آخرین خبرها

هشدار: چپاول معادن تیکان تپه (تکاب) همراه با از بین بردن محیط زیست و تخریب مجموعه تخت سلیمان

۱۴۰۰.۰۷.۲۸, ۰۷:۳۶
 هشدار: چپاول معادن تیکان تپه (تکاب) همراه با از بین بردن محیط زیست و تخریب مجموعه تخت سلیمان

Gunaz.tv

گوناز تی وی: شهرستان تیکان تپه (تکاب) در غرب آذربایجان جنوبی قرار گرفته است. این شهرستان دارای معادن فراوانی من جمله معادن طلا و سنگ آهن است که طی سال های اخیر با سرعت هرچه بیشتر مورد چپاول دولت مرکزی ایران قرار گرفته است. تنها نتیجه استخراج (چپاول) معادن طلای تیکان تپه برای مردم این شهرستان، آلودگی شدید محیط زیست و تخریب مراتع و اراضی حاصلخیز آن بوده و درآمدهای سرشار آن نصیب رژیم اسلامی ایران شده است. حال خبر می رسد که صدور مجوز بهره برداری معدن سنگ آهن، علاوه بر تخریب شدید محیط زیست این شهرستان و برخی مناطق اطراف، باعث تخریب مجموعه باارزش تاریخی تخت سلیمان نیز خواهد شد.

به گزارش گوناز تی وی، در طی سال های اخیر و با کشف معادن جدید درتکاب، فعالیت های معدن کاران بویژه معادن تراورتن درتکاب به بالاترین میزان خود رسیده است و روزانه شاهد تردد تعداد زیادی از کامیون ها در محور های مواصلاتی شهرستان هستیم. این فعالیت های کنترل نشده عامل مهم تخریب گسترده منابع طبیعی و طبیعت بکر شهرستان تکاب شده و در بسیاری از مناطق که از اهمیت فوق العاده طبیعی وزیست محیطی برخوردار بوده وحتی قابلیت گردشگری دارند، لطمات جبران ناپذیری بجای گذاشته است.از سوی دیگر شاهد تهدید زندگی روستایی، آلودگی آب های زیر زمینی، چشمه های بکر آب، نابودی گونه های نادر گیاهان دارویی و صد ها مورد اثرسوء بر بخش کشاورزی و دامپروری  وباغداری منطقه از پیامد های فعالیت بی حد این معادن می باشیم.

پیشتر نیز اخبار ناگواری از مسمومیت و مرگ برخی از کارگران معادن طلای تیکان تپه بر اثر استعمال جیوه منتشر شده بود.

طی روزهای اخیر نیز اخبار و گزارش هایی مبنی بر صدور مجوز بهره برداری معدن سنگ آهن، و تخریب محیط زیست و همچنین مجموعه باارزش تاریخی تخت سلیمان در نتیجه این امر منتشر شده است.

بنا به برخی از این گزارش ها "تولید و استخراج سنگ آهن در معدن روستای "گوله گوله" در 35 کیلومتری شهرستان تکاب، واقع در جنوب آذربایجان غربی و در نزدیکی منطقه حفاظت شده انگوران استان زنجان، این منطقه را با خطر تخریب مواجه ساخته است.

معدن سنگ آهن گوله گوله تکاب، واقع در 6 کیلومتری مجموعه میراث جهانی تخت سلیمان، به علت فعالیت‌های مخرب و استخراج بی‌رویه، پوشش گیاهی و گونه‌های نادر جانوری منطقه و نیز حریم تخت سلیمان را تهدید می‌کند.

منطقه حفاظت شده انگوران زنجان با 111 هزار هکتار از سال 1350 در ردیف مناطق حفاظت شده قرار گرفته و هم اکنون جزو مناطق مهم چهارگانه حفاظت شده کشور است که به دلیل گونه‌های جانوری از جمله قوچ و میش، کل و بز، خوک، خرس، سیاه گوش، گرگ، روباه، شغال و خرگوش، بعضی از مرغابی‌ها، لک‌لک سیاه، فلامینگو، قو، درنا و پلیکان از اهمیت فوق العاده‌ای برخوردار است.

تداخل محدوده فعالیت معدن سنگ آهن گوله گوله تکاب با حریم منطقه حفاظت شده انگوران زنجان موجب نگرانی فعالان محیط زیست شده و تخریب‌ها و آلودگی‌های گسترده‌ای به جای گذاشته است، به طوریکه چند ماه قبل سازمان حفاظت محیط زیست کشور در نامه‌ای به اداره کل حفاظت محیط زیست استان زنجان خواستار پیگیری این موضوع و اصلاح محدوده تداخلی معدن سنگ آهن با حریم منطقه حیات وحش انگوران شده و بهره بردار این معدن را مکلف به حذف این ناحیه تداخلی از محدوده معدنی خود کرده است.

