آخرین خبرها

در پی پیگیری حقوق معوقه کارگران: نمایندگان کارگران ذوب آهن اردبیل اخراج شدند

۱۴۰۰.۰۷.۲۸, ۰۷:۳۶
 در پی پیگیری حقوق معوقه کارگران: نمایندگان کارگران ذوب آهن اردبیل اخراج شدند

Gunaz.tv

گوناز تی وی: ذوب آهن اردبیل به عنوان تنها واحد صنعتی بزرگ این شهر در آستانه تعطیلی کامل قرار دارد. مهمترین دلیل این امر وجود شدید‌ترین تحریم‌ها و نوسانات نرخ ارز در سالهای اخیر است. عمیق تر شدن بحران اقتصادی حاکم بر ایران در کنار سیاست های مرکزگرا و ضد آذربایجانی رژیم اسلامی باعث شده تا اقتصاد آذربایجان جنوبی در سال های اخیر با رکود و بحران بی سابقه ای روبرو شود مدیریت نامناسب، عدم حمایت کافی از سوی مرکز نشینان، کمبود نقدینگی، عدم سرمایه گذاری مناسب، مهاجرت اجباری سرمایه و نیروی متخصص از مهمترین مشکلات بخش صنعت آذربایجان جنوبی به شمار می آیند

به گزارش گوناز تی وی، در شرایط موجود، کارفرمایان یکی از راه های جبران خسارت های مادی خود را اخراج کارگران و یا به عبارتی تعدیل نیرو برای کاهش هزینه ها می دانند. برخی از فعالین کارگری که بدین سیاست معترضند همواره در صف اول اخراجیها قرار گرفته اند. در این رابطه، دبیر خانه کارگر اردبیل از اخراج رئیس انجمن صنفی کارگران کارخانه ذوب آهن اردبیل به دلیل آنچه «پیگیری مطالبات صنفی کارگران» می‌خواند خبر داد.

مرتضی مقدم درباره دلایل اخراج نماینده صنفی کارگران به خبرنگاران گفت: "اخراج مقصود محجوری  پس از آن صورت گرفت که او به همراه سایر اعضای انجمن صنفی پی‌گیر حقوق معوقه کارگران بود."

این فعال کارگری همچنین از اخراج دو تن دیگر از اعضای انجمن‌صنفی کارگران به نام‌های «حسن رونقی» و «اصغر بابا‌زاده» در مهر و آذرماه‌ بنا به دلیلی مشابه خبر داد.

در همین رابطه «مقصود محجوری» رئیس انجمن صنفی کارگران کارخانه ذوب آهن اردبیل دلیل اخراج‌ خود و همکارانش را انجام وظیفه قانونی‌‌شان در پی‌گیری حقوق معوقه 265 کارگر ذکر کرد و مدعی شد: "کارگران علاوه بر آنکه در چهار ماه گذشته حقوقی دریافت نکرده‌اند، بیمه تامین اجتماعی کارگران نیز از ابتدای سال 92 دچار مشکل شده بطوری که در چهار ماه آبان، آذر، دی و بهمن هیچ پرداختی به تامین اجتماعی انجام نشده است."

 رئیس انجمن صنفی کارگران ذوب آهن اردبیل با اشاره به ماده 178 قانون کار تاکید کرد: "هیچ کس حق دخالت و جلوگیری از فعالیت اعضای انجمن صنفی را ندارد و این عمل کارفرما خلاف قانون کار است و قانون برای فرد متخلف مجازات تعیین کرده است."

به گفته وی، پیش از این مشکلات کارگران و کارخانه بارها از سوی اعضای انجمن صنفی به صورت کتبی و حضوری به مسئولان انتقال داده‌ شده است که متاسفانه با وجود مطلع بودن از وضعیت کارگران در کارخانه هیچ عکس العملی از جانب مسئولان در زمینه اخراج اعضای انجمن و معوقات حقوقی کارگران مشاهده نشده است.

