آخرین خبرها

اعتراف بی سابقه یک نماینده مجلس: نهادهای حکومتی به مرحله «فساد سیستماتیک» رسیده‌اند

۱۴۰۰.۰۷.۲۸, ۰۷:۳۶
اعتراف بی سابقه یک نماینده مجلس: نهادهای حکومتی به مرحله «فساد سیستماتیک» رسیده‌اند

Gunaz.tv

گوناز تی وی: فساد اقتصادی و رانت خواری گسترده در حکومتی که رهبر آن بر اساس گزارش منابع موثق بیش از 95 میلیارد دلار ثروت منقول و غیر منقول اندوخته، امری عجیب به نظر نمی رسد. فسادهای مالی گسترده ای که تنها قسمت کوچکی از آن (هم چون کوه یخ) در پی دعواهای سیاسی افرادی همچون احمدی نژاد و خاندان لاریجانی و هاشمی رفسنجانی افشا شده، دیگر به چنانم اعداد و ارقام نجومی رسیده که سخن گفتن از فساد 3 هزار میلیاردی نیز دیگر همراه با تعجب و شگفتگی نیست. رژیمی که قرار بود آب و برق و گاز مجانی در اختیار اقشار نیازمند قرار دهد و نفت را سر سفره های مردم بیاورد، اکنون تبدیل به "هیولایی" شده که از هر فرصتی برای مکیدن ثروت های باد آورده جغرافیای ایران و سرمایه گذاری های چند صد میلیارد دلاری در اموری همچون تکنولوژی ساخت بمب اتمی برای تضمین بقای خود ابا نمی ورزد.

به گزارش گوناز تی وی، دیروز دوشنبه 19 اسفند ماه، احمد توکلی یکی از نمایندگان مجلس که همواره از منتقدین سرسخت دولت احمدی نژاد بوده و چندین افشاگری مهم پیرامون رانت خواری ها و فساد اقتصادی در سران حاکمیت رژیم اسلامی داشته، طی گفتگویی با خبرگزاری حکومتی فارس اعتراف نمود که این رژیم دچار فساد سیستماتیک شده است. این امر به منزله عدم اصلاح این رژیم و امید به دولت روحانی برای انجام اقدامات مفید در این زمینه است. وی در این گفت‌وگو به پیوند قدرت و ثروت و چگونگی شکل‌گیری امثال بابک زنجانی پرداخته و از رسیدگی به پرونده اشخاصی مانند مه‌آفرید امیرخسروی انتقاد کرد.

توکلی در ادامه این گفت‌وگوی تفصیلی به گروهی اشاره کرد که بی مهابا به نمایندگان مجلس پیشنهاد رشوه می‌دهند و سعی می‌کنند به درون نهادهای حاکمیتی راه پیدا کنند، این نماینده مجلس پرونده رسیدگی به فساد در پتروشیمی‌ها را از موضوعاتی خواند که برای پیگیری نکردن از سوی برخی‌ نزدیکان دولت پیشنهاداتی به برخی نمایندگان مجلس داده شده بود.

توکلی درباره رانت خواری و یقه سفید ها می گوید: "رانت میتواند نتیجه قانون نامناسب یا سیاست غلط باشد یا ناشی از پیوند دو طرف میز. یعنی قدرت و ثروت باهم پیوند می‌خورند."

وی ادامه می دهد: "متاسفانه رئیس دولت قبل خواسته یا ناخواسته از برخی افراد فاسد و متهم حمایت می‌کرد، از جمله افرادی که احمدی‌نژاد از آنها حمایت می‌کرد می‌توان به معاون اولش، رئیس سازمان تامین اجتماعی و رئیس سازمان میراث فرهنگی اشاره کرد که البته اگر بخواهیم از این افراد نام ببریم لیست بلندی می‌شود."

وی سپس در پاسخ به سوال خبرنگار فارس که می پرسد پس به نظر شما این افراد نیز در ردیف یقه سفید‌ها قرار دارند؟

می گوید: "‌بله، به نظرم این افراد مجرمان یقه سفیدی هستند که در جایگاه رانت‌آوری قرار گرفته‌اند و به واسطه آن جایگاه اجتماعی، کارهایی انجام می‌دهند که به عنوان یقه سفید شناخته می‌شوند."

