آخرین خبرها

اردبیل: گزارشی از وضعیت نابسامان حوزه بهداشت و درمان

۱۴۰۰.۰۷.۲۸, ۰۷:۳۶
اردبیل: گزارشی از وضعیت نابسامان حوزه بهداشت و درمان

Gunaz.tv

گوناز تی وی: اردبیل به واسطه آب و هوای فوق العاده مطبوع و بهره مندی از چشمه های جوشان معدنی دامنه ساوالان که همگی دارای خاصیت های درمانی گوناگونی می باشند، پذیرای بیماران مختلفی است که هم برای درمان و هم برای گذران دوران نقاهت بدان سفر می کنند. اما نکته جالب توجه این که کمبود اعتبارات عمرانی باعث شده تا بیمارستان ها و مراکز درمانی اردبیل فاقد تجهیزات لازم بوده و از خدمات دهی مناسب به مراجعه کنندگان عاجز باشند. بحث عدم تخصیص عادلانه اعتبارات در حوزه های گوناگون، از بخش صنعت تا پروژه های عمرانی، بحثس است که ریشه در تفکرات ضد آذربایجانی و مرکزگرای رژیم اسلامی ایران دارد.

به گزارش گوناز تی وی، مشکل کمبود اعتبار، نخستین مشکلی است که در ارتباط با حوزه بهداشت و درمان اردبیل به چشم می خورد.تکمیل پروژه بیمارستان 120 تختخوابی 'ترومای' اردبیل با 70 درصد پیشرفت فیزیکی به دلیل مشکل به وجود آمده در تخصیص اعتبار متوقف شده است. طبق توافقات داخل استانی قرار بود برای افزایش تخت‌های بیمارستان از اعتبارات داخلی استان استفاده شود که به دلیل کمبود اعتبار تکمیل آن دچار وقفه شد. برای تکمیل و تصویه بدهی پیمانکاران بیمارستان ترومای اردبیل 9 میلیارد تومان نیاز است. برای تجهیز این بیمارستان نیز 15 میلیارد تومان اعتبار لازم است که 3.5 تومان آن دریافت و برای خرید تجهیزات صرف شده است.

همچنین در بازديد دكتر علي ابطحي، رييس مركز خدمات سلامت دانشگاه از دانشگاه آزاد اسلامي واحد اردبيل در 10 دي‌ماه سال جاري، دكتر سليمي رييس دانشگاه آزاد اسلامي واحد اردبيل مشكل عمده‌ي اين واحد را تجهيز بيمارستان عنوان كرد.

دكتر سليمي رييس دانشگاه آزاد اسلامي واحد اردبيل، سه مشكل اساسي در راه‌اندازي و بهره‌­برداري از بيمارستان را نياز اعتباري براي خريد تجهيزات و ملزومات مورد نياز، استخدام نيروي علمي، كارشناسي و اداري و اخذ پروانه‌ي بهره‌برداري بر شمرد.

مشکل تامین اعتبار و بودجه برای یکی دیگر از بیمارستان های اردبیل نیز وجود دارد. مدير کل سازمان اوقاف و امور خيريه استان اردبيل عدم آغاز عمليات احداث بيمارستان "باتماقلينج" را مشکل تامين بودجه و عدم اختصاص اعتبارات دولتي بيان کرد. این مقام مسئول در کارگاه آموزشي متوليان بقاع استان اظهار داشت: "اعتبار بيمارستان باتماقلينج بايد از محل اعتبارات دولتي، مشارکت مردمي و موقوفات مرحوم باتماقلينج در تهران تامين مي شد اما تاکنون اعتبارات دولتي و مردمي محقق نشده است است. مشکلات حوزه بهداشت و درمان در اردبیل تنها محدود به عدم تجهیز و تکمیل بیمارستان ها نمی شود. یکی دیگر از مشکلات آن، گران بودن برخی از اقلام دارویی است.

مسئول فنی آزمایشگاه ژنتیک پزشکی مرکز درمان ناباروری قفقاز اردبیل در باره این مشکل، تیر ماه امسال به خبرنگاران گفته بود: "قیمت بالای دارو و نایاب شدن آنها به همراه حمایت نکردن بیمه از زوج‌های نابارور مشکلات عدیده‌ای را برای مراجعان به مرکز درمان ناباروری قفقاز به وجود آورده است."

