آخرین خبرها

آیا ایران متخصصان روسی انرژی هسته را اخراج می کند؟

۱۴۰۰.۰۷.۲۸, ۰۷:۳۶
آیا ایران متخصصان روسی انرژی هسته را اخراج می کند؟

Gunaz.tv
  

به گزارش گوناز تی وی: بر اساس خبرهای منتشر شده در خبرگزاریها، تحریم های بین المللی و روند مذاکرات اتمی ایران و غرب، بر پیشرفت برنامه های هسته ای ایران تاثیر منفی گذاشته است.

در حالی که بخشی از دستگاه های قدرت در ایران از "اخراج دانشمندان هسته ای" سخن می گویند، احتمال می رود که کاهش منابع ارزی ایران برای دادن حقوق صدها هزار دلاری به متخصصان روسی، باعث بازگشت تعدادی از آن متخصصان به کشورشان شده باشد اما جنگ زرگری که از چند ماه قبل آغاز شده، به این متخصصان مربوط نیست و از اخراج متخصصان حزب اللهی سخن می گوید. 

به گزارش گوناز تی وی، به نظر می رسد که تعدادی از نمایندگان مجلس اخراج متخصصان اتمی در ایران را بسیار جدی گرفته، به مجلس شکایت کرده و خواستار رسیدگی به این موضوع شده اند. در اثر پا فشاری بخش رادیکال و تندرو حاکمیت،  کمیسیون اصل ٩٠ مجلس برای رسیدگی به شکایت از سازمان انرژی اتمی، کمیته ویژه‌ای تشکیل داده است. 

خبرگزاری آنلاین "تسنیم" خبر داده است که "6 تن از نمایندگان مردم تهران"  از سازمان انرژی اتمی، به خاطراخراج و جابجایی برخی دانشمندان هسته‌ای شکایت کرده اند.

لازم به یادآوری است که اکثریت متخصصان مشغول به کار در برنامه های اتمی ایران، روسی هستند و با عناوین بسیار متفاوتی به کار گرفته شده اند.

از طرف دیگر، استخدام آن ها بر خلاف صراحت قانون اساسی بوده است و دولت و سازمانی تابعه آن، باید برای استخدام آن ها از مجلس "اجازه ویژه" می گرفتند ولی مجلس و مردم از استخدام این دسته از متخصصان خارجی در صنایع هسته ای بی خبر بوده اند.

معمولا، مطبوعات، سیاستمداران و مدیران ایران در باره متخصصان انرژی هسته ای سخنی نمی گویند و در پنهان نگه داشتن موضوع جد و جهد می کنند اما چند ماه قبل، پدر یکی از متخصصانی که شهید هسته ای نامیده می شود؛ مصطفی احمدی روشن، که احتمالا هیچ رابطه ای با سازمان انرژی هسته ای و سازمان های امنیتی ندارد، گفته بود: یاران پسرش از سازمان انرژی هسته ای اخراج شده‌اند. 

 این در حالی است که رسانه‌های دولت، به نقل از یکی دیگر از افراد خارج از سازمان انرژی هسته ای اظهارات پدر مصطفی احمدی روشن را  به نقل از همسر کشته هسته ای دیگر؛ مسعود علیمحمدی رد کردند. 

بنظر می رسد که تهران نمی تواند دهان خانواده های متخصصان اتمی خود را ببندد. همان طور که دیده می شود، این خانواده ها می توانند اصرار اتمی ایران را افشا کرده و برای دولت ایران بحران ایجاد کنند.

امام جمعه موقت تهران؛ احد جنتی هم اخراجی های سازمان انرژی اتمی ایران را "حزب اللهی ها" نامید و در نماز جمعه از اخراج آن ها بشدت انتقاد کرد. در پاسخ وی، رئیس آن سازمان گفت: آن ها استعفا داده اند.

  روابط عمومی سازمان انرژی اتمی از همکاری "۱۴ هزار متخصص و کادر فنی" با این سازمان خبر داده است. این خبر نشان می دهد که سازمان انرژی اتمی در چند محل مشخص تمرکز نیافته است و دامنه فعالیت های آن بسیار گسترده تر از آنی است که تصور می شد.

در عین حالی که نباید فراموش کرد که این آمار ممکن است، چندین برابر کوچک نشان داده شوند تا عکس العمل های خارجی را کمتر کنند.

گوناز تی وی

E.H

اخبار منتخب

Most Read