این اخراج ها که به دلیل اعتراضات به حق کارگری شکل گرفته، پیش از هر چیز از وضعیت وخیم این کارخانه حکایت دارد. موسس و مالک کارخانه ذوب آهن اردبیل روز چهارشنبه 16 بهمن ماه در گفتگویی با خبرنگاران درباره وضعیت وخیم این کارخانه گفته بود: "کارخانه ذوب آهن اردبیل به دلیل بی مهری مسوولان و عدم پرداخت به موقع سرمایه در گردش در سال های گذشته هم اکنون تنها با 20 تا 25 درصد ظرفیت خود فعال می باشد."

تقی بهرامی در نشستی با خبرنگاران استان اردبیل افزوده بود: "بی مهری های مسوولان طی هشت سال گذشته در راه فعالیت بخش خصوصی و از جمله ذوب آهن اردبیل موجب رکود اقتصادی و بیکاری شد و عرصه را برای فعالیت سرمایه گذاران روز به روز تنگ تر کرد." وی اضافه کرده بود: "هر مدیری به خصوص در بخش خصوصی خواستار افزایش نیروی کار، تولید و در نتیجه بالا رفتن سود دهی است اما شرایط طوری رقم خورد که نیمی از کارکنان مجموعه مشمول تعدیل نیروی انسانی شدند و هم اکنون در مجموع 350 نفر نیرو داریم" او در پاسخ به پرسشی در زمینه پرداخت نشدن دستمزد کارگران بیان کرد: "کارگران مجموعه 120 ماه حقوق گرفتند و تنها طی چند ماه در پرداخت دستمزدها با مشکل مواجه بودیم."

مهرماه سال جاری نیز در حالی که کارگران کارخانه ذوب آهن اردبیل از تعویق سه ماهه در پرداخت حقوق 350 کارگر و تأخیر 8 ماهه در پرداخت حق بیمه آنان به تامین اجتماعی خبر می‌دادند، مدیر عامل این واحد تولیدی ضمن تایید یک ماه از معوقات حقوقی کارگران، اعلام کرد به دلیل افزایش هزینه‌های مالی کارخانه قصد دارد در ماه‌های آینده بیش از 70 نفر از کارگران را تعدیل کند.

"تقی بهرامی" مدیر عامل کارخانه ذوب آهن اردبیل در گفتگو با خبرنگاران اعلام کرد: "در صورت تداوم مشکلات این مجموعه صنعتی در ماه‌های آینده ناچاریم به سبب افزایش مشکلات مالی و فشارهایی که مسئولان استانی به این واحد تولیدی وارد کرده‌اند، 70 کارگر ماهر این کارخانه را تعدیل کنیم." به گفته مدیرعامل ذوب آهن اردبیل، با تشدید مشکلات، علاوه بر تعدیل 70 کارگر در ماه‌های آینده احتمال تعطیلی خط تولید و بیکاری بیش از 350 کارگر شاغل در کارخانه وجود دارد

این کارفرما تصریح کرد: "تولید آهن با وضعیت فعلی، توجیه اقتصادی ندارد و تنها عاملی که ما را به ادامه فعالیت تولیدی تشویق می‌کند سرنوشت 350 کارگر و مشکلات معیشتی آنان است"

 گفتنی است در حالی که با تشدید تحریم ها طی یک سال گذشته بیکاری ناشی از ورشکستگی و تعطیلی صنایع سنگین به اوج خود رسیده موجی از تعطیلی صنایع و خیل عظیم بیکاران، جامعه آذربایجان جنوبی را تهدید می کند بسیاری از صنایع اردبیل در آستانه تعطیلی کامل قرار گرفته است و بدین ترتیب خطر بیکاری هزاران تن از کارگران را در این شهر تهدید می کند. گوناز تی وی

R.C

 

اخبار منتخب

Most Read