلیه شهرستان های استان از امکانات پزشکی مناسب برخوردار هستند ولی تنها شهرستان نیر از نظر امکانات و پزشک فقیر مانده است."

شهروندان نیری معتقد هستند که از زمان شهرستان شدن نیر نسبت به وضعیت بهداشت و درمان این شهرستان کمتر توجه شده و این امر سبب شده مردم با مشکلات جدی روبه رو شوند و برای انجام امورات درمانی و دندانپزشکی به مرکز استان و شهرستان های همجوار از جمله مرکز استان اردبیل، تبریز و تهران سفر کنند که این خود دلیلی بر مهاجرت تعدادی از شهروندان نیری به سایر شهرها شده است.

شهروندان نیری علت عمده مشکلات در بخش دهان و دندان این شهرستان را کمبود نیروی انسانی اعم از دندانپزشک و کاردان بهداشت دهان و دندان می دانند که این شهرستان با 23 هزار نفر جمعیت و 100 روستا، تنها یک دندانپزشک دارد که در سطح شهر نیر فعالیت می‌کند که در هفته سه روز تعطیل و بعداز ظهرها هم فعالیت نمی کند و این شهرستان فاقد دندانپزشک بخش خصوصی است.

گوناز تی وی

R.C

اخبار منتخب

Most Read