آخرین خبرها

اهر: گزارشی از وضعیت وخیم بیمارستان ها و مراکز درمانی

۱۴۰۰.۰۷.۲۸, ۰۷:۳۶
اهر: گزارشی از وضعیت وخیم بیمارستان ها و مراکز درمانی

Gunaz.tv

گوناز تی وی: منطقه زلزله زده قره داغ بیش از هر چیز دیگری نیاز به مراکز درمانی و بهداشتی مجهز برای ارائه خدمات به هزاران مصدوم زلزله سال گذشته دارد. اما تاکنون نه تنها هیچ اهتمامی برای ساخت مراکز درمانی جدید در این منطقه نشده، بلکه تنها بیمارستان شهرستان اهر نیز خود درگیر مشکلات فراوانی به خصوص در زمینه تجهیزات و امکانات می باشد. وضعیت بهداشت عمومی نیز در این شهر به هیچ وجه مناسب نمی باشد. برای بهبود این مشکلات، نیاز به تخصیص بودجه در حد کافی و لازم می باشد، که این مساله نیز با توجه به سیاست های ضدآذربایجانی و مرکزگرای رژیم اسلامی ایران امری دست نیافتنی به نظر می رسد!

به گزارش گوناز تی وی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز با بیان اینکه وضعیت فعلی بهداشت عمومی شهرستان قانع کننده نیست گفت: "موسسه آموزش عالی سلامت در صورت تامین هزینه در اهر راه‌اندازی می‌شود"

محمدحسین صومی در کارگروه بهداشت و درمان اهر وضعیت فعلی بهداشت عمومی شهرستان را قانع کننده ندانست و افزود: "متاسفانه بهداشت فضاها و معابر عمومی و مسیر کیچیک چای ـ اهر غیرقابل قبول نبوده و باید در این زمینه شهرداری، شورای شهر، بهداشت محیط و محیط زیست و مجامع امور صنفی در این خصوص و سایر ادارات ذیربط و با تعامل و همفکری با راهکارهای سالم و بسیج امکانات در این خصوص گام‌های عملی برداشته و در ارتقاء سلامت و بهداشت جامعه نقش خود را ایفا کند."

وی گفت: "هم‌اکنون با وجود تمام تلاش‌های انجام شده هزینه سال گذشته برای مرمت و بازسازی مراکز و خانه‌های بهداشتی آسیب دیده از زلزله هم اکنون 13 خانه بهداشت شهری و روستایی نیاز به مرمت و بازسازی دارند که امیدواریم با کمک خیران سلامت در این راه موفق شویم."

صومی کمبود پزشکان متخصص در شهرستان‌ها را یک معضل جدی در حوضه بهداشت و درمان برشمرد و افزود: "پیگیر هستیم تا با جذب پزشکان متخصص در سال 93 بتوانیم این مشکل را در شهرستان‌ها حل کنیم."

وی در خصوص کمبود داروی بیماران خاص و تهیه این داروها از مرکز استان گفت: "با هماهنگی لازم به منظور تسریع در ارائه خدمات این داروها در شهرستان‌ها قابل تهیه خواهد بود."

فرماندار اهر نیز در این جلسه کمبود پزشک، کادر بهداشتی و درمانی و توسعه تجهیزات پزشکی و درمانی را در بیمارستان 149 تختخوابی اهر ضروری برشمرد و افزود: "این بیمارستان علاوه بر خدمات درمانی به شهرستان اهر به پنج شهرستان دیگر نیز خدمات ارائه می‌کند."

رضا صدیقی کمبود پزشک متخصص چشم، مغز و اعصاب، پوست، علوم آزمایشگاهی و رادیولوژی را از مشکلات درمانی شهرستان برشمرد و خواستار کمک دانشگاه علوم پزشکی شد.

فرماندار شهرستان اهر، روز شنبه 17 اسفندماه نیز  کمبود پرستار را یکی از مشکلات عمده این منطقه در بخش درمان عنوان کرده بود.

رضا صدیقی شنبه شب در جمع پرستاران بیمارستان باقرالعلوم این شهر، اظهار امیدواری کرد با گسترش و توسعه دانشکده پرستاری و مامایی در اهر ضمن تامین کادر درمانی و بهداشتی شهرستان، کمک مؤثری در تأمین نیروی انسانی منطقه قره داغ و سایر شهرستان های همجوار داشته باشد.

این در حالی است که با توجه به آسیب جدی زلزله سال گذشته به بیمارستان 128 تختخوابی اهر اعتبارات لازم برای مرمت و نوسازی این بیمارستان و همچنین تجهیز آن به امکانات پیشرفته هنوز اختصاص نیافته است.

به گفته مدیرداخلی بیمارستان باقرالعلوم شهر اهر، این بیمارستان به عنوان تنها بیمارستان شهر بلافاصله پس از زلزله آذربایجان شرقی اقدام به خدمات‌رسانی کرده ولی این روزها خود با مسایل و مشکلات پس از زلزله دست به گریبان است و نیاز به بازسازی دارد.

لطف الله کریمی حدود یک ماه پس از زلزله قره داغ در گفتگویی با خبرنگاران جواب این سوال که مسئولانی که برای بازدید به بیمارستان آمده‌اند چه کمک‌هایی داشته‌اند، بیان کرد: "دانشگاه علوم پزشکی ما را یاری کرد و خیلی از مسئولان آمدند و قول‌هایی دادند و هنوز کمکی به دست ما نرسیده است. نکته دیگری که باید بدان اشاره کنم این است که نیازهای ما را از خود ما بپرسند. بیمارستان یکی از استراتژیک‌ترین مناطق یک شهر به ویژه در مواقع بحرانی محسوب می‌شود و شهرستان اهر هم همین یک بیمارستان را دارد و می‌بینیم که کمکی جز اختصاص چادر، به ما نشده است."

از سوی دیگر بخش تریاژ که در اکثر قریب به اتفاق اورژانس های وجود دارد اما در اورژانس اهر علی رغم قول و وعده هایی که از مدت های مدید برای ایجاد این بخش در اورژانس توسط مسئولین بهداشت و درمان منطقه داده شده است ، هنوز خبری از تریاژ در اورژانس بیمارستان باقرالعلوم اهر نیست . نیروی کار و پرستار در قسمت اورژانس بیمارستان اهر متناسب با بار مراجعاتی آن نیست و از این رو بدلیل فقدان تریاژ بیماران دسته بندی نمی شوند و کار پرستاران سخت تر است .

این سختی کار و عدم تناسب تعداد نیروی کار با مراجعان عمدتاً در اخلاق مداری ، تکریم مراجعان و تخصیص حوصله کافی در رسیدگی به بیماران تأثیر می گذارد. مسئولین بیمارستان اهر در وجود بد اخلاقی ها و آموزش ندادن مطلوب بیماران و همراهانشان در اورژانس را بیشتر مرتبط با «عدم وجود تریاژ و نیروی کار کافی» می دانند. (تریاژ یک بررسی بالینی کوتاه جهت تعیین زمان و اولویت بندی در بیماران بخش اورژانش است به عبارت دیگر مفهوم و هدف سازمانی از تریاژ، دسته بندی کردن بیماران بر حسب اولویت بیماریها و منابع موجود می باشد.)

همچنین یکی دیگر از نیازهای منطقه راه‌اندازی مرکز انتقال خون در شهرستان اهر است که علی رغم پیگیری فراوان مردم و مسئولین محلی  تاکنون اقدام جدی برای راه‌اندازی این مرکز صورت نگرفته است. 

گوناز تی وی

R.C

اخبار منتخب

Most Read