آخرین خبرها

اظهارات یک نویسنده نژادپرست در روز جهانی زبان مادری: در ایران غیر فارس نداریم!

۱۴۰۰.۰۷.۲۸, ۰۷:۳۶
اظهارات یک نویسنده نژادپرست در روز جهانی زبان مادری: در ایران غیر فارس نداریم!

Gunaz.tv

گوناز تی وی: نژآدپرستان فارس ایران گرا، در روز جهانی زبان مادری طی مصاحبه هایی با خبرگزاری های مختلف، افکار و اندیشه های نژادپرستانه خود را به منصه نمایش گذاشتند. در حالی که در آستانه این روز بین المللی نزدیک به یکصد تن از فعالین مدنی آذربایجان توسط نیروهای امنیتی بازداشت و مورد ضرب و شتم واقع شدند، یکی از نویسندگان نژادپرست فارس طی مصاحبه ای پیرامون آموزش به زبان مادری اعلام نمود که در ایران اصلا غیرفارس نداریم!

به گزارش گوناز تی وی، مخالفت های کوته بینانه با مسلم ترین حق ابتدایی بشر یعنی حق تحصیل به زبان مادری، تنها محدود به نژادپرستان فرهنگستان زبان فارسی نبوده و دامن بیساری از نویسندگان نژادپرست ایرانی را فرا گرفته است. عمده این نویسندگان و پژوهشگران که با استفاده از پول بیت المال و مالیات ملل غیر فارس به گذران زندگی مشغولند، بارها طی اظهارات نژآدپرستانه ای به انکار هرگونه زبان، فرهنگ و ملیت غیر فارس در چارچوب جغرافیای ایران پرداخته اند.

درباره بحث آموزش به زبان‌های مادری که اخیرا از سوی دولت مطرح شده است یک نویسنده نژاد پرست در گفتگو با خبرگزاری های حکومتی گفت: "بد نیست مطرح‌کنندگان سیاسی چنین اندیشه‌هایی گاهی این فرستنده‌های تجریه‌طلب را نظاره کنند تا دیده و شنیده شود که در میان چنین گفتارهایی، خوزستان را عربستان ایران می‌نامند و دیگر نقاط مرزی کشور را به نام‌های مشابه بیرون از مرز کنونی کشور ربط می‌دهند و در نهایت طالب از میان رفتن وحدت ملی کشور از این طریق هستند."

محمد بقایی ماکان ادامه داد: "اگر قرار بر این باشد که ادبیات اقوام مختلف در کتاب‌های درسی به همان زبانی که در آن محل سیطره دارد، گنجانده شود، حرفی نیست، اما عمل کردن به خواست کسانی که طالب جایگزین شدن زبان فارسی در منطقه خود هستند، بسیار جای چون و چرا دارد."

این پژوهشگر همچنین ابراز عقیده کرد: "تکلیف زبان را مردم عادی نباید تعیین کنند؛ زبان‌شناسان و اهل علم و ادب باید در این مورد تعیین تکلیف کنند. کسانی مانند نظامی، شهریار، ساعدی و شاملو هم ترک‌زبان بودند، اما آثارشان را به فارسی پدید آوردند. تکلیف زبان را چنین افرادی معلوم می‌کنند. امروز همه اعضای فرهنگستان زبان و ادب فارسی و بزرگان ادبیات فارسی ما با این کار مخالف‌اند. در گذشته هم وقتی کسانی مانند تقی‌زاده، کسروی و رعدی آذرخشی با این موضوع مخالفت می‌کردند، تا ته مطلب را خوانده بودند و می‌دانستند سرانجام کار به کجا خواهد کشید، اما آقایان یا از این قضایا بی‌خبرند، یا زبان فارسی برای‌شان همان است که رسانه به اصطلاح ملی ما آن را شایسته دوزخ می‌داند. اتفاقا همه کسانی که در فرهنگستان علیه آموزش زبان‌های بومی صحبت کرده‌اند، از مشاهیر آذربایجانی هستند."

