آخرین خبرها

نامه تبریک فعالین مدنی دربند آذربایجان جنوبی به رضا شهابی

۱۴۰۰.۰۷.۲۸, ۰۷:۳۶
نامه تبریک فعالین مدنی دربند آذربایجان جنوبی به رضا شهابی

Gunaz.tv

گوناز تی وی: رضا شهابی از فعالین برجسته کارگری و متولد شبستر در آذربایجان جنوبی است که به دلیل فعالیت های مدنی خود بازداشت و پس از مواجه شدن با اتهامات واهی به حبس تعزیری به مدت 6 سال محکوم شده و اکنون در زندان اوین به سر می برد. وی اخیرا برنده جایزه حقوق بشر 1992 "رها" شده است. جمعی از فعالین مدنی دربند آذربایجان جنوبی (زندان اوین بند 350) طی نامه ای به زبان تورکی این امر را به وی تبریک گفته اند. این جایزه طی مراسمی روز 18 مارس 2014 در مقر سازمان ملل به یکی از نزدیکان ایشان اهداء خواهد شد.

به گزارش گوناز تی وی، متن اصلی این پیام که از سوی ژاله تبریزی فعال حقوق بشر آذربایجانی در اختیار گوناز تی وی قرار گرفته بدین شرح می باشد:

هردم کی بزم وصلینی یاد ائیلرم

تا نفس واردیر قوری جانیمده فریاد ائیلرم

(محمدفضولی)

جانیم ، گوزوم ، تورک قارداشیم رضا شهابی

سیزین عدالتسیزلیگه قارشی ائتدیگینیزغیرتلی حرکت و قهرمانلیق گوسترمه ینیزتقدیره لایق اولدوقو بیزه معلومدور و بو گون یئرسیز دگیلدیر کی 1392 جی  ایلین بهمن آییندا ارزشین انسان حاقلاریندان مدافعه سیراسی طرفیندن  قورتولوش آدلی موکافاتا لاییق گورولمه نیزده او جمله دندیر.

بو دئیرلی موکافاتین سیزه وئریلمه سی موناسبتیله سیزه وحورمتلی عائله نیزه و عمومیتله بوتون شرفلی آذربایجان خالقینا اورکدن تبریک ائدیریک.

سیزه جان ساغلیقی و اوزون فایدالی عمور آرزی ائدیریک. بو موباریزه یولونداایزینیز آواند اولسون دئیریک.

اوین حبس خاناسینین 350 نومره لی، آذربایجانلی  سیاسی محبوس لاری طرفیندن. 

ترجمه فارسی پیام

هردم که بزم وصلش را یاد می کنم

تا نفس دارم با جان خشکییده ام فریاد می زنم

(محمد فضولی)

جانم ، چشمم ، برادر ترکم رضا شهابی

حرکت قهرمانانه ای که شما علیه بی عدالتی نشان دادید برای ما روشن است که شایسته تقدیر می باشد . واز آن جمله بی جهت نیست که امروز دربهمن ماه سال 1392 ازطرف مدافعان حقوق بشر شما شایسته جایزه ای بنام « رها» شده اید .

بمناسبت این جایزه ارزشمند به شماوخانواده محترم شماوتمام خلق شریف آذربایجان ازصمیم قلب تبریک می گوئیم

برای شماسلامتی جسمی وعمرطولانی مفید آرزوی می کنیم ومی گوئیم که گامهای شما درراه مبارزه پایدار باشد .

 بند 350 زندان اوین 

از طرف زندانیان سیاسی آذربایجانی

گفتنی است او در زمستان سال 83 به همراه چند تن دیگر از کارکنان شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه را تأسیس کرد. شهابی در خرداد 1384 به عضویت هیئت مدیره ی سندیکا انتخاب شد. مدت کوتاهی پس از آغاز اعتراضات کارگری که رضا شهابی نیز در آن ها نقش اصلی را ایفا می کرد تعدادی از اعضای سندیکا ی واحد از جمله رضا شهابی از کار اخراج شدند.

دادگاه انقلاب اسلامی تهران، رضا شهابی، عضو هيات مديره سنديکای کارگران شرکت واحد اتوبوس رانی تهران و حومه، را به شش سال حبس تعزيری و پنج سال محروميت از فعاليت های سنديکايی محکوم کرد.

شهابی روز 22 خرداد سال 89 توسط ماموران امنيتی بازداشت شد و زندانی شد. به گفته کميته دفاع از رضا شهابی، اين عضو هيات مديره سنديکای کارگران شرکت واحد اتوبوس رانی تهران و حومه دردادگاه انقلاب اسلامی تهران که به رياست قاضی صلواتی برگزار شد، به اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام به يک سال و به اتهام «تبانی به قصد اقدام عليه امنيت ملی» به پنج سال زندان محکوم شده است.

به گفته اين کميته، رضا شهابی همچنين محکوم به بازگرداندن هفت ميليون تومان به دولت شده است. اين در حالی است که اين مبلغ از سوی تعداد زيادی کارگر جمع آوری شده و شهابی آن را به خانواده کارگران زندانی پرداخت کرده بود.

رضا شهابی در حالی به اتهام های امنيتی به زندان و محروميت از فعاليت های سنديکايی متهم شده است که به گفته خانواده اش، فعاليت او محدود به اقدامات صنفی بود.

اين فعال کارگری همچنين به گفته خانواده اش، از بيماری های جسمی متعددی رنج می برد و امکان فلج شدن نيمی از بدن او وجود دارد.

در اين ارتباط، رضا شهابی در اوايل آذرماه به بيمارستان منتقل شد تا تحت عمل جراحی قرار گيرد، اما پس از چند روز به زندان بازگردانده شد.

اين در حالی است که به گفته خانواده رضا شهابی، پزشکان معالج وی گفته اند که او به مرخصی پزشکی و نيز عمل جراحی نياز مبرم دارد.

علاوه بر رضا شهابی، ابراهيم مددی، نايب رييس هيات مديره سنديکای کارگران شرکت واحد اتوبوس رانی تهران و حومه، نیز از سال 86 تاکنون به اتهام امنيتی زندانی است. همچنين فعالان کارگری ديگری مانند شاهرخ زمانی و بهنام ابراهيم زاده به اتهام های امنيتی زندانی هستند.

رضاشهابی در بند 350 زندان اوین در فروردین 1390 پس از بی حس شدن یک طرف بدنش به بیمارستان امام خمینی تهران منتقل شد.

رضا شهابی از نارسایی در کَبِد و کُلیه و درد شدید در ناحیه کمر و انتهای ستون فقرات رنج می برد و تنها به کمک داروهای مُسَکِن و کورتون توانسته است این شرایط را تحمل کند. وخامت حال او به حدّی است که پای چپ او عملاً بی حس شده است و برای هر حرکت کوچکی نیاز به همراهی چند نفر دارد. 

گوناز تی وی

R.C

 

اخبار منتخب

Most Read