آخرین خبرها

سلامت مردم پایین شهر اورمیه در خطر است

۱۴۰۰.۰۷.۲۸, ۰۷:۳۶
 سلامت مردم پایین شهر اورمیه در خطر است

Gunaz.tv

گوناز تی وی: وجود دکل‌های فشار قوی برق در داخل خیابان‌های پایین شهر اورمیه، سلامت مردم این مناطق را نشانه رفته است.

به گزارش گوناز تی وی به نقل از ایسنا، تفاوت های فاحشی بین ساختارهای شهری در پایین شهر و بالای شهر اورمیه وجود دارد که جای بسی تامل دارد. مشکل مناطق پایین شهر اورمیه، تنها وضعیت نابسامان کوچه‌ها و یا زباله‌های انباشته شده در گوشه‌ خیابان‌ها نیست، بلکه مشکل بسیار وخیم تر و دردناکتر از آن است.

بر روی تابلویی که بر روی دکل‌های برق فشار قوی در این مناطق نصب شده، تاکید شده که دکل‌ها باید از هر طرف 30 متر با مناطق مسکونی فاصله داشته باشند ولی در حال حاضر تنها 2 متر از خانه‌های مسکونی فاصله دارند.

حفظ سلامت انسان‌ها نیز اهمیت خود را در آذربایجان جنوبی از  دست داده و مسئولان دولت ایران توجهی به این مسائل ندارند . وقتی وارد خیابان‌های پایین شهر اورمیه می‌شوی در مرحله نخست با دیدن دکل‌های برق فشار قوی در میان خیابان‌ها خنده‌ات می‌گیرد ولی با کمی تامل نگرانی تمام وجودت را فرا می‌گیرد. به نظر می‌رسد برای مسئولین، سلامت مردم چندان مهم نیست و دغدغه‌ای در این رابطه ندارند.

یکی از اهالی ساکن در خیابان‌های پایین شهر اورمیه که دکل‌های فشار قوی برق در آن وجود دارد،می گوید:" مجبور به زندگی در این مناطق هستیم. وقتی حتی توان تامین مایحتاج خانواده خود را ندارم چگونه می توانم محل سکونت خود را به محلی دیگر انتقال دهم؟ ".

وی افزود: طی نامه‌ای به نمایندگان مجلس خواستار پیگیری موضوع شدیم. مسئولین توجهی به ما ندارند، سلامت ما برایشان مهم نیست. اگر مهم بود تاکنون اقدامات عملی برای رفع مشکل صورت می‌گرفت.

نادر قاضی پور، نماینده مردم اورمیه نیز در این باره می گوید:" دکل‌های برق فشار قوی در کوچه‌های پایین شهر، سلامت مردم را نشانه رفته است. متاسفانه طی سال‌های گذشته، برخی بی‌تدبیری‌ها و واقف نبودن شهردار وقت اورمیه به حوزه مدیریتی خود باعث شد تا این نابسامانی در این منطقه از شهر اورمیه به وجود آید".

وی تصریح کرد: هم اکنون برای انتقال مابقی دکل‌های فشار قوی برق به اعتبار 17 میلیارد تومانی نیاز است که با توجه به شرایط موجود و کمبود اعتبارات وزارت نیرو، تحقق این امر به این زودی دور از انتظار است.

شهر دار اورمیه،محمد حضرت پور همچنین با سرپیچی از وظایف خود و با تاکید بر اینکه مسئولیت رسیدگی به دکل‌ها برعهده آن ها نیست، می گوید:" برای برطرف کردن این مشکل نهادها و دستگاه‌های مرتبط باید فکر بکنند".

دکتر امید علی یادگاری، کارشناس دانشگاه علوم پزشکی اورمیه در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، اذعان کرد:"وجود دکل‌های فشار قوی برای سلامت افراد مضر است".

وی ادامه داد: افرادی که در ناحیه نزدیک به دکل‌های فشار قوی قرار دارند باید مراقب سلامت خود باشند، چرا که هرچند تاثیر امواج مغناطیسی از دکل‌ها بر بروز سرطان ثابت نشده ولی امواج موجود در دکل‌ها بر روی سیستم هدایتی قلب و اعصاب افراد به طور حتم تاثیرگذار است. این دکل‌ها دارای میدان‌های الکتریکی و مغناطیسی بالایی هستند، که حتی می‌توان گفت، امکان برق گرفتگی و سوختگی از فاصله نزدیک به دکل‌ها وجود دارد.

یادگاری با بیان اینکه باید دکل‌های فشار قوی برق در فاصله بیش از ۴۰ متری از محل سکونت مردم قرار گیرند، تصریح کرد: متاسفانه در برخی محلات اورمیه هم اکنون این معضل وجود دارد. برای برطرف کردن این مشکل باید از مسئولان درخواست کرد تا این دکل‌ها را به دور از اماکن مسکونی و رفت و آمد مردم قرار دهند.

گفتنی است دکل‌های فشار قوی برق از قبل از احداث خانه‌های مسکونی در این منطقه وجود داشته اند ولی موضوعی که هم اکنون مطرح است این است که چه ارگان یا نهادی مجوز احداث این خانه‌های مسکونی را صادر کرده و یا در مقابل ساخت و سازهای غیر مجاز سکوت کرده است؟! به هر حال هم اکنون سلامت مردم این مناطق در خطر است و مسئولین مرتبط باید هر چه سریعتر برای حل کردن این موضوع وارد عمل شوند.

گوناز تی وی

H.M

 

اخبار منتخب

Most Read