آخرین خبرها

آبگیری یک سد دیگر در حوزه دریاچه اورمیه آغاز شد

۱۴۰۰.۰۷.۲۸, ۰۷:۳۶
آبگیری یک سد دیگر در حوزه دریاچه اورمیه آغاز شد

Gunaz.tv

گوناز تی وی: علی رغم سخنان و وعده های فریبکارانه دولت روحانی برای توقف سدسازی ها در حوزه آبریز دریاچه اورمیه، آبگیری یک سد دیگر در این حوزه آغاز شد! این امر به مثابه دهن کجی کامل به ملتی است که با خشکاندن رگ حیاتی آن، حیات و هستی آن نیز از بین خواهد رفت. دولت روحانی فریبکاری خود را چنان گستاخانه انجام داده که حتی برخی از مقامات آن از تخریب برخی سدهای این حوزه خبر داده بودند! اما در عمل نه تنها این وعده تحقق نیافت بلکه دریاچه اورمیه و حل بحران آن، تبدیل به حربه ای تبلیغاتی برای حسن روحانی شد تا با برگزاری سمینارهای بین المللی متعدد، وجهه ای خوب به دولتش ببخشد.

به گزارش گوناز تی وی، آبگیری یکی دیگر از سدها در حوزه آبریز دریاچه اورمیه آغاز شد. سدی که نبودنش بسیار بهتر از بودنش برای اقتصاد و محیط زیست آذربایجان جنوبی مفید بود! مدیرعامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی از تامین 12میلیون متر مکعب آب شرب و صنایع سلماس با احداث برج آبگیر سد زولا خبر داد.

کیومرث دانشجو ظهر سه شنبه در مراسم آغاز آبگیری مجدد سد مخزنی زولای سلماس، افزود: "با پایان عملیات احداث اولین دهنه برج آبگیر آب شرب و نصب سیستم هیدرو مکانیکال در سد مخزنی زولا آبگیری مجدد این سد برای استفاده بهره برداران و کشاورزان شهرستان سلماس در سال زراعی جدید آغاز شد."

وی با بیان اینکه امیدواریم با شروع آبگیری سد زولا آب مورد نیاز کشاورزان منطقه به موقع تامین شود، اظهار داشت: "با احداث برج آبگیر سد زولا تامین 10 میلیون متر مکعب آب شرب شهرهای سلماس و تازه شهر و 2 میلیون متر مکعب آب مورد نیاز بخش صنعت از این سد امکان پذیر خواهد بود."

سد مخزنی زولا در 15 کیلومتری شمال غرب شهر سلماس بر روی رودخانه زولا چای واقع شده است.

این در حالی است که شهریور ماه سال جاری وزیر نیرو از دستور روحانی برای توقف سدسازی ها سخن گفته و تاکید کرده بود: "سدهای در دست مطالعه بر روی حوزه آبریز دریاچه ارومیه متوقف خواهد شد و احتمال این وجود دارد که سدهای در دست ساخت نیز متوقف شود و از سوی دیگر بر روی انتقال آب از حوزه‌های ارس، دریاچه خزر و سایر حوزه ها به دریاچه ارومیه در حال بررسی و مطالعه هستیم." چیت چیان با اشاره به دستور رئیس جمهور برای تشکیل کارگروه ویژه احیای دریاچه ارومیه اعلام کرده بود: "در این کارگروه تاکنون تمامی مطالعات انجام گرفته در گذشته مورد بررسی قرار گرفته و برخی طرح‌های اجرایی از این مطالعات اتخاذ شده و همچنین بررسی بیش از 30 پیشنهاد ارائه شده از سوی مراکز علمی کشور برای احیای دریاچه ارومیه در دستور کار این کارگروه قرار دارد."

آبان ماه سال جاری نیز علیرضا دایمی سرپرست معاونت آب و آبفای وزارت نیرو از توقف پروژه های سدسازی در حوزه دریاچه ارومیه تا زمان بهبود شرایط ادامه کار خبر داد و گفت: "کارگرو مشترکی از برخی دستگاه‌ها مانند وزارت نیرو و محیط زیست درباره نجات دریاچه ارومیه فعال است."

وی مهرماه امسال نیز در گفتگو با خبرنگاران  از توقف مطالعه و ساخت 40 سد جدید در حوضه دریاچه ارومیه خبر داد. دائمی افزود: "در این حوضه 57 سد داریم که شماری از آنها در حال بهره برداری است اما مطالعه و ادامه ساخت 40 سد را متوقف کرده ایم، هرچند که مقام های محلی، مردم و نمایندگان مجلس موافق این تصمیم نیستند، اما فعلا دستور توقف صادر شده و تصمیم نهایی بر عهده دولت است."

سخنان فریبکارانه مقامات دولت روحانی تنها محدود به توقف سدسازی ها نبوده است بلکه برخی مقامات از لزوم تخریب برخی سدها نیز سخن گفته بودند!

طوری که شهریور ماه امسال معاون دفتر زیستگاه‌ها و امور مناطق سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به سخنان وزیر نیرو مبنی بر تخریب برخی سدهای حوضه آبخیز دریاچه ارومیه برای نجات این دریاچه اظهار کرد: "خراب کردن سدها برای نجات تالاب‌ها در تمام دنیا امری رایج است."

مسعود باقرزاده کریمی با بیان اینکه تا کنون در کشور آمریکا چندین سد برای نجات تالاب‌ها خراب شده است افزود: "خراب کردن سدها اصول و چارچوب مخصوص به خود را داشته و به لحاظ فنی به هیچ وجه کاری غیرکارشناسی نیست."

گفتنی است در حوزه آبريز درياچه اورمیه  دهها رودخانه به درياچه اورمیه ميريزند كه رودخانه هاي مهم و بزرگ حوضه آبريز درياچه عبارتند از :سيمينه رود، زرينه رود، مهاباد چاي، گدارچاي، باراندوز چاي، نازلوچاي ، روضه چاي ، زولاچاي ، شهرچاي در آذربايجانغربي و آجي چاي، ليلان چاي، آذرشهر چاي، قلعه چاي، صوفي چاي، مردوق چاي و هفت رودخانه فصلي درآذربايجان شرقي و غربي بنامهاي خرخره چاي، شيواسان چاي ،سنيخ چاي ، طسوج چاي، دريان چاي و گبي چاي كه اغلب در زمستان و بهار جريان دارند .

تاکنون 39 سد در حوزه آبریز دریاچه اورمیه به بهره برداری رسیده اند، 12 سد دیگر در دست بهره برداری اند و 40 مورد دیگر نیز در بخش مطالعاتی قرار دارند.

جمهوري اسلامي با بكار گرفتن این سدها درياچه اورمیه را در آستانه خشكي كامل قرار داده است و قصد دارد در چند سال آينده تعداد سدها را به دو الي  سه برابر افزايش دهد. این امر به معنی خشکاندن تعمدی دریاچه اورمیه می باشد.

گوناز تی وی

R.C

اخبار منتخب

Most Read