یرقلمی، رئیس شورای شهر روستای گوله گوله در گفت‌وگو با خبرنگاران با بیان اینکه اصل صدور مجوز بهره‌برداری از این معدن در نزدیکی حریم منطقه انگوران و مجموعه تخت سلیمان دارای اشکال است، توضیح داد: "بهره‌بردار معدن سنگ آهن گوله گوله که مجوز بهره‌برداری در یک هکتار از این محدوده معدنی را داشته در تخلفی آشکار چندین برابر این میزان، بهره برداری کرده است."

وی افزود: "فعالیت این معدن به دلیل چندین مورد تخلف گسترده توسط دادستانی تکاب متوقف شده بود اما از چند هفته پیش بدون درنظر گرفتن موارد مورد اعتراض و اصلاح محدوده معدنی دوباره فعالیت خود را از سرگرفته است. مناطق اطراف این معدن جزو مراتع درجه یک کشور است که در حال حاضر با فعالیت این معدن در معرض نابودی قرار گرفته است."

قلمی ادامه داد: "علاوه بر این، گرد وغبار ناشی از فعالیت معدن سنگ آهن روستای گوله گوله تکاب موجب تلف شدن احشام منطقه، نابودی مراتع و تخریب مزارع و 2 چشمه آب که محل تامین آب آشامیدنی این روستا نیز به شمار می‌رود، شده است."

وی با ابراز تاسف از بی‌توجهی مسوولان محلی به تخریب‌های گسترده منابع طبیعی و منابع آب این روستا، یادآور شد: "در صورت ادامه فعالیت بی‌رویه معدن سنگ آهن روستای گوله گوله تکاب، منابع آب آشامیدنی روستا به طور کامل آلوده شده و قابل استفاده شرب نخواهد بود ونیز تخریب مراتع، وضعیت دامداری در روستا را با مشکل مواجه خواهد ساخت."

قلمی تصریح کرد: "برای حل مشکلات پیش آمده برای ساکنین روستا و جلوگیری از تخریب‌های گسترده ناشی از فعالیت معدن سنگ آهن بارها به مسوولان محلی و استانی مراجعه شده است تا از نهادهای ذیربط ممانعت از فعالیت مخرب این معدن را خواستار شوند."

یکی از ساکنین روستای گوله گوله در گفت‌وگو با خبرنگاران مدعی شد: "تجهیزات سنگ شکن معدن سنگ آهن گوله گوله در حال حاضر در داخل حریم مجموعه تخت سلیمان به عنوان چهارمین اثر ملی ثبت شده در میراث جهانی یونسکو قرار گرفته است. همچنین از چشمه‌های آب طبیعی اطراف روستا و کوه بلقیس تکاب توسط معدن برای مصارف صنعتی استفاده می‌شود."

وی ادامه داد: "استقرار این تجهیزات در حریم محوطه باستانی تخت سلیمان تکاب، خطری جدی برای این محوطه باستانی محسوب می‌شود که ناشی از غفلت و کم توجهی مسوولان ذیربط است."

گفتنی است میراث جهانی تخت سلیمان در نزدیکی شهر تیکان تپه در برگیرنده نشانه ها و بقایای استقرار انسان از هزاره اول قبل از میلاد تا قرن 11 هجری بوده و بازدید از آن پنج دوره تاریخ تمدن بشر را به علاقمندان معرفی می کند، ولی زیرساختهای اولیه برای حضور گردشگران در حد جایگاه این مجموعه شامل زندان سلیمان، دژ بلقیس، چمن متحرک و آتشکده آذرگشنسب و کاخهای اطراف نبوده و رژیم اسلامی ایران نیز هیچ گونه سرمایه گذاری برای توسعه و معرفی آن به جهانیان انجام نمی دهد.

لازم به ذکر است چپاول و استعمار آشکار از سوی رژیم اسلامی ایران در سال های اخیر چنان جلوه بیرحمانه ای پیدا کرده که حتی نمایندگان دست نشانده  مجلس نیز به افشا و اعتراض به برخی از موارد آن می پردازند. روز چهارشنبه 18 دی ماه، روح الله بیگی نماینده قوشاچای، سایین قالا و تیکان تپه در مجلس درباره چپاول معادن طلای تیکان تپه به خبرنگاران گفت: "اکنون 150 هزار میلیارد تومان طلا از معدن طلای آق دره این شهرستان استحصال شده که سهم این شهرستان از این مبلغ تنها 30 میلیون تومان است."

وی با انتقاد از وزارت صنعت، معدن و تجارت در عدم تخصیص بخشی از درآمدهای این معادن به آبادانی این شهرستان افزود: "روزانه حدود 10 تا 15 کیلوگرم طلا از این معدن بدست می آید که از درآمد این میزان طلا، مردم این منطقه هیچ سودی نمی برند.

بیگی با بیان اینکه علاوه بر معادن طلا در این شهرستان هم اکنون 49 معدن سنگ فعال و قابل بهره برداری وجود دارد اعلام کرد: "بیشتر این معادن توسط افرادی به ثبت رسیده و از آن بهره برداری می کنند که از اهالی این منطقه نیستند."

گوناز تی وی

R.C

اخبار منتخب

Most Read