سعید حسینی موضوع نوسانات قیمت ارز را در تأمین نشدن داروهای مورد نیاز برای بیماران یادآور شد و اضافه کرد: "بسیاری از بیماران ما امروز با مشکل تأمین و تهیه دارو و عدم حمایت بیمه‌ها در این زمینه روبه‌رو هستند که امیدواریم با پوشش بیمه‌ای مناسب هم در تأمین دارو و هم جراحی‌های محدود و سرپایی بتوانیم هزینه‌ها را به حداقل برسانیم."

از سوی دیگر رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و  درمانی  اردبیل هم به دیگر مشکل حوزه سلامت در اردبیل اشاره کرده و گفته بود: "کمبود پرستاران مرد مشکل عمده حوزه پرستاری در این استان میباشد. " دکتر علیرضا محمدیان ، در آیین گرامی داشت روز پرستار افزوده بود: ‪ 70 درصد از پرستاران این استان را زنان و بقیه را مردان تشکیل میدهند.  این موضوع سبب ایجاد مشکلاتی در بعضی از بخش‌های اختصاصی  درمانی  از جمله بخش اورولوژی مردان شده است. 

همچنین نحوه پذیرش در اورژانس، برخورد نامناسب کادر بیمارستانی و درمانی، خودداری از پذیرش بیمار قبل از پرداخت هزینه و تشکیل پرونده، ویزیت دیرهنگام و بی برنامه از بیماران، ویزیت انترن و پرستار به جای پزشک متخصص، بهداشت محیط بیمارستان ها و خدمات دهی به بیمار و همراهان از جمله مهمترین مواردی است که در گلایه های شهروندان اردبیلی به چشم می خورد.

یکی از شهروندان اردبیلی در این خصوص طی گفتگو با خبرنگاران گفته است: "در اورژانس بیمارستان ها اغلب بی نظمی و بی توجهی در تسریع رسیدگی به بیمار مشاهده می شود."

علی رستم نژاد تصریح کرد: "بیمار اورژانسی همچنان که از نامش پیداست نیازمند رسیدگی آنی است و این در حالی است که کادر بیمارستان همراهی لازم را در این رسیدگی به موقع ندارند."

یکی از رسانه های حکومتی طی گزارشی که درباره مشکلات خدمات بهداشت و درمان اردبیل منتشر کرده، یاد آور شده است که برخی بیماران اردبیلی از تاکید اورژانس برای پرداخت هزینه در ابتدا گلایه دارند. موضوعی که در سال های اخیر با اعلام وزرات بهداشت لغو شد و امروز با بی توجهی کادر بیمارستان ها زیر سوال می رود.

اما عمده گلایه شهروندان از نحوه رسیدگی کادر درمانی بویژه در حوزه پرستاری است. فاطمه نظمی به یاد دارد که حتی برای تزریق داروی بیمار خود باید به پرستاران مراجعه می کرد و وظیفه شان را یادآور می شد.

وی با بیان اینکه در اغلب بیمارستان ها پرستاران حتی در برخورد مناسب، نیروبخش و امیدوار کننده نیز کوتاهی می کنند، اضافه کرد: "در اغلب مواقع بیمار فقط از همراه خود می تواند حمایت و پشتیبانی را احساس کند."

نظمی با بیان اینکه در برخی مواقع شاهد ویزیت بیمار خود توسط پرستار نیز بوده است، تاکید کرد: "مسئولان بیمارستان باید نسبت به این موضوع پاسخگو بوده و با پرستاران متخلف برخورد کنند."

اما گلایه های شهروندان محدود به کادر درمان نبوده و در خصوص امکانات بیمارستان ها نیز نارضایتی های زیادی به گوش می رسد.

تاجایی که خرابی دستگاه سی تی اسکن در دو بیمارستان خمینی و علوی موجب شد رئیس دانشگاه علوم پزشکی بحث کمبود اعتبارات را بار دیگر به میان بکشد.

فرهاد پورفرضی با تاکید به تلاش علوم پزشکی به تجهیز بیمارستان ها اضافه کرد: "بیماران نیازمند به سی تی اسکن باید به بیمارستان فاطمی مراجعه کنند."

