آخرین خبرها

گزارشی از وضعیت اسف بار زندگی حاشیه نشینان تبریز

۱۴۰۰.۰۷.۲۸, ۰۷:۳۶
 گزارشی از وضعیت اسف بار زندگی حاشیه نشینان تبریز

Gunaz.tv

گوناز تی وی: وضعیت زندگی حاشیه نشینان تبریز به قدری تاسف بار است که بازگو کردن آن مطمعنا سخت خواهد بود. زندگی وحشت باری که کابوس  آوار شدن خانه های پلکانی بر روی هم و درد و رنج ساکنان از بی تکلیفی در خصوص تعمیر یا بازسازی مساکن  خود بخشی از آن است .

به گزارش گوناز تی وی به نقل از خبرگزاری مهر، هنگامی که وارد حاشیه کلانشهر تبریز می شوید به خصوص مناطقی همچون سیلاب، ملازینال و ایده لو که همسایگان دیوار به دیوار کوه عینالی، نخست با تفاوت چهره کوچه و منازلش با سایر مناطق شهر روبرو می شوید؛ به طوری که وقتی از ورودی این مناطق عبور می کنید، گویی از مرز یک کشور در حال توسعه به یک کشور عقب مانده وارد شده اید.

خانه هایی که چندین سال قبل بدون مجوز ساخت، یکی پس از دیگری در دامنه کوه به صورت پلکانی ساخته شده اند، این روزها دیگر توان و استقامت خود را به دلیل ساخت غیراصولی از دست داده اند و هر آن احتمال ریزش و تخریب مساکن بر روی یکدیگر شدت یافته است.

در جوار این منازل می توان پله های طول و طویلی را مشاهده کرد که محله ها و خیابان های اطراف را به همدیگر متصل کرده و تنها راه ارتباطی میان خانه هایی است که همچون دانه های انار در کنار یکدیگر چیده شده اند؛ این پله ها نیز گاهگداری برای حاشیه نشینان دردسرساز بوده و سقوط برخی افراد از پله ها گواه بر این سخن است.

بیشتر حاشیه نشینان تبریز را مهاجران به این کلانشهر تشکیل می دهند که در کنار برخی از معضل های فرهنگی این روزها با مسئله بیکاری و درآمد پایین دست و پنجه گرم می کنند؛ البته ناگفته نماند حاشیه شهر برخلاف چهره نامطلوبش، ساکنان خوش دلی را در خود جای داده که این روزها بیش از پیش نیازمند آموزش مسائل شهری هستند.

یکی از ساکنان خیابان ملازینال در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه همه شبانه روز نگران تخریب و ریزش خانه نیمه تخریب شده همسایه بر روی بام خانه اش است، اظهار داشت: چندین بار با صاحب خانه تماس گرفتم و از احتمال ریزش خانه نیمه تخریب شده اش بر روی بام خانه ام هشدار دادم ولی وی همچنان بی اعتنا به این مسئله است.

وی افزود: چندین بار این مسئله را به شهرداری اطلاع رسانی کردم ولی این نیز کارساز نبوده به همین خاطر شبی نیست که سرم را به راحتی بر روی بالش بگذارم چرا که هر آن احتمال ریزش این ساختمان بر روی بام خانه و تخریب یک یک منازل در این منطقه وجود دارد.

نعمت ببری که هشت سالی است ساکن این منطقه است، در ادامه اظهار داشت: از سوی دیگر نشت آب فاضلاب در خانه ها یکی دیگر از مسائل و مشکلاتی است که با آن نیز دست و پنجه نرم می کنیم؛ با اینکه مسئولان آب و فاضلاب در این منطقه حضور می یابند ولی این مسئله رفع شدنی نیست.

یکی دیگر از ساکنان و کسبه خیابان ملازینال با بیان اینکه آب این منطقه طبق اعلام آزمایشگاه قابل آشامیدنی نیست، به خبرنگار مهر گفت: آب این منطقه را برای آزمایش به یکی از آزمایشگاه های شهر واقع در ائل گؤلو بردم که این آزمایشگاه از غیر قابل شرب بودن این آب خبر داد.