این در حالی است که احمدی نژاد و دولتش همواره از حمایت های ویژه خامنه ای برخوردار بودند و خامنه ای بارها دولت احمدی نژاد را نزدیک ترین دولت به "آرمان های امام و انقلاب" دانسته بود!

وی سپس در ادامه سخنان تکان دهنده خود درباره فساد سیستماتیک در درون رژیم اسلامی می گوید:

"ما به مرحله فساد سیستماتیک رسیده‌ایم، فساد سیستماتیک به مرحله‌ای از فساد اطلاق می‌شود که نهادهای مسئول مبارزه با فساد خودشان به درجاتی از فساد مبتلا هستند. مثل قوه قضائیه، نیروی انتظامی، مجلس، بازرسی کل کشور، به عبارتی پاکِ پاک نیستند. در نتیجه می‌توان با ارتباط دادن بین شخصیت‌های غیر‌سیاسی به برخی از اهداف رسید و حتی مدیران سطح بالا مثل مدیران بانک‌ها می‌توانند به آنها کمک کنند، ممکن است پرونده‌ای ابعاد وسیع پیدا کند ولی به افراد سیاستمدار وصل نشده باشد."

توکلی اما در ادامه سخنانش افکار تندرو اسلامی خود را پنهان نمی کند و درباره افراد و گروه های حقوق بشری که به انتقاد از اعدام های گسترده در ایران می پردازند می گوید:

"قصاص را زیر سؤال بردن بدتر از حمایت از فرقه بهائیت است زیرا قصاص نص و حکم مسلم قرآن است. من قصد تکفیر کسی را ندارم ولی قرآن می‌گوید اگر فردی مسلمان است باید به احکام اسلام تمکین کند و اگر کسی می‌خواهد در ایران فعالیت کند باید به قانون اساسی ملتزم باشد. به لحاظ سیاسی و اعتقادی زیر سؤال بردن حکم قصاص جرم بزرگی است و به هیچ وجه نباید اجازه داد که این مسئله در عرصه عمومی باب شود."

مباحثی که توکلی درباره یقه سفیدان و رانت خواران مطرح می کند، این روزها بیش از هر فرد دیگری نام "بابک زنجانی" را به اذهان متبادر می کند.

بابک زنجانی، تاجر نزدیک به محمود احمدی‌نژاد، رییس دولت پیشین ایران، متهم است که هشت هزار و 500 میلیارد تومان پول حاصل از فروش نفت ایران را به کشور بازنگردانده است در حالی که او ادعا می‌کند تحریم‌های بین‌المللی علیه تهران مانع چنین کاری شده است. گفتنی است احمد توکلی اوایل اسفند ماه گزارشی منتشر کرد که در آن گفته می‌شد 11 شرکت پتروشیمی به‌خاطر رانتی که از دولت محمود احمدی‌نژاد تا دولت کنونی گرفته‌اند ثروت بادآورده‌ای کسب کرده‌اند که بیش از 11 هزار میلیارد و 600 میلیون تومان است. به گفته او، این رانت نتیجه فروش گاز خوراکی صنعت پتروشیمی به این شرکت‌ها به بهایی بسیار نازل است.

شایان ذکر است سازمان «شفافیت بین‌المللی» در آلمان، در تازه‌ترین گزارش خود که دوازدهم آذرماه منتشر شد، ایران را از میان 177 کشور با 25 امتیاز (از صد امتیاز) در رتبه 144 جهان از نظر فساد اداری قرار داد که نشان دهنده 11 پله سقوط در مقایسه با سال 2012 میلادی است. بر پایه گزارش سالانه «شفافیت بین‌المللی» در سال 2012، ایران با کسب 28 امتیاز، در میان 176 کشوری که تحقیقات در آنها انجام شده بود، در جایگاه 133 قرار گرفته بود.

"شفافیت بین‌الملل" یک سازمان غیر دولتی مستقر در برلین آلمان است که به طور سالیانه اقدام به انتشار «نمایه درصد فساد» می‌کند. سنجش‌ها با استفاده از شاخص‌هایی مانند فساد، اختلاس، رشوه‌گیری، خرید و فروش پست‌های دولتی، رشوه‌پذیری دستگاه قضایی، فساد مالی در میان سیاستمداران و مقام‌های دولتی و عدم مقابله کافی یا ناکارایی در پیکار علیه مواد مخدر صورت می‌گیرد.

گوناز تی وی

R.C

اخبار منتخب

Most Read