وی کندی برخی پروژه های عمرانی از جمله بیمارستان سوانح و سوختگی اردبیل و بیمارستان پارس آباد را نیز کمبود اعتبار عنوان کرد و افزود: "چالش های مالی کیفیت خدمت رسانی را تحت تاثیر قرار داده است."

این اظهارات در حالی است که از جمله بازوهای کنترلی علوم پزشکی، نظام پزشکی بوده و می توان شکایاتی را که حتی در برخی مواقع به زد و خورد با کادر بیمارستانی منتج شده در این مجموعه مورد بررسی قرار داد.

تخلفاتی که محدود به بیمارستان ها نبوده و در مطب های پزشکی نیز گواه ضعف نظارت ها است. تاجایی که رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان وعده بازدید دوره ای از مطب ها و بررسی خدمت دهی توسط آنها را اعلام کرد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان با بیان اینکه عمده گلایه مندی شهروندان از نحوه خدمات رسانی مطب ها مربوط به امکانات رفاهی است، اضافه کرد: "تذکرات لازم به مطب های متخلف ارائه شده است."

مهرماه سال جاری نیز اظهارات جالب توجهی درباره موضوع فوق از سوی یکی از نمایندگان اردبیل در رسانه ها منتضر شد.

مصطفی افضلی‌فرد در این‌باره به خبرنگاران گفت: "با برگزاری جلسات متعدد و ارسال نامه‌های جداگانه‌، از وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی خواستار برطرف کردن معضلات مربوط به این حوزه در استان شده‌ایم و و اقدامات خوبی در این خصوص انجام شده است."

وی با اشاره به کمبود پزشکان متخصص در استان افزود: "بنا به گزارش رییس دانشگاه علوم پزشکی اردبیل، به علت عدم معرفی پزشک فوق تخصص در برخی رشته‌ها و نیز اتمام تعهدات قانونی پزشکان، هم‌اکنون در رشته‌های فوق تخصص جراحی اطفال، عروق و شبکیه فاقد پزشک است."

افضلی‌فرد ادامه داد: "در رشته‌های تخصصی رادیولوژی، جراحی چشم و جراحی مغز و اعصاب در مرکز استان و شهرستان‌های تابعه کمبود پزشک وجود دارد، بنابراین برطرف کردن مشکلات مذکور و جلوگیری از مراجعه و یا اعزام بیماران استان به استان‌های دیگر، از خواسته‌های ما از وزیر بهداشت است."

وی با برشمردن مشکلات بهداشتی استان خاطرنشان کرد: "کمبود نیروی انسانی پزشک عمومی در مراکز بهداشتی، درمانی تابعه و محرومیت منطقه در خصوص ماندگاری پزشکان عمومی، علت درخواست ما از وزیر بهداشت مبنی بر اعلام این استان تحت عنوان استان باز در جذب نیروهای طرحی پزشکان و تخصیص مبالغی برای پزشکان خانواده روستایی است."

نماینده‌ی مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین احداث بیمارستان 500 تختخوابی را از اولویت‌های پیگیری‌های خود برشمرد و افزود: "کمبود حدود 1700 تخت بیمارستانی، افزایش مراجعین به مراکز دولتی به علت عدم توان پرداخت مالی توسط بیماران، هم‌جواری با کشور جمهوری آذربایجان و توسعه‌ی گردشگری سلامت، ضرورت تاسیس این بیمارستان را تشدید می‌کند."

افضلی‌فرد ایجاد رشته‌های دستیاری جراحی عمومی، روانپزشکی، قلب و پزشک خانواده به منظور توسعه و گسترش رشته‌های تحصیلی و ارتقاء شاخص‌های کمی و کیفی را از جمله اقدامات در حوزه بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برشمرد.

وی تامین اعتبار تجهیزات بیمارستان‌ها، جبران کسری اعتبارات هزینه‌ای و بومی‌سازی پذیرش دانشجو در دانشگاه علوم پزشکی اردبیل را از دیگر موارد مورد پیگیری برشمرد.

گوناز تی وی

R.C

اخبار منتخب

Most Read