وی که چند روزی است به دلیل نشت آب فاضلاب به درون خانه اش، آسایش و راحتی از زندگی اش رخت بربسته، اظهار داشت: حدود 10 روزی است که آب به دلیل نشت، قطع شده و دیوار خانه ام را به همین دلیل تخریب کردم و همه روزه برای پیگیری این مسئله به آب و فاضلاب مراجعه می کنم.

ذکریا معصومی همچنین ادامه داد: با اینکه حق فاضلاب پرداخت کرده ام ولی رسیدگی خاصی از سوی این اداره کل صورت نگرفته و دم عیدی تمام زندگی ام ویران شده است.

در برخی از محله های حاشیه کلانشهر تبریز نیز زنان پا به پای همسرشان مشغول کارهای اقتصادی هستند به طوری که در یکی از این محله ها، زنان با نشستن در دم در خانه هایشان به همراه همسایگانشان مشغول دوخت کفش به صورت دسته جمعی هستند.

یکی از این زنان می گوید: در این محل روزانه هر یک از بانوان با دوخت 10 جفت کفش، چهار هزار تومان حقوق می گیرند که هر جفت آن معادل 400 تومان برآورد شده است؛ این در حالی است که هر زن روزانه توان دوخت بیش از 10 جفت کفش را ندارند.

وی در خصوص مسائل و مشکلات کوچه های حاشیه شهر اظهار داشت: ما روزانه چندین مرتبه پله های این محله ها را برای انجام کارهای مختلف بالا و پایین می کنیم که این مهم باعث کمردرد برخی از افراد شده و از سوی دیگر بچه هایمان که برای بازی در محله حضور می یابند احتمال سقوطشان از پله ها خیلی زیاد است.

جمعی از اهالی و کسبه های خیابان ملازینال و سیلاب با حضور در یکی از مغازه های این محله در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به سلب آسایش برخی از ضایعات فروشی در این خیابان اظهار داشت: این مغازه ها در زمان استراحت خانواده ها در ساعاتی از بعد از ظهر و شب هنگام همچنان مشغول فعالیت هستند که این موضوع موجب سلب آسایش همسایگان شده است.

این افراد همچنین در ادامه اظهار داشتند: این مغازه ها در حالی که می توانند ساعات استراحت مردم، کارشان را تعطیل کنند ولی این کار را انجام نمی دهند و روزانه با حضور تعداد زیادی وانت بار و خودروی وانت  ضمن سلب آسایش، موجب سنگینی ترافیک در محله می شوند.

با این حال انتظار برخی از مردم از این مغازه ها به جا بنظر می رسد که از ضایعات فروشی انتظار می رود برای حقوق دیگر شهروندان احترام قائل شوند.

یکی از اهالی حاشیه تبریز با بیان اینکه به دلیل آب گرفتگی خانه اش، به منزل پسرش اسباب کشی کرده، اظهار داشت: پس از آب گرفتگی خانه به دلیل عدم اعتنای اداره آب و فاضلاب، منزلم را ترک کرده و به خانه پسرم اسباب کشی کردم.

ابوالفضل فرامرزی همچنین از قطعی آب، گاز و برق برخی از مسکنهای این منطقه اشاره کرد و گفت: اکثر حاشیه نشینان از قشر کم درآمد جامعه هستند که توان مالی برای پرداخت این قبوض ندارند که امیدواریم راه حلی برای این مسئله نیز اتخاذ شود.

همچنین اکثر ساکنان حاشیه شهر با بیان اینکه در بلاتکلیفی برای ساخت یا تعمیر خانه هایشان قرار دارند، از مسئولان شهرداری انتظار دارند که طرح بررسی حاشیه شهر را به زودی انجام دهند و ساکنان این مناطق را از بلاتکلیفی خارج کنند.

گفتنی است این مسائل فقط بخش خیلی کوچکی از مشکلات حاشیه نشینان تبریزی می باشد که در بی توجهی و بی کفایتی مسئولین وابسته به رژیم ایران زندگی خود را به این شکل تاسف بار ادامه می دهند و نمیتوان ادعا کرد که مشکلات این هموطنانمان به زودی حل خواهد شد زیرا رمقی از طرف دولت نژادپرست ایران برای انجام این کار دیده نمی شود.

گوناز تی وی

H.M

 

اخبار منتخب

Most Read