او در ادامه گفت: "من به دولت پیشنهاد می‌دهم که برای نمونه در یکی از شهرهای ترک‌زبان، سه مدرسه با زبان‌های انگلیسی‌، فارسی‌ و ترکی‌ تأسیس کند. خواهند دید که همه مردم فرزندان‌شان را به مدرسه انگلیسی‌زبان می‌فرستند؛ چراکه الآن دیگر در دنیا زبان مادری زبان انگلیسی است و حتا آن روستایی هم که نان شب ندارد، می‌خواهد بچه‌اش انگلیسی یاد بگیرد؛ چون می‌خواهد فرزندش با جامعه بزرگ‌تری ارتباط برقرار کند. اگر دولت ببیند کسانی که این همه برای زبان‌های محلی احساس به خرج می‌دهند، کدام یک بچه‌شان را به مدرسه زبان محلی می‌فرستند، می‌تواند درست تصمیم بگیرد."

این نژادپرست ادامه داد: "باید ظرایف را در نظر گرفت. ما اصلا در ایران غیر فارس نداریم، همه‌فارس‌اند و فارس یعنی ایرانی. همین چند سال پیش هیاهو درگرفته بود که چرا خلیج فارس به نام «فارس» نامیده شده، مگر ایران فقط متعلق به فارس‌هاست؟ کسی به آن‌ها جواب نداد که همه ایران فارس است؛ حتی جمادات ما هم فارس‌اند. سهند و سبلان با دماوند فرقی ندارند. فراموش نکنیم که تجزیه با نام انجام می‌شود؛ همان‌طور که درباره خلیج فارس با تغییر نام می‌خواهند کم‌کم جزایر سه‌گانه را به خود متعلق کنند. انسانی که هزاران سال بر این خاک زندگی می‌کند، چطور خود را غیر فارس می‌داند؟ همه ما فارس هستیم!"

او همچنین گفت: "فارس‌ها در ابتدا از سمت آذربایجان به جنوب حرکت کردند و از ترس سکاها پراکنده شدند و همین‌ها اولین امپراتوری ایرانی را به هدایت کوروش برپا کردند. این‌ها باید روشن شود. الآن تلویزیون‌های تجزیه‌طلب کوچک‌ترین اتفاقات محلی را بسیار بزرگ می‌کنند و انعکاس می‌دهند، اما اگر این قضایا از طریق رسانه ملی روشن شود و بزرگان را دعوت کنند تا در این‌باره صحبت شود، نه این‌که صم‌ بکم چشم بر این قضایا ببندند، حقیقت روشن می‌شود."

بقایی ماکان افزود: "همین چند روز پیش در اهر چند نفر را دستگیر کردند که در مورد زبان‌های بومی تجمع کرده بودند. امروز مملکت ما به شدت در معرض تهاجمات منابع تجزیه‌طلب است؛ از قدرت‌های بزرگ تا کسانی که تعصبات شدید دارند. قوم‌گرایی هم در این سی‌وچند سال به خاطر ضعف مدیریت فرهنگی کشور به‌شدت قوت گرفته است."

اشاره این نویسنده نژاد پرست به بازداشت و ضرب و شتم نزدیک به یکصد تن از فعالین ملی در آستانه روز جهانی زبان مادری در شهر اهر است که خوی نژادپرستانه رژیم اسلامی را به همگان نشان داد. کشوری که به اصطلاح نویسندگان و پژوهشگران نژادپرستی با تفکرات فوق دارد باید هم حکومتی سرکوبگر همچون جمهوری اسلامی داشته باشد. حکومتی که با تمام امکانات خود یا در راه کمک رسانی به گروه های تروریستی خاورمیانه و بشار اسد جنایتکار است و یا در راه بسط اندیشه های نژادپرستانه فارس محور حرکت می کند.

گوناز تی وی

R.C

اخبار منتخب

Most Read